Gallring

Gallringsfritt skogsbruk

32 inlägg 26868 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsfritt skogsbruk

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165532 Läser i senaste Land Lantbruk om gallringsfritt skogsbruk;
http://www.lantbruk.com/skog/stormfast- ... ingsfritt#

Intressant alternativ till traditionellet skogsbruk men bryter tydligen mot skogsvårdslagen.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165533 Tycker att det är bra att det finns en lag som ställer ett återbeskogningskrav samt även ger en rekommendation om plantantal.

Har dock inte hört talas om att skogsstyrelsen är ute i skogen för att räkna plantor. Det torde vara tämligen riskfritt att prova gallringsfritt skogsbruk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

NomagS  
#165570 det går la plantera som dom säger o sen röja väck dom 500 plant/ha?? :)

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

NomagS  
#165571
NomagS skrev:det går la plantera som dom säger o sen röja väck dom 500 plant/ha?? :)



måste rätta mig själv då de var ett dumt förslag för de blir juh en onödig kostnad :P

dumma mig :)

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Robertberg  
#165572 Kanske bättre att ta den kostnaden än att det blåser omkull?
En liten giva salt vid varje oönskad planta i samband med plantering, så har man iallafall "försökt" att återföryngra enligt reglerna.

Kanske.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165589 Man får ju alltid räkna med att plantor dör. Det kan bero på torka, dränkning, snytbagge, älg, rädjur, snöskoter m.m. Jag skulle inte våga sätta endast 1000 st. Bättre då att sätta det dubbla och kanske röja ner antalet såsom NomagS säger då beståndet nått 3-4 m höjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Mäki  
#165598 Jag förstår folks desperata försök att övervinna naturen men jag tror att det är att skjuta sig i foten om man bara tänker plantera och slutavverka.
En stor del av intäkterna i skogen kommer ju från gallringar och skall man vänta på slutavverkning så får man ju vänta en eller flera generationer och då ser jag inte nyttan i att den står eller blåst ner.
Men att man plantröjer lite hårdare än vanligt och sedan gallrar flera gånger med litet uttag då har man ju både fått lite tillbaka och samtidigt gett vidare en kvalitativ och förhoppningsvis stormfastare skog till nästa generation.
Eller är det ett sätt att inte behöva betala för alla plantor?

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165757 Fördelen ekonomiskt är att man får en mindre kostnad tidigt.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165767 Många gallringar med lågt uttag är rätt.dyrt. Det diskuterades i en ankan tråd. Jämför avverkningskostnad och intäkt per m3fub i alutavverkning resp gallring.

Men du har en poäng, det är behovet av pengar som bestämmer den lämpligaste skötselformen.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165771
Mangan skrev:Men du har en poäng, det är behovet av pengar som bestämmer den lämpligaste skötselformen.


Jo, men också inte helt oväsentligt idag är vad skogsägaren vill ha sin skog till. Inte minst diskussionerna här på forumet visar ju att skälen är många. Ett inte föraktlig andel ser inte maximal avkastning/minimal kostnad som det ledande. Det finns ett, för några, stort värde i att få gallra skogen ofta, men lite. Det ger dels intäkt (ved/massa), nöjet att hålla på och så vidare.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165772 när man räknar på gallringsfritt ska man komma ihåg att detta är nu värdes beräkningar! dvs lite utgifter tidigt sen inkomster så fort som möjligt för att de ska bli lönsamt. och den avkastningen som forskare räknar på är inte många mark ägare som kräver. sänker du räntan så blir det inte lika lönsamt eftersom värdet i slutavverkning väger mer. samt att gallringarna ger en större intäkt.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165773 De flesta hade nog sett en HÖGRE avkastning, om det gick med lagliga medel. ;)

Blir inte gallringarna mindre lönsamma om man sänker räntan? Jag minns faktiskt inte hur det var.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165774
Uvskogen skrev:Ett inte föraktlig andel ser inte maximal avkastning/minimal kostnad som det ledande..


Dvs LITET behov av intäkter från skogen.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165775 jo fast få vill sköta skogen så.
beroende på om gallringen kostar pengar eller man får en intäkt. efter som man skriver ner alla summor som om de vore ett lån. kostar de pengar är de lönsamt att skjuta på de för nuvärdet. tjänar du pengar ska du göra de tidigare. sen blir avvägningen vad skogen säger och om den ökar med mer värde än den förlora.
många skogsägare idag vill inte slutavverka allt som inte växer med den avkastningen som man räknar på. utan man överhåller skogen systematiskt vilket leder till de vi ser idagens skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165782
Mangan skrev:
Uvskogen skrev:Ett inte föraktlig andel ser inte maximal avkastning/minimal kostnad som det ledande..


Dvs LITET behov av intäkter från skogen.


Ja just, intäkter i form av pengar. Jag tror att detta kan komma öka med alltfler utbor etc. som äger skog, där skogen är sekundär för försörjningen utan är att jämföra med fjällstuga eller liknande. Fast nu slutar jag, annars drar jag tråden från ämnet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).