Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydraulpump på 4-hjuling

39 inlägg 24930 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

ord bind  
#162822 här finns en kopling som monteras på pumpen, dock måste det till ett stödlager föratt
pumpen saknar lagring som klarar belastningen. det skulle funka med i princip vilken
a/c-kopling som hellst, kolla bara hur mycket ström den drar atv brukar inte ladda så
mycket. https://www.surpluscenter.com/item.asp? ... =hydraulic

gammla saab har en farthållare som jag har monterat på alltmöjligt tex opel vectra
traktorer och min unimog. underbar att ha när du kör stationärt exmpellvs elverk eller
vedprosessor.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

ulfgustav  
#162825 Hos t.ex Amab hydraul finns magnetkoppling färdig för att montera hydraulpump på då behövs inget extra lager

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

ord bind  
#164972 trevlig firma den hadde jag ej sett tidigare.
synd bara att dom ej spesade hur många amper den drar.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

axwell  
#164975
ord bind skrev:Inlägg av ord bind » 26 minuter sedan.
trevlig firma den hadde jag ej sett tidigare.
synd bara att dom ej spesade hur många amper den drar.

ord bind skrev:https://www.surpluscenter.com/item.asp? ... =hydraulic


Tycker att det står 3,25 A och 12 Volt, vilket skulle innebära en effekt på ca 37 Watt i arbetsläge.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

johber  
#165204 På vimek minimaster 101 sitter det en 4,4cm3 pump med 1:1 utväxling och en 6cm3 på den nyare direktmonterad då på vevaxeln. varvtalet vet man ju inte riktigt på Briggo Stratton motorn. kanske mellan 1500-3500 varv
:)

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

ord bind  
#165389
axwell skrev:
ord bind skrev:Inlägg av ord bind » 26 minuter sedan.
trevlig firma den hadde jag ej sett tidigare.
synd bara att dom ej spesade hur många amper den drar.

ord bind skrev:https://www.surpluscenter.com/item.asp? ... =hydraulic


Tycker att det står 3,25 A och 12 Volt, vilket skulle innebära en effekt på ca 37 Watt i arbetsläge.


Amab hydraul var vad jag hadde i tanken! :wink:

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316687

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

bjed0001  
#316710 Fast så komplicerat borde det väl inte behöva vara?, Remskiva istället för dragstart. Då kan rätt utväxling på pumpen uppnås samt placeringen av pumpen blir ev. lite lättare. På/av sköts med spak på spännrulle, á la gräsklippare eller snöslunga. Arbetsvarvtal ställs mekaniskt på gasen. Jag menar, alla större maskiner har ju arbetsvarv (grävmaskin/skogsmaskin) så att man ska kunna köra kranen på tomgång och med gaspådrag endast vid belastning känns lite överarbetat.
Hur funkar varvtalsregleringen på ett sån där externt hydraulaggregat med egen bensinmotor? Går den ner på tomgång när du släpper spakarna?

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

ord bind  
#316717 standard orginal varvtalsregulator används på alla jag kollat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).