Traktorn i skogen

Röja hagmark med vajerkran

20 inlägg 10837 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja hagmark med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165002 Funderar på att röja ut hagmark (manuellt). Bort med granen och gallra lite bland träden. Men så blir det ju mycket ris så man kanske borde ta dän. Någon som har prövat det arbetet med vajerkran? Det verkar ju nästan omöjligt när jag tänker på det, men det kanske går bra?


Senast redigerad av Mangan ons 07 mar 2012, 14:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vakerkran

fredden  
#165004 Ett alternativ är ju att fälla granarna om de inte är för stora och dra ihop dom så blir det lite smidigare att elda riset.

På ett ställe tog vi hela träd på timmerkärran, drog upp dom med vajerkran och kvistade och eldade på ett annat ställe då vi inte kunde elda just där.

Några alternativ.

Att dra riset med vajerkran går nog också men tar nog lite tid kan jag tänka mig.

Mvh
Fredrik

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vakerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165008 Kan funka, det är lite blandade storlekar förstås. Mycket jobb blir det... ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

fredden  
#165013 Ja det blir det, men det blir fint efteråt dock :)

Fredrik

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165014 Du råkade inte ta några bilder på arbetet? Vore kul att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

fredden  
#165023 Nej det gjorde vi inte var för 2-3 år sedan.

Det var dock mest lövträd men även en stor gran som fi vick dela upp på 2 delar.
Men vi fällde dom drog fram dom till vagnen, lyfte tunga ändan med kranen och lyfte toppen förhand, var lite jobb med att få upp dom men fick ganska bra faktiskt.

Sen kvistade vi och fixade på ett annat ställe, var smidigt att ha alla kvistar på ett ställe. Blir ganska långa lass men det gick som sagt, var ganska kul att sitta upp på dom lassen.

Lycka till iaf.

Fredrik

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165026 Gött, det blir till att sätta boggien längst bak på balken och vinsch på. Fin majbrasa! :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165040 Är det särskild orsak att riset ska bort,verkar hysteri på folk så fort som de rensar något så ska riset bort,det blir borta i gräs på bara några år utan arbete och slit.
Ska det brukas med vårbruk eller slåtter är det en annan femma.

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

fredden  
#165048 I vårat fall var det en betesmark och där får man inte elda eller ha ris liggandes så därför var vi tvingna att ta bort det

Fredrik

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165077 Jag har för mig att det är något krav som finns för att få stöd, men skall låta det vara osagt. Annars är det av estetiskta skäl, det är en lite plätt nära gården.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

-Tomas-  
#165093 Vi brukar med rensa bort grenar och ris i hagmarkerna. Dragit ihop för hand och eldat eller kört bort tidigare men nu har jag också funderingar på att dra in det med vajerkranen sen vi skaffat den i höstas. Har inte hunnit pröva detta ännu men förhoppningen är att det ska underlätta lite. Kommer du på något smart knep för att få med massor med ris så får du dela med dig Mangan :smile:

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165269
fredden skrev:I vårat fall var det en betesmark och där får man inte elda eller ha ris liggandes så därför var vi tvingna att ta bort det

Fredrik

Får man inte elda bort riset?

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

fredden  
#165289 Ska inte säga hundra men vad jag vet så får man inte elda om man har bidrag för att beta marken, tror det handlar om att man inte får tillföra näring.

Fredrik

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195278 Fick nu ett "rådgivningskvitto" från skogsstyrelsen, där det står att nästan allt ris skall köras bort. Skall kolla om man får elda upp det på plats (det är inte betesmark).

Ingen som har nya erfarenheter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

Boarpan  
#195279 Allt handlar ju om hur mycket ris det kommer att bli.
Om du skall köra ut och kvista på ett annat ställe skull jag försöka lunna ut det i stället. En stång i mitten och en vajer sedan har du vikten på rättställe.
Averka sommaren låt grenarna ligga och sedan slänga på brasan pö om pö.
Grenarna måste veta åt samma håll så du får en kolbädd.
Låt brasan nästan brinna färdigt innan du är där och sliter så kan du bara skyffla på resterna med en tjuva.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).