Skogsmiljö och Trädlära

Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

11 inlägg 5901 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

221  
#163744 Hade presis gallrat färdigt ett bestånd på våran fastighet då jag gick en sväng för att leta efter vindfällen. efter gått en bra sväng utan att hitta några vind fällen kommer jag fram till en kraftledning där nån hade varit i farten och fällt ett antal granar rakt in skogen. Nu är ju inte själva bekymret att de har "röjt" för ledningen för de får de göra hur mycket de vill bara vi slipper strömavbrott, utan att de hade fällt in granar i en mosse som vi har haft problem med granbarkborre i.

Har inte eon som äger ledningen skyldighet att underrätta markägaren när de gör såna här åtgärder? för nu ligger det ju mer än 3kubik på stället och där är det ju olagligt. Eller är det upp till mig som markägare att hålla koll på vart de fäller? (stor fastighet med många ledningar)

Hade ju underlättat nått markant om jag hade fått veta det här tidigare då jag kunde kört ut virket när det har varit kallt istället för nu kommer det bli svårt när den lilla kärlen som finns är på väg ur. kunde nog i bäst fall tagit de själv med maskin plus de träd som fortfarande står förnära ledningen som de inte har fällt.

vill inte vara gnällig men nu är det andra gången vi får skador efter de har röjt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

johaniskogen  
#163766 jag körde förra vintern åt eon, det va fritt fram. bara att fälla, jag tyckte att det skulle huggas upp oxå, men det gick dom inte med på.... markägare skulle underrättas om det va större volymer bara.

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163770 jag har från tid till annan pysslat med sån fällning åt flera bolag, när vi fällde och virket inte skulle eller inte kunde köras ut pga terräng mm,så barkade vi träden! det kunde dom väl gjort i ditt fall med kan man ju tycka! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

Mäki  
#163773 Hur omkring brukar det vara en liten annons i lokalblaskan att dom(elbolagen) kommer att röja en viss ledning och att markägarna skall ta vara på virket om dom vill.
Missar du den annonsen så vet du inte att dom varit där och röjt.

Avatar Fallback

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

kallen  
#163778 Vattenfall kontaktar markägaren som får bestämma om de ska fälla och ta virket själva eller om det bara ska fällas!

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163789
kallen skrev:Vattenfall kontaktar markägaren som får bestämma om de ska fälla och ta virket själva eller om det bara ska fällas!


Har samma erfarenhet här, tror det gick till som så att någon gick ledningen och stämplade träd som skulle bort, bedömde storlek och volym, vattenfall kom med ett brev med ersättning för de aktuella träden samt info om att gatan skulle röjas och träden fällas, tror det skulle skrivas på.

Vet att far då ringde och snackade med dom och fick ett bud på vad vi skulle få om vi gjorde allt jobb själva, vilket vi accepterade då vi ändå var tvugna att ta rätt på de träd som skulle fällas, kunde man lika gjärna göra allt jobb själva....

Avatar Fallback

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

kallen  
#163826 Ungefär så är det. Kan ju även vara en hel del träd som står på inlöst bredd som markägaren inte får betalt för som ska ner. Men allt besiktas före röjning och träd utanför inlöst bredd stämplas.

Avatar Fallback

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

boksson  
#163913 Nu i veckan var eon och säkrade en lågspänningsledning på min fastighet och de ringde innan även om det bara var några granar.
Jag frågade om de barkade granarna som de fällt och han sa att så länge det var under lagkravet så fick det ligga.

Ursäkta trådkapningen men har inte ledningsägarna skyldighet att behandla stubbarna med pergamentsvamp eller liknande för att hindra spridning av rotröta??

Avatar Fallback

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

kallen  
#163918 Ang. svampen vet jag inte men det är sällan det står så grova träd på vad som är ledningsmark. Bredden beror på vad som är uppgjort en gång i tiden eller storleken på ledningen.
Om träna fälls utan och det överstiger 5m3 bark per ha så ska det barkas enligt skogsvårdslagen.

Avatar Fallback

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

boksson  
#163925 Nja, det är 12 åriga sitkagranar och de varierar mellan 15-20 cm i diameter.

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringar av ledning MEN VA IN I...

221  
#163928 Nu är träden borta i alla fall förutom ett som jag inte nåde med maskin. får väl hålla koll efter annoser.
var mest irriterad igår att de blev mer att göra än man hade tänkt sig. men så är det!

förövrigt så är det nya isolerade ledningar som funkar bra mycke bättre än de gamla, har bara haft nått kortare strömavbrott i vinter.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).