Vedmaskiner, flishuggar

bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

30 inlägg 34481 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

bevakare  
#133734 se där det finns ju info om bala 410...........
Dock verkar det som det inte är någon höjdar maskin.

Vad måste man betala och vilken maskin ska man köpa för att köra ca 300-500 kubik per år ?
Efter att ha läst här på forumet verkar ju tajfun eller kisa kubik vara bra och fel fria men dyra.........

Är det så enkelt att man får vad man betalar för !!??

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

loppan  
#133755 Om du ska köra över 300 om året så kan det vara bra att gå upp en storlek från de s.k bonnamaskinerna till
prisklassen 150-180.Där hade jag valt kisa kubik eller möjligen Tajfun.Hakkipilke 1x42 ligger i det segmentet med.
När jag var på elmia sa Kisa att dom hade 8 st kisa 350 kvar i lager som kostade ca 120 papp.
Det är den utgående lillebrodern till kubiken,men man får köpa til len lös elevator till denna maskin.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Tompa Tveskägg  
#164080 Gammal tråd, men vill du fortfarande ha åsikter, har jag en Bala Agri 410 jag kört med i fem år. Hojta i så fall! :)

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

skogsflane  
#164085
loppan skrev:Om du ska köra över 300 om året så kan det vara bra att gå upp en storlek från de s.k bonnamaskinerna till
prisklassen 150-180.Där hade jag valt kisa kubik eller möjligen Tajfun.Hakkipilke 1x42 ligger i det segmentet med.
När jag var på elmia sa Kisa att dom hade 8 st kisa 350 kvar i lager som kostade ca 120 papp.
Det är den utgående lillebrodern till kubiken,men man får köpa til len lös elevator till denna maskin.


kisa kubik...då får han pynta.. :surp:
men deras 350 är bra. fast balas 410 tar större stockar tror jag

jag har bala 465 själv och den tar 42 cm stockar. en riktigt jävla redig maskin. ingen joystick men snabbt går det. 2,5 meters inmatningsband (ej original) med en rulle ännu längre bort. det enda jag saknar är ett automatiskt stockbord, men vafan, lite ska man slita.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Bengt olsson  
#164109 Förstår inte att du inte har kollat på en Tajfun 380 ,rejäl maskin till rimliga pengar,som inte krånglar,den bara gör sitt jobb jäkligt bra.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Sune77  
#165092 Måste hålla med Bengt, Tajfun är riktigt bra maskiner funderar själv på en för att ersätta min japa riktpriset på en rca 380 el är 124500.
Möremaskin är generalagent om du vill läsa mer om den http://www.moremaskiner.se/
Och med 15tonstryck kraft måste jag erkänna att det lockar att skaffa 12 dels klyvyxan bara för att det går

Användarvisningsbild

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

loppan  
#165207 Tajfun är en riktig kanonmaskin men eldriften kostar ju skjortan.
En modern vedmaskin bör ha eldrift.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Bengt olsson  
#165271 Jag har både 6-8-12 yxa till min blåa maskin.
Att ni ens kollar maskiner med 5-8 ton tryck,när det finns en med 15 ?
För nästan samma pengar,eller mindre
Kolla även vad maskinen väger !

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Tompa Tveskägg  
#165287 Har ni tänkt på vad priserna gått upp på vedprocessorer? Jag gav ganska exakt 70´för min Bala vedkombi 410 för fem år sedan, inkl. inmatning, hjulställ och tryckkännarventil. Det var ett bra pris men inget exceptionellt. De kostade så då. Samma maskin kostar 110´ idag! Det är nästan absurt. Jag skulle rentav kanske få mer för min maskin nu än jag gav då. Intressant utveckling. Man kan ju hoppas att eldningsved får en liknande utveckling framöver. :)

**edit**

Sedan är ju maskinerna i en kraftig utveckling också, bör sägas. Bra för de som uppgraderar. :) Det har hänt mycket på 20 år. Många äldre håller ju på med sina livsfarliga skruvklyvar fortfarande.

Idag är backning av inmatningsband och joystick vanligt, närmast standard, och spånsug också. Tre bra grejer varav jag inte har nåt på min maskin. Maskinerna är mer genomtänkta och mer ergonomiska. Tajfunen är väldigt stark (starkast i sitt prissegment rentav?) men Balan tar grövre diameter (41 resp 45 cm istället för 40 resp 38). 40 är klart i underkant tycker jag. Sedan är Tajfunen dubbelt så tung, vilket gör den bökigare att flytta men också stabilare.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

skogsflane  
#165295 ja, bor man norrut kan jag tänka mig att man tjänar på att åka till finland och köpa en maskin. bor man nära tyskland, åk dit och köp. svenska marknaden har ballat ur lite

Användarvisningsbild

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

stegmaster  
#165525 Läste just en annons om Tajfun, och det verkar vara en kanon maskin.
Men er inte denna helhydraulisk?? :surp:
Sto något kryptisk om en kilrem som drev kedjan vil jag minnas, stemmer detta??
Kilrem vil man ju inte se på en proffmaskin.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Sune77  
#165795 Om du laddar hem manualen som heter RCA380-GB-BWpg 21-27.pdf den längst ner av dem från denna sidan http://www.tajfun.com/en/servis.asp?tas ... macija=51# så ser du remmen på sidan 2.
Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att jag föredrar remm drift framför helhydrauliskt system kan låta konstigt men den dagen det strular ...fy tusan.
Har svurit ve och förbannelse över några sådana när vi har servat dom under min tid som anställd hos en åf till ett kännt rött märke ;-)

Användarvisningsbild

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

stegmaster  
#165916
Sune77 skrev:men den dagen det strular ...fy tusan.

Nä, inte "fy tusan", utan mange tusan. :wink:

Nå kilremmar har jag fått nog av efter flera år med Hakki Pilke 1x37. 😡
Min nuvarande maskin från 2004 med hydraulsåg er lika fräsh fortfarande, så ingen fler maskiner med kilrem för mig.
På andra sidan verkar ju Tajfun ha en mycket bättre lösning på kedjedrivningen en t,eks Hakki pilke, då den har stopp mellan varje kap och aut. stramming av remmen.
Sen er ju alt annat hydrauldrivet, så den får vel klassas som proffs endå, under tvivel. :wink:

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Bengt olsson  
#165920 Det är en rem som driver kedjan...
Har bytt två st på ca 4000 m3
Har inte sett några nackdelar med denna lösning !

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Eremiten 74  
#760012 Det var några år sedan den här tråden var aktiv.
Jag funderar på om någon har erfarenhet av Bala Agria 450 vedmaskin ?
Den är lite annorlunda än de flesta andra. Då den har en massa elmotorer till olika funktioner.
När jag var på Elmia så räknade jag till 5 st elmotor på den maskinen.
En till klyven.
En till sågen.
En till inmatningsmattan.
En till elevator.
En till stockbordet.

Många andra märken har en elmotor som driver en hydraulpump som i sin tur driver hydraulmotorer till olika funktioner.

Så vad tycker ni om Bala Agria lösning på 450 maskinen ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).