Skogsarbete

Manuellt arbete i skogen

27 inlägg 17117 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuellt arbete i skogen

Bryan  
#162001 Jag fick detta av en kompis:

Det kom en storm år 2005 sim hette gudrun som skapade väldigt stora och många hyggen i våra skogar. Dessa hyggen ska nu röjas som det inte finns maskiner till! Eftersom det är ett sånt slitsamt arbete är det ingen som vill ta det! Alltså det finns hur mycket jobb som helst inom röjning! Det finns även jobb som
Manuellhuggare, träd som är överdimensionerade som maskiner inte klarar av att fälla. Jo bryan då kommer det en liten skogshuggare och gör det! Och det är jävligt goa pengar i det. Du som har använt motorsåg bryan vet att man kan såga mycket på en tank. På dom stora träden som ekar kan de gå åt 2-4 tankar per träd. Finna och jobb som arborist(avancerad trädfällning) träd som står intill hus, vägar, ledningar som maskiner inte klarar av då får man anlita en arborist. Och där är dom stora pengarna. Och inte räkna och så men ett träd kan ta upp till 2 dagar att ta ner. Känner en som gjorde de i karlshamn i höstas och dom tog 17 000:- för att ta ner 1 träd! Det finns fortf manuellt arbete i skogen om man vill bryan!


Jag hävdar att det inte finns en säker framtid av att jobba som manuell arbetare i skogen. Jag tror inte att man kan försörja sin familj om man jobbar som manuell arbetare i skogen eftersom att manuellt arbete i skogen där man bor är begränsade.

Vad säger ni? Hur tror ni det är med manuellt arbete? Är det något man kan försöka satsa på och få en säker framtid med den typen av jobb? Röjning är ju ett område, men frågan är om man skall satsa på det och om det räcker för att kunna försörja en familj.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

FruTall  
#162014 Ta en sväng med bilen så ser du hur mkt det finns.

Med motorsåg och röjsåg så klarar du dig säkerligen men blir svårt på vintern så med lite snöskottning hade det kanske funkat ..

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

Bryan  
#162027 Så det är något man kan försörja sig på resten av livet och det räcker för att kunna försörja sin familj?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

FruTall  
#162211 Du kan ju alltid utöka sen, men en bra början. Är det en hel familj som ska försörjas ENSAM?? Alltså BARA din inkomst??!

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

Bryan  
#162234
FruTall skrev:Du kan ju alltid utöka sen, men en bra början. Är det en hel familj som ska försörjas ENSAM?? Alltså BARA din inkomst??!


Hehe, nej, det är ingen familj än så länge. Jag undrar bara om det är en säker inkomstkälla när man väl skaffar familj osv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

Kse  
#162247 Är som sagt vintern som ställer till det.
Men under barmark är det nog inga problem att försörja sig.
Nu är det ju inte alltid man gör så grova pengar som han i texten beskriver utan det är väl ett och annat nischjobb som kan ge riktigt bra betalt.

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

Johanm  
#162252 Hej!

Manuellt skogsarbete är väll som mycket annat där man jobbar som egen företagare (vilket man nästan uteslutande gör inom dessa arbetsområden nuförtiden), om man bara vill och är driven så går det säkert att försörja sig på det!
Det är inte alltid så att jobben kommer flygande till en men om man jobbar aktivt med marknadsföring och visar att man är seriös i sin yrkesutövning så tror jag att efterfrågan på manuellarbete kommer att finnas!
Sen är det ju bra att kunna bredda sig lite med tex; trädfällning på tomter, plantering osv..

Hälsningar

/Johanm

Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

Camwood  
#162280
Bryan skrev:Så det är något man kan försörja sig på resten av livet och det räcker för att kunna försörja sin familj?

Ja det går säkert bra att försörja sig på att ta ned enskilda träd och mindre partier av skog som är för dyrt att ta dit stora maskiner, träden måste ju fällas vad det än kostar i bland. När man har fällt ett träd så ska det oftas transporteras bort med ris mm från tomten och det tar man extra betalt för naturligtsvis :grin: Be och få köpa eller få virket och såga upp det om det är fint timmer annars gör ved av det och sälj så ökar lönsamheten ytterligare :grin:

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

Bryan  
#162282 Det är ju hur bra som helst. Då får man väl till en början skaffa sig ett röjsåg :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

viktor57  
#162438 Intressant inlägg det här. Funderar själv på att sätta igång något liknande.
Frågan är vad man behöver för utbildningar?
Jag menar. Ska man t.e.x få jobb ifrån större skogsbolag förmodar jag att det är ett krav med försäkringar och dyl. Och då brukar det föregås med någon form av utbildning.

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

Bryan  
#162698 Jag hävdar ju att man inte skall behöva någon utbildning. Enligt mig och många andra företag(förmodar jag), prioriterar nog arbetserfarenhet framför utbildning. Men jag kan ha fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

viktor57  
#162739 Tänkte närmast på allt annat som existerar i detta samhälle i form av lagar, bestämmelser och krav på kompetens. Arbetsmiljöverk lär ju ha ett finger med i spelet skulle jag tro om något händer.

Likaså försäkringsbolag om olyckan tittar fram.

Eventuell markägares krav på att jobbet blir väl gjort. Referens t.e.x

Allt detta föregås väl av någon form av branchorginisation, och då krävs väl en viss utbildning.

Men visst! Kan ha fel!

Någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

242xpg  
#162742 skall du hugga åt någon annan och ta betalt skall du ha motorsågskörkort enligt lag.. om jag inte förstått regelverket fel. det är även röjsågskörkort på gång nu men det är nog ganska så nyss påkommet. men det mista man bör ha är ju en gedigen erfarenhet sunt bondförnuft . och någon form av försäkring... mvh crille

Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

viktor57  
#162830 Låter vettigt i det du skriver ang motorsågs/röjsågs utb.

Hur gör dom stora skogsbolagen.

Köper dom in entrepenörer?

Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

Kse  
#162833
242xpg skrev:skall du hugga åt någon annan och ta betalt skall du ha motorsågskörkort enligt lag.. om jag inte förstått regelverket fel. det är även röjsågskörkort på gång nu men det är nog ganska så nyss påkommet. men det mista man bör ha är ju en gedigen erfarenhet sunt bondförnuft . och någon form av försäkring... mvh crille

Är det verkligen så att att motorsågkort krävs enligt lag?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).