Arbetskläder för skogen

X-fit /Comfort

14 inlägg 8453 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

X-fit /Comfort

valtravalmet6350  
#135846 Hei alle skogskompiser!
Jeg har tenkt til å kjøpe meg nye vernebukser, ettersom de gammle Stihl classic buksene mine revnet/ jeg vokste ifra dem.
Nå har jeg sjansen gjennom arbeidsplassen til faren min å kjøpe nytt vernetøy med minst 40 % rabatt. Så da har jeg følgende spørsmål, bør jeg kjøpe X-fit eller Comfort ? Prisskillnaden på veileden priser er vel ca 500-600 kr får buksen. skal også ha lerstøvler

Har vel rundt 7000 mål eller 7 Km2 med produktiv skog. Per idag hogger jeg ikke veldig mye med motorsaga, men ønsker å hogge mye mer, da jeg synes det er veldig morro.

Har ganske kort tid til å bestemme meg på , så raske svar er ønskelig.



   TS
Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

Johanm  
#135909 Hallå!

Jag har själv ett par comfort byxor och är mycket nöjd med dom! Men om jag skulle köpa ett par idag skulle jag välja X-fit, provade dom i butik häromdan och dom är grymt sköna och praktiska! Det breor väll också lite grand på kroppsknostitution vad som passar, X-fit är väll en aning mer "slimmade" än comfort så är man lång och smal (som jag) sitter dom riktigt bra! Över lag tycker jag att Sthils kläder har bra passform och bra storlekar, man kan få byxorna med extra långa ben om man behöver..

/johanm

Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

Olav  
#138740 Nån som prövat X-fit i regn och rusk.... ersätter dom regnkläder? Min lokale Stihl handlare på stod det... Men dom vet nu inte riktigt alltid vad dom säljer. Till motsats från den lokala Husqvarana handlarna dom har överlag bättre koll på vad dom säljer. Gillar Stihls kläder, men Husqvarnas sågar.... ;-)

Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

Nonkan  
#138751 X-Fit är vattenavvisande men inte regnkläder på något vis. Däremot torkar tyget väldigt snabbt när det blir blött.

Yttertyget är Schoeller Dryskin, http://www.softshell.ch/en/fabric-group ... yskin.html
som används i bl.a. kläder för klättring. Dyrt som satan är det, därav priset på kläderna :)

Förstärkningarna är gjorda i Schoeller Keprotec, http://www.schoeller-textiles.com/en/fa ... rotec.html som är mer slitstarkt, men inte lika mycket stretch.

Kommer inte ihåg vad Comfort är sydda i, men det är också ett Schoeller-tyg iaf, tror det är samma som Lundhags har i sina friluftsbyxor, som för övrigt också kostar en del :)

Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

Chainsaw Charlie  
#138772 Jag har både comfort och x-fit och för mig så är comfortbyxorna både skönare och smidigare (och snyggare om man bryr sig om sånt :smile: ). Men som sagt så är det säkert olika på olika människor vad man föredrar.

Användarvisningsbild

Re: X-fit /Comfort

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142945 Jag har "bara" comfort byxan men jag är tveksam till om jag kommer köpa x-fit. Syns tydligare när de blir smutsiga. Fler fickor, sömmar osv som kan gå sönder. Men som sagt jag har inte testat dem.

Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

county  
#143389 hvis man ser ut som en fyrstik så kan man kjøpe x-fit veldig bra kvalitet, men jeg kommer nok til også holde meg til comfort i framtiden hvis ikke det blir ett par nye pfanner bokser?

Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

henningsson81  
#161779 Hallå, såg att det gick att få exra längd på Sthils x-fit byxa, stämmer detta?=) Mvh

Användarvisningsbild

Re: X-fit /Comfort

Johan C  
#161801 Jag har haft x-fit byxan nu i vinter. helt klart värd varje krona, helt underbara.

Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180246 VARNING UTFÄRDAD!!

jag fick haveri på tvättmaskinsremmen nu inatt :x

Jag höll på och tvättade X-fit byxor i toppmatad tvättmaskin, en smäll hördes, sedan en till, jag hastade till badrummet, där var os och rök och tvättmaskinen uppförde sig inte som vanligt.
Haken längst ner på byxbenet som man ska haka i skosnörena hade hakat fast i luckan på tvättmaskinstrumman inifrån och på så sätt öppnat luckan på trumman, när dessa fjädrande luckor kom uppåt hakade trumman fast och remmen blev avslirad.

För övrigt gillas byxorna, en yttre söm i skeket gick förvisso av nästan omgående, men det verkar vara ytterligare söm innanför, har inte blivit något hål.

Användarvisningsbild

Re: X-fit /Comfort

Torparn79  
#180271 ääh, skit samma med tvättmaskinen, huvudsaken är väl att huggarbyxorna höll.... :wink:

Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180275 Ja värdet på byxorna var nog högre än på maskinen, ny rem beställd i.a.f.

Jag tvättade i 60° enligt lappen i byxorna, när jag sedan tittade på Stihls sida så stod det 60° med tillägget "60° Utan hängslor".
Jag tänkte på dessa hängsen (....hängslor whatever) innan och konstaterade att dom ej gick att plocka bort på annat sätt än att sprätta sömmarna, konstigt förbehåll :???:

Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

Nonkan  
#180292
D Brown skrev:Ja värdet på byxorna var nog högre än på maskinen, ny rem beställd i.a.f.

Jag tvättade i 60° enligt lappen i byxorna, när jag sedan tittade på Stihls sida så stod det 60° med tillägget "60° Utan hängslor".
Jag tänkte på dessa hängsen (....hängslor whatever) innan och konstaterade att dom ej gick att plocka bort på annat sätt än att sprätta sömmarna, konstigt förbehåll :???:


Kroken hängslena är fästa med i byxan är delad på mitten, så du kan trä av hängslena från byxan.

Avatar Fallback

Re: X-fit /Comfort

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180321
Nonkan skrev:Kroken hängslena är fästa med i byxan är delad på mitten, så du kan trä av hängslena från byxan.


Ja jävlars, jag fick klämma och glo ytterligare en stund innan jag fattade :lol: :oops:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).