Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 203302 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

reperatören  
#162643 På ATL:s hemsida visas en bild på ett drivarprojekt (Fiberdrive 1750 också "The Beauty"). Anar att den har samma pappor som "besten". Tydligen finns mer info på dinbonus.se men den sidan är jag inte bekant med. Någon som vet något? 10 hjul, pendelarmar, kranen på hytten, vridbar lastkorg. Ser billig ut :wink: :grin:

Vet inte om bildlänken kommer fungera.

http://www.atl.nu/sites/atl.nu/files/im ... 0_1200.jpg



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162664 Det är 4 sidor om den i senaste boggi tidningen. Står litegrann om den på hemsidan http://boggi.nu/2012/02/16/ny-drivare-avslojad/

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

novis??  
#162665 dessa bidrags snillen inte en bra grej på 15år hua

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Mekpelle  
#162672
novis?? skrev:dessa bidrags snillen inte en bra grej på 15år hua


Nja, får nog säga emot dig lite där. Visst har de inte bidragit med en hel maskin men det finns småsaker som de större märkerna tagit efter. Sen måste det finnas så kallade uppfinnare så utvecklingen går framåt. Sen är inte drivare något nytt heller, både Valmet och Pika har varit före.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

novis??  
#162711 ponsse med men vem kör drivare nu? ja inovatörer men ur projekt besten som körts i 12-13år har fan inget kommit ut ur?säg något som någpon vettig trodde på i det leksakspjojektet inte en pinni vid väg under :lol: 500kr kubiken

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162719 novis: tror det var en och annan som skrattade åt den första engreparen också, se hur det gick...
så man skall inte förta det uppfinnare gör, koncepten kanske är fel men detaljerna kan vara guld värda.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Mäki  
#162737 Håller med det är bra att någon försöker när dom stora märkena är så rädda för sina aktieägares pengar att dom inte vågar satsa på något udda.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162784 ja de där är då inget som komma slå ändå,

när skogsbolagen vill öka produktion hela tiden o sänka kostnadera och avverkningspriserna hela tiden

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Mekpelle  
#162786 I skogsbruket kanske drivaren aldrig kommer att bli populär eller effektiv men jag kan se fördelarna om man tar ner priset och storleken med en monterad hydrohammare.
Skulle vara en jävel på att sätta viltstängsel det. Men den marknaden är inte stor.

Jag tror fortfarande på konceptet med kombimaskin som ponsse tog fram, ingen renodlad drivare men den funkar. Tyvärr en väldigt dyr skotare.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

E.Kindmo  
#162790 Det finns en hel del nyheter enligt ryktena om detta maskinkonceptet. En ny rotatorfunktion som för att man kan skifta aggregat på 10-15 sekunder. och att det är trådlös funktion mellan apt dator och aggregat. Och så ska den vara ordentligt nedbantad på vikt jämfört med ponsse och valmets drivare/kombi maskiner.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

masterchief  
#162795 Det där med trådlös komunikation mellan agregat o dator skulle spara många tusenlappar i det långa loppet för entrepenörena oavsett skördartyp.
Finns inte någon skördarförare i världen som inte felsökt o bytt krankablar mm.
Värst är ju o hitta felet när agregatet tidvis får spel för o sedan funka klanderfritt igen...

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

E.Kindmo  
#162802 Absolut ! Håller med dig fullt ut. Men sen hur de funkar med strömförsörjningen ute i aggregatet vet ja inte. Det känns ju lite vemodigt att ha två batterier därute som väger 50-60 kg som kanske håller i en vecka och därefter måste laddas...

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Mekpelle  
#162803 Har för mig att det går två 2,5 kvadratare ut, en för plusmatning och en jord. Men mycket billigare att byta än de med över 10 12st i.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

totte  
#162805 Blir väl att ha en kabel ut i så fall för strömmen. Lite lättare att felsöka.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Mekpelle  
#162807
totte skrev:Blir väl att ha en kabel ut i så fall för strömmen. Lite lättare att felsöka.


Tror att du får mer problem om du bara kör med en, ett måste med jord kabel då det är många rörliga delar innan strömmen hittar tillbaka till batteriet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).