fre 18 jan 2008, 19:00#16716
Jag jobbade några år på 1990-talet som utsättare vid vägbyggen och snappade upp lite kunskaper.
Du säger att det är halvsumpingt, betyder det att det är myrmark eller fuktig skogsmark? Jag skulle börja med att undersöka hur tjockt humuslager det är genom att sticka ner en stakkäpp eller ett armeringsjärn. Om det är tjocka lager bör du nog försöka staka om väglinjen.
Då du är nöjd med väglinjens sträckning snitslar du ut vägområdet. Tänk på att ta till en rejäl bredd. Det beror ju på hur marken lutar samt på hur djupa diken man gräver. Byggnormen säger att slänterna från körbanekant ner till dikesmitt skall vara i lutning 1:3 samt bakslänterna i lutning 1:2. Det blir en avsevärd bred gata (ex. ett dike som är 1 m djupt, 3+2=5 m bara för diket). För en väg med 4 m bred körbana blir det 5+4+5=13 m. En tumregel för en skogsväg med 4 m körbana är att minimum hugga en 20 m bred gata. Då skadar man inte de träd som står kvar heller.
Då vägområdet är markerat i skogen huggs det rent, fäll även ut allt sly. Du skall inte ta bort avtäckningen om det är lite tjocklek (>1m) på fyllningen. Vidare kan du med fördel nyttja de granstubbar som finns genom att vända dem uppochner. Larva lite fram och tillbaka med grävmaskin för att trycka ner riset och stubbarna i underlaget.
Nu är du klar för att börja dikesgrävningen. Markera ut var dikesmitt skall vara, bör vara ca 15 m mellan dem. Gräv diken och lägg in jorden i väglinje, beroende på hur terrängen ser ut anpassas dikenas djup. Utloppsdiken bör anläggas så att inte vatten blir stående i diket, det skall alltid rinna tomt.
Justera till ytan samt vägslänterna efter hand. Larva med maskin fram och åter för att komprimera ytan. Låt torka under en sommar, lägg på ett gruslager (här kan man välja lite olika sorter och tjocklekar beroende på vilken standard man vill ha på vägen). Nu är vägen färdig för trafik.
Ångermanlänningen