Läget idag är följande:
- En del med svåra markförhållanden (mycket "liggande stubbar") har planterats omarkberett efter Gudrun. Detta har inte tagit sig så bra och har endast "fläckvis täckning" idag.
- En del där gammal granskog blåst ner undan för undan utan föryngring. Idag en mix av stora träd, sly och klen självföryngring.
Se några bilder nedan.
Min tanke är att slå ner det enstaka som är kvar och börja om.
Då kommer frågan som jag tänkte tillägna tråden: Vad ska man plantera för nästa generation?
Faktorer jag funderar över:
- Vad passar på marken (bördigt minst G30, kuperat, rörligt markvatten, typisk "bokbacke" strax intill)?
- Vad kan det finnas efterfrågan på om en omloppstid?
- Vad kan klara framtida utmaningar, som mer storm, mildare fuktigare vintrar, varmare och delvis torra somrar?
Detta kan ju knappast vara unikt för mig att fundera över. Att plantera för dagens marknad och förhållanden vore kanske dumdristigt när man faktiskt kan räkna med att klimatet redan på några decenniers sikt kommer se annorlunda ut.
Har haft många olika funderingar... Allt från olika främmade trädslag till olika lövsorter. Är inte så intresserad av bok även om marken är lämpad, mest pga dess omloppstid, dess lagliga skydd och att det finns nog med bok i närheten ändå. Är lite skeptisk till mer gran pga den blåsiga historien här.
Har även funderat över vad som kan efterfrågas om 40-60 år. Omöjligt att gissa men jag antar att energisortiment kommer efterfrågas mer och mer. Förhoppningsvis även sågat virke, medan jag är mer osäker på massabehovet i en tilltagande globalisering och återvinning.
Vad tänker ni andra?
Tror ni på klimatförändringar på längre sikt?
Tror ni på en framtid för stormfastare ev. mer snabbväxande trädslag?
I så fall vilka?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto