Traktorer och processorer

Recension av Foton 454

25 inlägg 21299 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Recension av Foton 454

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1614 Tänkte att jag skulle försöka att skriva ihopp en lite sammanfattning av mina intryck av min kinseiska traktor Foton 454 som jag nu har ägt i ett par månader.
Bild

Traktorn är på 45hk, driver på alla fyra.
Två dubbelverkande hydraluttag samt utag för tryckluft.

Traktorn har fungerat bra, den har använts i skogen till att vincha och köra ut virke.
Bild


Det jag har upplevt som negativt är följande:
- elsytemet, låg kvalitet på kontakter och kopplingar (men det är enkla grejer så man kan utan problem laga det själv)
- traktorn är inte utrustad för svenska förhålanden vad det gäller skydd på undersidan (måste byggas hasplåtar)
- Fönstrena är inte öppningsbara

Nåja över till pluskontot
+ enkel design, lätt att laga
+ Bra kvalitetsintryck
+ den är stark för sina häsatar
+ bra hydralsystem mycket flöde
+ Mycket standardkomponenter (alltså lätt att få tag på delar)

Detta var några snabba punkter.

Lite mera bilder på traktorn.
Bild

Motorn, trecylindrig cumminskopia

Bild

Interiör bild, värmepakettet har jag själv satt in.

Bild

Bild


Bild

Framaxeln

Bild

Hjulnavet.

Bild


Jag har tänkt att åtrekomma med mera info så fort jag har nått nytt att rapportera.
Men fråga gärna på under tiden.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1615 Hej!
Roligt att den funkat bra!

Tänkte lite på framaxeln, hur är den byggd egentligen, det ser inte ut som dom flesta andra, tänker på drivningen av navena främst..

Annars verkar det vara en fin traktor!
Har läst att du även har en MF 35, har du jämfört dessa något?
Din kines är väl rätt jämnstor med 35:an och ingen "trädgårdstraktor" som jag tycker jinma traktorerna verkar vara..

MVH Ferguson

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1619 Framaxeln är faktiskt en kopia av en dana axel (eller rättare sagt bygd på danas kinesiska fabrik). Hur den funkar vet jag inte exakt men jag skall kolla lite närmare på den.

Om jag jämför den med 35an så, skulle jag vilja säga först att den är starkare mycket starkare dom extra hästkrafterna märks.
komfortmässigt så är det en klar förbättring, servostyrningen gör stor skilland, men även körställning och sittkomforten är mycket högre.
Traktorn är snabb också den gör en bra bit över 30 skulle jag tro.

Jag har varit och kollat en hel del på Jinmorn och de är ju betydligt mindre och klenare. Plus att jag tycker att kvaliten känns bättre på Fotonen.

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1620 Kul med bilder och en rapport!

Nu vet jag inte vad en dylig Foton kostar, men jag antar att den konkurerar med väl begagnade exemplar av mer etablerade märken.
Så min fråga är väl mest hur den står sig mot en dylik?
Främsta fördelen borde ju vara problemfritt ägande i ett några år med tanke på att den är fabriksny, men det verkar inte riktigt vara fallet?

Vad gäller komfort och ergonomi så ser det ju att vara mer 70-tal än 2006?, t.om min gamla Valmet från 83 har ju växelspakarna på sidan och lite ljudämparmaterial på skärmar mm.

Om man fortsätter jämförelsen så verkar ju Valmeten betydligt mer klar för skogen med slät undersida, väl skyddade komponenter och bra markfrigång? Slangar, filter och rör verkar ju sitta som gjorda för att plockas bort av grenar på Fotonen?

Men hydraulik med bra flöde är ju helt klart ett plus på Foton, hur många l/min ger den och vid vilket varvtal?

/ Björken

Avatar Fallback
Fredrik  
#1621 Hej,
Instämmer, kul med rapport och bilder!

Kanon!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1622 Priset är bra, jag fick ett lite speciall pris, men ett rimligt pris på marknaden borde vara 70-75kkr. Så där är den ju svår att konkurrera med.

Lite data.
I instruktionsboken står det att flödet är på 50l/min med tryck 16Mpa, det står inte specat vid vilket varvtal. Men jag kan intyga att det är ett bra flöde även vid tomgång.

Jag har själv kört en valmet 305a där jag jobbade för många år sedan. Och det går väl inte att jämföra dessa traktorerna riktigt, komforten på valmeten är betydligt bättre.

Den traktor jag skulle vilja jämföra fotonen med är mf 135 av senare årsmodel. Ungefär samma styrka och smidighet. komforten är likvärdig skulle jag vilj säga kanske lite bättre i fotonen, växellådstunneln är inte lika skrymmande. Dom är väldigt lika varandra i storlek. Fotonens fördel är då.
Fyrhjulsdrift (såklart)
Servo
Bättre hydralik
Bättre viktfördelning (mera vikt över framhjulen)

Angående det som sitter ivägen på undersidan så är det mest hydralrören, dessa kan man bytta mot slang och dra på andra mindre utsatta vägar.
Dock sitter själva kardantunnel lite utsatt, denna måste skyddas med en plåt.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1623 Hej!
Fick lite fler funderingar..
Hur ser bakaxeln och den hydrauliska lyften ut?
Vad är det för bromsar?
Kan man utrusta den med större hjul?
Hur "känns" det att växla med den och när man drar i spakarna, är det som en 70 talsmaskin av fint skick dvs lite glapp men ändå rätt distinkt eller är det "sladder,sladder"?
Hur många växlar finns det?

MVH Ferguson

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1624 Bakaxeln och den hydraliska lyften är av vanlig typ alltså inga större konstigheter.
Bild

En dålig bild men man kan ju se lite i alla fall.

Bromsarn är av vanlig våt typ som är mekaniskt manövrerade.

Huvudväxellådan har 4växlar, och fördelningslådan har hög, låg och backväxel. Växllägen är väldigt distinkta, det märks att det är nya grejor, växlarna ligger precis där dom skall och det är inget sladder.

Det går ju att sätta på breddare hjul men det finns inte mycket utrymmen för högre backäck.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1625 Bakaxeln ser rätt stabil ut, vilket är bra!
Andra små asiattraktorer brukar vara rätt underdimensionerade..
Synd ang hjulen, man vill ju ha stora hjul för att öka driften..

MVH Ferguson

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1628 Angående jämförelser...
Du skriver att Fotonen med ett pris på 70-75 är svår att konkurrera med, men samtidigt att den bör jämföras med en MF 135 och de brukar ju inte kosta några 70-75 ens i absolut toppskick?

Att säga att Fotonens pris är fantastiskt jämfört med en ny märkestraktor är ju inte riktigt relevant om den inte är jämförbar på någon annan punkt än att den är ny?

Sen är det ju en intressant fråga detta med reservdelar. Du skriver att mycket är standard och lätt att få tag på, hur fungerar det i praktiken?
Ta ett par vanliga traktordelar och beskriv hur du får tag på dem (idag och om 10 år)?
T.ex.
Kopplingslamell
Hydraulpump
Bakruta
Vattenpump
Drev till växellådan
Bromsbelägg

Hur fungerar det med t.ex. motorn som är en Cumminskopia, innebär det att motsvarande Cumminsdelar passar rakt av eller bara att de är rätt lika till utseendet?

Ledsen om ovanstående låter lite negativt, men är inte menat som nån kritik av ditt köp eller så utan mer ett sätt att försöka få fram mer fakta om ett intressant ämne.

Till sist är det ju en rolig utveckling att det finns makiner som i pris och storlek är lämpade för oss som inte kan motivera inköp av nya maskiner anpassade till dagens stordriftsbruk. Jag tycker att 75-100 kkr är ett bra pris för en dylik ny maskin om kvaliteten är övertygande och reservdelsförsörjningen är ordnad.

