Traktorer och processorer

stegmatare vs skördare....

36 inlägg 25325 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88030 De låg en Arbro Stroke 350E ute på blocket förra veckan för 160000 inkl en extra pump -05 tror jag.
Min har funkat fint men börjar bli lite sliten nu efter stormar o annat kul som den inte var byggd för.
Jag har ett pistolgrepp för automatisk frammatning på min och de funkar fint.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88063 jag tror säkert att arbro är lite "mer" för världen, men frågan är om pumparna räcker till på komatsun, såg att det finns 2 st hos lantmännen, en för 85´¨å en för 150´.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: stegmatare vs skördare....

stegmaster  
#88084
nutte skrev:jag tror säkert att arbro är lite "mer" för världen, men frågan är om pumparna räcker till på komatsun, såg att det finns 2 st hos lantmännen, en för 85´¨å en för 150´.....


Tror inte at du behöver ha något bekymmer för hydraulkkflöde, då finns en video på youtube var en Yanmar b37 kjör med et BJM 350 som ju er nästan likadan som ARBRO, och det ser ju ut att funka fint.
Men fatter fortfarande inte varför du vil ha et aggregat typ ARBRO/Tapio, när du inte behöver längdmätning och virket er ca 15-20cm. Du borde fått testa båda( ARBRO/STEGMASTER), så att du kunna sammenställa dom.

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88087
stegmaster skrev:
nutte skrev:jag tror säkert att arbro är lite "mer" för världen, men frågan är om pumparna räcker till på komatsun, såg att det finns 2 st hos lantmännen, en för 85´¨å en för 150´.....


Tror inte at du behöver ha något bekymmer för hydraulkkflöde, då finns en video på youtube var en Yanmar b37 kjör med et BJM 350 som ju er nästan likadan som ARBRO, och det ser ju ut att funka fint.
Men fatter fortfarande inte varför du vil ha et aggregat typ ARBRO/Tapio, när du inte behöver längdmätning och virket er ca 15-20cm. Du borde fått testa båda( ARBRO/STEGMASTER), så att du kunna sammenställa dom.



JAg har ingen brådska med köp, utan planeras att bli av till hösten om det nu blir av, så jag kommer att kolla(testa) på alla innan köp så klart, men jag gillar att bolla lite tips å ideer så man inte köper nått skit så att säga... det gäller dock att få tag på nån i närheten som har nån "stegmatare" man kan kolla på, har förvisso en i byn men den är nog så stor å tung att min grävare inte skulle orka lyfta den, vet dock inte vad det är för modell....

är det nån här i dalarna som har nån kran monterad stegmatare modell mindre som vill visa den så hör gärna av er!

   TS
Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88136 När Arbron kom stod det i broschyren att den krävde 45-80min/l o 170-200 bar tryck

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88137 Min 45 l/min
Max 90 l/min
Min 170 bar
Max 200 bar
Min ca. 40 mm
Max ca. 300 mm
ca 400 mm
ca 300 kg
Volvo 5" med 16" svärd
750 mm
ca 2400 kp

   TS
Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

alias  
#88265 Nutte!

Vet att du sa att du hade fin terräng att köra i men ändå;

Har du stål- eller gummilarver på grävaren?

Vad är det för frigångshöjd på maskinen?

Är du nöjd med frigångshöjden och larvtypen?

Kanske lite OT :-)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88271
alias skrev:Nutte!

Vet att du sa att du hade fin terräng att köra i men ändå;

Har du stål- eller gummilarver på grävaren?

Vad är det för frigångshöjd på maskinen?

Är du nöjd med frigångshöjden och larvtypen?

Kanske lite OT :-)

MVH
Alias



JAg har gummi nu, ska byta till stål om det blir aktuellt, frigångshöjden är 45cm under maskinen, men dock lägre under chaktbladet, kanske 35-40cm.... å i övrigt så har ja ju använt maskinen till markberedning å återställning där det körts sönder å det enda ja kan klaga på är att banden sprätter av nån gång i bland när man är oförsiktig å vrider för hårt, men iof så äre bara ett av banden som kränger av å det är sämre än det andra.... stålband ska det vara ialla fall så man kan svetsa på klackar så det drar i snön, det gör inte gummi banden;)...

sen äre väl så att med 1.8 bred maskin så slingrar man sej fram som bara den mellan stubbar å stenar, går det inte så flyttar man på hindret;)...

Men ja fick en liten tankeställare idag åxå i övrigt... å det var far som sa att ja ska lugna mej till vi vet vad å var vi får skogen (ommarondering) blir det mkt grov skog kan det kanske bli frågan om en större juckare, eller kanske en skördare... eller kanske en skördare med juckar huvud... ja va vet man... det är ju därför ja disskuterar här;)....
Det blir hursom helst inte aktuellt förrens till hösten så ja vill gärna disskutera vidare....

   TS
Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

Rolfo  
#88712 Hei, jeg vil argumentere for fysikken anrørende Tapio kontra Naarva. Det er nemlig en forskjell. Tapio beveger hele treet ved kvisting, mens Naarva bare beveger kvistearmen. Enligt Newtons lov er F = m.a, altså kraften som trengs er massen ganger akselerasjonen. Da tapio skal flytte hele treet som har stor masse, kreves det stor kraft. Naarva flytter bare kvistearmen mens treet holdes i ro, og det kreves mindre kraft i det hele. Altså et bedre konsept..

Rolfo

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

skogsnils  
#88744
Rolfo skrev:Hei, jeg vil argumentere for fysikken anrørende Tapio kontra Naarva. Det er nemlig en forskjell. Tapio beveger hele treet ved kvisting, mens Naarva bare beveger kvistearmen. Enligt Newtons lov er F = m.a, altså kraften som trengs er massen ganger akselerasjonen. Da tapio skal flytte hele treet som har stor masse, kreves det stor kraft. Naarva flytter bare kvistearmen mens treet holdes i ro, og det kreves mindre kraft i det hele. Altså et bedre konsept..

Rolfo



Nå har vel tapio, arbro, bjm og naarva samme konsept når det gjelder kvistingen om jeg ikke tar helt feil.
Det du tenker på er en patu stegmater som drar treet gjennom knivene.

Her er en snutt på en patu stegmater:


Her er en snutt på Tapio:

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

Rolfo  
#88786 "Nå har vel tapio, arbro, bjm og naarva samme konsept når det gjelder kvistingen om jeg ikke tar helt feil.
Det du tenker på er en patu stegmater som drar treet gjennom knivene."

Javisst, du har helt rett. Jeg forvekslet Tapio med Patu, og da gjorde jeg urett mot Tapio :oops: Sorry :cry:

Rolfo

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

Baltus  
#165685
nutte skrev:
alias skrev:Nutte!

Vet att du sa att du hade fin terräng att köra i men ändå;

Har du stål- eller gummilarver på grävaren?

Vad är det för frigångshöjd på maskinen?

Är du nöjd med frigångshöjden och larvtypen?

Kanske lite OT :-)

MVH
Alias



JAg har gummi nu, ska byta till stål om det blir aktuellt, frigångshöjden är 45cm under maskinen, men dock lägre under chaktbladet, kanske 35-40cm.... å i övrigt så har ja ju använt maskinen till markberedning å återställning där det körts sönder å det enda ja kan klaga på är att banden sprätter av nån gång i bland när man är oförsiktig å vrider för hårt, men iof så äre bara ett av banden som kränger av å det är sämre än det andra.... stålband ska det vara ialla fall så man kan svetsa på klackar så det drar i snön, det gör inte gummi banden;)...

sen äre väl så att med 1.8 bred maskin så slingrar man sej fram som bara den mellan stubbar å stenar, går det inte så flyttar man på hindret;)...

Men ja fick en liten tankeställare idag åxå i övrigt... å det var far som sa att ja ska lugna mej till vi vet vad å var vi får skogen (ommarondering) blir det mkt grov skog kan det kanske bli frågan om en större juckare, eller kanske en skördare... eller kanske en skördare med juckar huvud... ja va vet man... det är ju därför ja disskuterar här;)....
Det blir hursom helst inte aktuellt förrens till hösten så ja vill gärna disskutera vidare....




Gummibelte / band i skogen!

Takker for interessange innlegg, å lese i dette forum!!

Ha en liten kommentar til "nutte" om gummibelte på snø og isføre.

Har en gravemaskin type Neusson 6002, med gummibelte/band, og som det er "sagt" her , så er min erfaring å kjøre på snø/ is,,,,,,, nesten umulig!
Så derfor har jeg laget "knipetak" til mine gummibelte/band.

Har nå 6 stk på hvert belte, å det fungerer veldig bra.

Disse er laget av:- 9mm piggkjede( kjøpt fra Trygg kjettig) ca 35cm lengde.
-2 festeklammer av 4mm plate, formet slik at de kan presest inn sideveis på beltet og sitter fast mellom gummiputene på beltet.
Ene klammer er sveiset fast til kjetting, og i andre enden er en festeanordning.

Ha ha kjørtmed dette i ca 250 time, og brukt maskinen til rensking/ pigging av grøfter og andre nødvedige ting i skogen om vinteren.
Har såklart ikke like bra friksjon mot underlaget som på sommer, men det er ingen problem å kunne gjøre en tilfredstillende jobb.
Har kjørt i ca 55/60cm snø, gikk veldig tungt, men det gikk!

Så etter mitt skjønn, er det "bare ekstrajobb og kostnad" å ha både gummi og stålbelte/band til en så liten, å hendig gravemaskin.
Det er ikke ment som noen kritikk!! men vil bare innfo. om at det er muligheter!!

Baltus

Användarvisningsbild

Re: stegmatare vs skördare....

stegmaster  
#165700 Må være noe feil på min pc, for jeg ser ikke noe bilde "Baltus"? :wink:
Vi vil jo se et bildet på dette. :grin:

Velkommmen forresten.

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

Baltus  
#165859 Hei "Stegmaster"!!

Takker for velkomst!!

Du behøver nok ikkje bekymre deg over din pc,,, for eg har nok ein gong fått bekrefta at min pc,
( frå forkristen tid) ikkje klarer å hantera bilder!!!!
Så eg er i forhadling om ein ny maskin, og om eg då også finn ein ung person med tolmod nokk, til å lære meg dei mest nødvendige knep,,,,,, så skal eg nok sende ut bilder!!

Forresten,, så har eg lest med stor interesse alle innlegg som har kome hit, anng. stegmater!
Det er kjempefint å kunne få lese om andre sine idear og erfaringar på saker og ting som opptek ein!!

Har sjølv kjøpt ein Naarva 2000-25, i vinter, bygt ein "jibb" (arm), å tilpassa dette til min Neusson 6002.
Maskinen har gummibelter, /band. Og som tidlegare nemt,,,,, så er ikkje det særleg egna på snø og isføre.
Så derfor kom behovet om kjetting/ knipetak fram!
Har kontakta ALLE kjettingprodusentar som eg har greidd å finne,, men der vart det fort stille!!!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, skal ikkje begynne å kjede nokon med langtekkelig utbrodering,,, så eg skal koma attende når eg kan syne fram kva eg meiner.

I allefall, så i dag var det "jomfrutur" med stegmataren. gjekk tåle bra,,må eg seie.
Blir nok betre med tida, når rett finger finn rett knapp, av seg sjølv!!

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

foton  
#165877 " Baltus " styr du din Naarva med radio? Jag byggde om min Naarva i helgen från kabel till radio, och blev väldigt nöjd. Radiosändaren kostade bara 1650kr och verkar jättebra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).