Sen tror jag massor på att vi kommer använda mer sågade trävaror om 50 år. Blir allt dyrare att producera syntetiska byggmaterial, och miljovänligt. Inkluderar betong i det också.
Väldigt intressant tråd du skapat "towes"!
towes skrev:Men intressant ur utredningen är att man faktiskt befarar ökad vind i Östersjöregionen pga mindre vinterisar, vilket i sin tur ger mindre stabil atmosfär som hjälper till att ge höga vindhastigheter. Så helt obefogad är inte oron för blåsigare vintrar inom de närmaste decennierna.
Nu är inte tråden menad att enbart vara en ren miljö-tråd, ville bara förmedla grunden för min egen övertygelse att man bör plan(t)era långsiktigt.
Uvskogen skrev:Varför pratar ingen om tall överhuvudtaget? Det lilla jag hunnit lära mig så här lång, och sett, är ju att tallen står stadigare än granen.
Sen tror jag massor på att vi kommer använda mer sågade trävaror om 50 år. Blir allt dyrare att producera syntetiska byggmaterial, och miljovänligt. Inkluderar betong i det också.
Väldigt intressant tråd du skapat "towes"!
alias skrev:Skrev inte Towes att det aktuella området hade bonitet G30+? Det skulle enligt mina erfarenheter vara på tok för bra marker för tallen. Jag skulle nog, i likhet med flera andra, rekommendera gran eller lärk.
Ska man satsa på rena tallbestånd bör marken inte vara bättre än T26/G24.
MVH
Alias
. Tack "Alias" Uvskogen skrev:Varför pratar ingen om tall överhuvudtaget? Det lilla jag hunnit lära mig så här lång, och sett, är ju att tallen står stadigare än granen.
Uvskogen skrev:Väldigt intressant tråd du skapat "towes"!
Tråkigt, förstås. Mangan skrev:Hur menar du då? Gallra flera gånger gör ju att det blir flera gånger som man utsätter skogen för risk.
trollskogen skrev:Mangan skrev:Hur menar du då? Gallra flera gånger gör ju att det blir flera gånger som man utsätter skogen för risk.
De e inte alls säkert. Flera svaga behöver inte ge så stor vindkänslighet även om antalet år med "nygallrat" e fler. De e styrkan i gallringen som e de kritiska. Å ska man få effekt av en enda gallring så lär den va kraftig.
boksson skrev:Varför inte björk och al eller en kombination av dem? Efterfrågan verkar för tillfället att öka och det är relativt enkelt att sköta och dessutom relativt stormfast.
nalle34 skrev:Här har du en pdf om hybridlärk http://www.skogforsk.se/upload/Dokument ... 005-16.pdf
Borde passa marken bra och har kort omloppstid i södra sverige.
...
Hybrid lärken har växt snabbare en björken.