Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

27 inlägg 16217 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

Skogshuggarninorr35  
#165712 En SRG pendo eva tack

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

Solhemsskog  
#165717 I med en gammel go TD 71!

Användarvisningsbild

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165718 själv behöver jag väl knappt säga vad jag vill byta tillbaks till.....

ÖSA 762-280 för er som inte vet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

Skogshuggarninorr35  
#165721 Nä en 1880 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165722 ja de kan man även ta, o varför inte utveckla o kör flera stam i bordet, o sen bygget man på matning på fällhuvudet så kan man mata upp stavagranan med fällhuvvet o när man ändå är igång så går de o bygga på en grotbuntare på bordet oxå, då har man en maskin med kapacitet, - dvs en flergreppsskördare

Användarvisningsbild

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

totte  
#165732
huggarn82 skrev:ja de kan man även ta, o varför inte utveckla o kör flera stam i bordet, o sen bygget man på matning på fällhuvudet så kan man mata upp stavagranan med fällhuvvet o när man ändå är igång så går de o bygga på en grotbuntare på bordet oxå, då har man en maskin med kapacitet, - dvs en flergreppsskördare


Flishugg och vedmaskin med så har du allt! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

Mekpelle  
#165737 Lustigt att John Deere ligger så långt bort i utvecklingen när det gäller motorer.
Caterpillar har en C7.1 motor men endast common-rail och partikelfilter.
Nämns inget om variabel turbo men vet att det sitter dubbla vanliga.

Detta innerbär att Cat uppfyller EU steg 3.b utan varken EGR eller variabel turbo.
Vilket ger dem möjligheter att sätta in detta vid nästa krav.

Sen är förbrännings motorn gammal konstruktion och med dagens stigande olje priser så är det dags för något nytt.

Användarvisningsbild

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

Mäki  
#165738 Med tanke på att det går el ledningar kors och tvärs i skogen och är i vägen så kanske vi skall börja köra plugg in- hybrid skogsmaskiner :lol:

Avatar Fallback

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

Henningway  
#184796
Sludent skrev:För att klara steg 4 måste EGR, partikelfilter och Adblue kombineras.

En del tillverkare tog den enkla vägen för att klara Steg 3b = Adblue och andra tog den lite svårare vägen med partikelfilter men slapp då Adbluen, som dock måste till (med dagens teknik) för att klara Steg 4.


Det är nog ingen av de två vägarna EGR/SCR (Selective Catalytic Reduction) som är "enkel", däremot så finns det olika fördelar med respektive val och eftersom våra politiker har beslutat att vi ska minska utsläppen i miljön så måste man välja någon av dessa.

Avatar Fallback

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

Henningway  
#184804
i skogen skrev:Läste i senaste numret av ATL att JD kommer att tvingas börja med adblue när utsläppskraven skärps nu nästa omgång, nuvarande steg 3B motorer med EGR ventil ger ju möjlighet att slippa tanka två vätskor för kunderna men när steg 4 kraven kommer 2014 så måste JD motorena börja andvända adblue för att klara kraven.
är det någon mer som läst något ang dom här uppgifterna? :???:



Det som gäller idag inom EU är ett avgaskrav som heter Steg 3B och år 2014 kommer nästa steg att tas, som heter Steg 4.
De två stora huvubryerna för att uppfylla dessa krav är nivåerna på KväveOxid utsläppet, kallat NOx och halten av Sotpartiklar, kallas oftast bara för Partiklar.
Steg 3B innebär att man ska reducera NOx utsläppet med 85% av vad en motor utan någon som helst utsläppsreglering gör och att Partikelhalten är 97% reducerad.
Tyvärr så förhåller det sig så att när man minskar NOx utsläppet så ökar partikelhalten och tvärtom (tänk er en gungbräda där NOx sitter på den sida och Partiklarna på den andra).

För att uppnå Steg 3B så har motortillverkarna valt antingen EGR (Exhaust Gas Recirculation) vilket enkelt beskrivet gör så att en del av avgaserna skickas tillbaka i insuget och blandas med frisk luft för en ytterligare förbränning. Med denna metod så får man ned NOx utsläppet til en godkänd nivå men däremot så ökar sotpartikelutsläppet eftersom det inte är en optimal förbränning med avgaser istället för frisk luft och därmed behöver man ett partikelfilter som fångar upp partiklarna.

Det andra alternativet är att använda sig av SCR (Selective Catlytic Reduction) vilket innebär att man ser till att ha en bra förbränning för att hålla sotpartiklarna under godkänd nivå och sedan tar hand om NOx utsläppet på annat sätt. Detta andra sätt är att man tillsätter en kemisk vätska (oftast kallas AdBlue men egentligen heter DEF - Diesel Exhaust Fluid. AdBlue är ett varumärke) och denna blandas med avgaserna, går in i en katalysator där det sker en kemisk reaktion och förändrar alltså på så vis avgasernas struktur. -Kommer ni ihåg skolans kemilektioner där man fick lära sig atomer och bindningar? Där man har ett ämne men sedan kan tillsätta ett annat och ut kommer ett tredje..........det är så SCR tekniken fungerar.

Så vad är bättre och sämre? Ja frågar man t.ex. en JD försäljare så kommer han förmodligen att säga att EGR är bättre eftersom man inte behöver hålla på med ytterligare en vätska men om man frågar en Komatsu försäljare så kommer han förmodligen att tala om att det är en bättre förbränning i en SCR motor och därmed minskar bränsleförbrukningen. Självklart talar man bra om och framhåller sin egen produkt.

Hur som helst, tillbaka till ursprungsfrågan: "Tvingas" JD att införa SCR (AdBlue)?
-Nej, det finns inget i lagkraven som tvingar till det ena eller det andra, det är upp till motortillverkarna att lösa detta på bästa sätt. Men förmodligen så ser JD att det inte går att uppfylla 97% reducering av NOx utan att tillsätta DEF-vätska.
Men det är inte 2014 ännu, så det blir intressant att se hur motortillverkarna kommer att vidareutveckla motorerna för att uppnå kraven, kanske det går att förfina dagens motorer ytterligare...........? Trots allt så har dom ju nått väldigt långt i avgasreningen, tänk på att 2014 så kommer det bara att vara 3% utsläpp av NOx och Sotpartiklar jämfört med en gammal "vanlig" motor! :)

Avatar Fallback

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

snubblaren  
#184808 Men gör sot någon skada i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Skärpta krav tvingar adblue i John Deere

totte  
#184812 Sot är oförbrända kolväten och därmed en allmän förorening av miljön, det stannar knappast i skogen bara, det sprids i hela atmosfären. Sen gäller det ju inte bara skogsmaskiner utan alla motorer över en viss storlek.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).