Logistik, Transport

bygga väg på mosse med stubbar?

12 inlägg 11355 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bygga väg på mosse med stubbar?

henningsson81  
#161597 Hej! Ska i sommar bygga en skogsväg på ca 500 m. Tråkiga är att en del kommer på en en gammal Torvmosse,ca 100 m, Har hört att man ska kunna ta och "bottna" med stubbar direkt på marken och på med grus sen. Då skulle stubbarna bära mkt bra,dessutom bli konserverade och vara i många år,Grus och stubbar har jag gott om :wink: . Ska göra allt själv, och vill ju ha det bra :smile: Tacksam för svar



   TS
Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

Rickard Eklund  
#161607 Stockmattor är ju en annan väg att gå. Blir kanske lite dyrare men du får ju ett jämt och bra underlag att grusa på för det kan ju uppstå hål mellan stubbarna som kan vara svåra att täppa till med grus.
Bara ett förslag, som sagt blir ju dyrare med " stock " men kanske vinner det i arbetstid och grusåtgång?!

Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

torpöbo  
#161610 Lägger man på geotextil under gruset ökar man bäriheten ytterliggare.

Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

henningsson81  
#161611 tänkt på det också ang hål som kan uppstå, hur funkar stockmattor?vanlig stock som man lägger ut? läste något om geo-duk ,har du någon erfarenhet? Tack för svaret.mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

henningsson81  
#161613 geotextil direkt på mossen och sen grus? klarar det Lastbil sen? verkar smidigt=) mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161628 Tryck ner stubbar så de inte syns, annan ved går också bra.
Men glöm inte geotextilduken, den är värd pengarna.
Köp inte heller den smalaste eller tunnaste.
Har du lite grövre grus som första lager på duken är det bara bra.
Får sedan vägen möjlighet att "sätta sig" ett år innan den behöver utstå eldprovet med timmerbil så håller det nog.

Har själv ett vägförsök över en mosse, få se i sommar hur det blev.

Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

tomasb  
#161648 Geotextilen är inte alls så helbrägdagörande som många tror, den spricker faktiskt ganska lätt. speciellt om man lägger den på en massa vassa stubbar. Då håller det nog mycket bättre med geonät, men personligen så skulle jag nog satsa på en riktig risbädd på stubbarna. Mycket billigare och tål mycket mera "massering" innan det brister.

Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

alfred  
#161711 Geotextil sedan grovt grus sedan finare grus, det funkar, har vart med och byggt en mil väg på en torvmosse. men måste oxså dika jämte den blivande vägen. ös upp grävmassorna på vägen låt torka sedan planera ut det. är ogjort arbete om vatten nivån är i samma nivå som vägen, då flyter vägen iväg.

Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

henningsson81  
#161774 Fick ett antal geo-nät på jobb idag, helt nya.Men skulle slängas..=)Dom hade använt Geotexil och sedan nät på det och sen grus.. Förhoppningsvis är där några rullar geotexil också. Tror jag testar detta i första etappen.Ska grusa upp ca 0,5-1.0 så avrinningen ska inte vara några problem. Ska bli ett intressant projekt=) Men hade jag nu inte haft turen med mig på jobbet tror jag också stubbar och risbädd skulle fungera bra.. Många bra tips här. Nu får bara våren komma också=)

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

ejgum  
#161781 Gör så här:
Bryt upp stubbarna och vänd upp och ner på dom, tryck ner dom så gott det går, helst ska dom vara under grundvattenytyan för då ruttnar dom inte. Du kan också blanda upp stubbarna med "pålar" som du trycker ner i mossen med smala ändan (rak kapad) först. Du ska bara lägga stubbar och trycka pålar i hjulspåren. Mitt strängen blir aldrig belastad så denna del behöver du inte bry dig om, förstärk bara dom blivande hjulspåren. På stubbar och pålar lägger du sen geotextil/nät/risbäddar/presseningar/trasmattor eller vad du har tillgång till. Sen lägger du på bärlager i form av tex 0-150 krossat material, har du naturgrus går detta också bra.
Gör några överfarter med en padda eller vält så har du en mycket bra väg som kommer hålla minst 50 år

Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

henningsson81  
#161783 Intressant.Skulle man också kunna göra.. Men om man lägger stubbar direkt på "marken" och täcker in dom. Varar dom länge ändå ?.Blir ju konserverade ju? Hur många pålar trycker du ner ca per m? Naturgrus har jag precis bredvid. Tänkte bara köpa in slitlagret....ev krossa sten om där är mkt i backen..Tack för svaret

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga väg på mosse med stubbar?

ejgum  
#161795 Stubbarna kommer "hålla" väldigt länge även om dom inte ligger under grundvattnet. Jag har under många skogspromenader roat mig med att bedöma åldern på stubbar genom att sparka på dom och jag tror att avverkar du en gran idag så dröjer det 50 år innan stubben är mjuk och rutten. Tryck ner pålar med 20cm i diameter med cc 50cm så kommer det bli bra, när det gäller materialet så fyll på med grovt från botten och finare på toppen,
det finns massor av tricks beroende på vad du har att tillgå, tex ett annat förslag kan vara att ta ett spett och slår/stöter spettet i dom blivande hjulspåren. I dom koniska hål som då formas fyller du med cement
grusblsndning (torr cement & torrt grus 50/50) lägg på geotextil eller motsvarande och sen förstärkningslager

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).