Skördare

ponsses hyttar

27 inlägg 10994 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ponsses hyttar

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16615 dom flesta skryter över hur fina hytter det är i ponsses maskiner men att inte ha medfölande o nivilerande hytt på sködarna det är väl ändå o vara lite efter eller? sen att det är en stor o rymlig hyt som är väldigt tyst det är väl frågan om det överväger att få problem med nacke o annat när man aptera eller vad tycker ni ?
o framförallt vad tycker ni som kör ponsse? MVH



   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16618 5000 Har stor hytt.
Man kan fälla stolen å nästan ligga rak lång i hytten. Tyst är den oxå då motorn sitter rätt långt bort.
Medåkare är som med Ponsse man kan ha uppåt 3 medåkare utan problem och alla kan sitta ner.

Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16623 Nej den medsvängande hytten skulle man aldrig vilja byta bort, var tvungen att köra utan en vecka i höstas när min kollega lagt ett träd över hytten. Var helt paj i nacken på kvällarna, efter att ha suttit som en annan uggla hela dan. Kör man risanpassat apterar man ju hela tiden bredvid sig också... Tar hellre en mindre medsvängande hytt, så ofta har man inte besök i hytten ändå. Fast på skolor är Ponsses hytt perfekt förstås, så man får med sig en lärare och ett gäng klasskamrater som kan anmärka på alla fel man gör. Och i rättvisans namn har de ju faktiskt sidledes nivellerande hytt iaf.

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16631 Jag tycker ju att valmets koncept är helt överlägsen när det gäller sikten, sen kan man ju diskutera vibrationer från kranen, eftersom den är monterad i vridkransen så blir det mer påtaglit i hytten än i tex en ponnse.
Våran hytt i 941:an är helt underbar att sitta i, det går in 3 st bakom stolen, jag kan sträka ut benen helt. full stå höjd, jag är 1,87

Avatar Fallback

941

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16640 vi fick ut en 941a demo idag.Håller med om att det är väldigt fin hytt på den.stor och rymlig med bra sikt,jäkla skillnad mot typ en 911 där måste man ju ha skohorn och vasselin för å komma in. :D

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16648 Hej. var bor du, är bara nyfiken på vem ni har som försäljare, skriv gärna vad du tycker om maskinen i övrigt. Håller med om att det är en stor skillnad på valmets andra hytter. 941:an är överlägset en av dom finnaste hytter på marknaden när det gäller skördare tycker jag

Användarvisningsbild
masterchief  
#16653 Det var som tusan, Valmet har infört vanliga spakar och paletter :D

Avatar Fallback
Ponsse Ergo  
#16654 Jag tycker att det fungerar klockrent med Ponsses koncept med pendelaxel fram och "fast" hytt. Det jag även anser vara en fördel är att du får ha kranen på vagnsdelen och hytten på traktordelen, det bli extremt mycket mindre slag från kran och aggregat jämfört men t.ex Valmet!

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16657
Ponsse Ergo skrev:Jag tycker att det fungerar klockrent med Ponsses koncept med pendelaxel fram och "fast" hytt. Det jag även anser vara en fördel är att du får ha kranen på vagnsdelen och hytten på traktordelen, det bli extremt mycket mindre slag från kran och aggregat jämfört men t.ex Valmet!

Jag har märkt att det är stor skillnad mellan valmet 911.3 o 941 när det gäller skakningar från kran, trots att vi kör grövre skog med 941:an än vad min bror gör med sin 911, har ingen bra förklaring varför, kan kanske bero på vikter o annan kran :mrgreen:

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16664 Jag kör åt en entreprenör i södra hälsingland,avverkar åt storaenso.Kör en Timberjack 1470d,har kört Timberjack i 6,5år så det var kul att prova nå nytt.Är ju både för å nackdelar med valmeten jämfört med 1470.Svårt att säga så mycket om 941an efter bara endags provkörning.
Säljaren heter Lars Hallams.
Senast redigerad av ÖSA4ever fre 18 jan 2008, 20:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16668 Märkligt att ingen ha tagit upp cat skördarna... kranen bredvid och och nivellerande chassi är enligt mig den bästa allround lösningen... Du kan köra sidlänges i sluttningar och "skicka ned virket" till skotarn tex... Du får bra tyngdpunkt på maskinen nästan oavsett terräng... Måste jag välja en annan maskin så ligger no valmeten nära tillhands men me enbart nivellerande hytt kan man lätt lura sig på hur terrängen är... samma sak upplever jag med sit-right i skotarna... men det är vväl en vanesak i sista ändan.. som sagt alla maskiner har sina för och nackdelar med olika lösningar på förar komfort och tyngdpunkts optimering...

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21202 Har kört 4 mån med en 1470 med snurrhytt och är helnöjd.Bra att man kan ställa in när och hur mycket han snurrar.-för onödigt hög ljudnivå när dörren år svängd mot motorn,får se på METKO hur E-hyttarna blivit.
Förra maskin var en 1270C och den vill jag inte ha tillbaka

Avatar Fallback
Jönsson  
#21229 Hej.

Jag har kört Ponsse sen -99, både HS15 , Hs16 , och nu Ergon
Finns ingen bättre hytt, har en grävmaskin å en 2004 samt en valmet skotare, får cellskräck i dom!! Har givetvis prövat både Cat , valmet å timberjack, men håller nog ponsse´s hytt högst, dock har du bättre ljudnivå i hytter som inte sitter på motordelen. Men man ska ju höra sången ur det raka röret..

Användarvisningsbild

hej

Lars-Erik Plåth  
#21245 har kört en ponnse dual åt chefen i ett par veckor tycker då inte att det är någon tyst hytt på dom ett jävla hydral å motor ljud även på en ponsse bäver vi provade trodde inte det skulle va så i maskiner gjorda på 2000 talet. Nä tacka vet jag cat och ecolog tyst i hytten och bra sikt ingen kran som skymmer en massa, fri sikt till aggregatet jämt å samt att man har pendlar så man står rakt oftast

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21263 Jag har kört en buffalo dual en del. Måste säga att ljudnivån ligger bra till, inga hydraulljul eller dylikt.
Men för att vara en så stor hytt volymmässigt så är det ruggigt trångt åt benen.
Avstånd till datorn är i "sampo med aptordator"-klass. :lol:
Ingen hytt för den som har lite höjd över jorden..
Skönt att få sträcka ut benen i 1270:n igen. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).