Mvh Björken

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1630 NJa nu missförstår du mig lite, När jag jämför den med en MF135 så är det inte identisk med en sådan, den har flera punkter som 135an saknar.
Fyrhjulsdrift
Servostyrning
Bättre hydralik
Den är ny
Utan min jämförelse med 135an är mera för att man skall få en känsla av komfortnivå och storlek.

Sen kan jag inte påstå att jag har sagt att priset är fantastiskt, utan att det är bra, så som jag ser det.

Angående reserdelar så finns det idag flera firmor som importera från foton fabriken.
exempelvis:
http://www.abelco.se/abelco254.php (importerar en 25hk foton)
och
http://www.goransons.com/

Plus att man skall inte underskatt möjligheterna att beställa delar över internet.
Fotonen eller euroleopard som de också kallas är ganska vanlig både i Europa och i USA så det borde inte vara svårt att få fram reservdelar.

Men du har rätt det finns några osäkra kort runt reservdelarna, personligen tror jag att det löser sig men att man kan få vänta på delarn lite längre än för ett av de vanliga märkena.

@ Björken. Om du är intresserad av traktorn så är du välkommen att komma och titta på den.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1632
Defender skrev:NJa nu missförstår du mig lite, När jag jämför den med en MF135 så är det inte identisk med en sådan, den har flera punkter som 135an saknar.
Fyrhjulsdrift
Servostyrning
Bättre hydralik
Den är ny
Utan min jämförelse med 135an är mera för att man skall få en känsla av komfortnivå och storlek.

Sen kan jag inte påstå att jag har sagt att priset är fantastiskt, utan att det är bra, så som jag ser det.

Angående reserdelar så finns det idag flera firmor som importera från foton fabriken.
exempelvis:
http://www.abelco.se/abelco254.php (importerar en 25hk foton)
ochhttp://www.goransons.com/

Plus att man skall inte underskatt möjligheterna att beställa delar över internet.
Fotonen eller euroleopard som de också kallas är ganska vanlig både i Europa och i USA så det borde inte vara svårt att få fram reservdelar.

Men du har rätt det finns några osäkra kort runt reservdelarna, personligen tror jag att det löser sig men att man kan få vänta på delarn lite längre än för ett av de vanliga märkena.

@ Björken. Om du är intresserad av traktorn så är du välkommen att komma och titta på den.


Hej Defender!.

Kul med en rapport!, så jag tänkte fylla på med lite info runt de större maskinerna när det gäller priset.

Jag har varit i kontakt med Göranssons gällande FT 754án, (70 hkr).
De ville ha omkr 180 000:- för den maskinen vilket jag finner helt otänkbart eftersom utpriset är omkr 100 i andra länder (Se Europard/England)..
Orsaken till prispåslaget i Sverige sägs vara kostnaden att få traktorena CE märkta och godkända vilket jag tycker är omotiverat högt.

Tänkte därför höra vad du/ni har för synpunkter runt detta.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1663 Hej.
Jo det där med CE-märkningen är ju ett jävla mek.
Dom du har sett ute i Europa är garanterat inte CE-märkat, för det kostar att göra det själv. Så där är nog tyvär Göranssons pris rimligt.
Men jag vet att foton själva håller på att CE-märka sin traktorer, som om man väntar ett tag till så borde priset för dessa bli mycket rimligt.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1664 Hur fungerar det här med CE märkning egentligen, är det folk som ska testa och så får man sin märkning eller??
Har hört något väldigt konstigt ang CE märkningen, enligt en lärare jag har i skolan (Chalmers, så det är ingen gammal mattelärare för 5:e klassare :) ) så får alla produkter som säljs i EU en CE märkning men om många klagar och anmäler produkten så tar dom bort märkningen, kan detta stämma??

MVH Freguson

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1665 Låter inte orimligt.

Har de testats av SMP?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).