Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa ATV för hobbyskogsbruk

41 inlägg 30088 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa ATV för hobbyskogsbruk

saggio  
#161644 Tjena! Börjar vara trött på att släpa stockar ur skogen för hand och funderar på att i vår/sommar köpa min första ATV. Undrar om ni har tips vad man bör tänka på vad gäller funktioner och egenskaper? Rekommenderade märken/modeller?

Kommer använda den att hämta hem brännved till stugan, köra ut plantor med, och förstås transportera utrustning då jag ska ut och röja och sånt. Antagligen blir det väl också en del nöjeskörning - "skogsinspektioner"... :) :grin: Den ska användas mestadels väglöst land, där det dessutom finns en hel del myrar och våtmarker.

Vill inte ha vilket skräp som helst, men behöver inte heller ha det bästa på marknaden. Kunde även tänka mig en bättre begagnad. Jag har reserverat 90000kr ink moms, och inom den budgeten hade jag även tänkt få utrymme för nån form av timmervagn. Låter det realistiskt?

Har även sneglat lite på de modeller som har larvband istället för hjul. Finns mycket snö där jag har skogen, och det skulle dessutom vara bra med tanke på våtmarkerna. Fast å andra sidan lär det bli rätt många km vägkörning också då det är en bit mellan skiftena. Och när det är 90cm snö är det väl ändå skoter som gäller... Har nån erfarenhet hur larvbanden fungerar i de situationer som jag beskriver?

saggio



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161649 Oj, det finns massor skrivet om det du frågar om på forumet. Pröva och sök på "val av ATV" och liknande formuleringar så får du upp massor. Likaså om du söker på "bandsats". Skriv in i den lilla rutan uppe till höger (google) så får du massor att läsa. Förutom alla svar dus äkert får i tråden här också :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161651 ATV är klena i jämförelse med en traktor. Allt beror på vilken terräng du har.
Traktorn är mera mångsidig spec om du har frontlastare.
Traktorn kan även användas för att driva vedklyv/vedmaskin.

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_BM_m ... ?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/Fordson_m ... w=3&last=1

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

BjornE  
#161654 Hei, jeg var også inne på tanken å kjøpe en ATV til hobby skogsdrift for noen år siden. I dag vil jeg si at heldigvis ble den en eldre Volvo BM 2254. De første årene kjørte jeg ut stokker med lunnebom. Nå har jeg også investert en en liten tømmerhenger med kran (6-7 ton). I tillegg har jeg hatt veldig mye glede av traktoren til litt snørydding og kjøring av grus.

Veldig glad i dag for at det ble traktor. Mer robust. Tåler mer terreng og mindre reprasjoner vil jeg anta.

Men, nå har ikke jeg prøvd ATV, det har sikkert sine fordeler det også. Kanskje mer "roligt" enn en traktor?

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Nolltax AB  
#161658 ATV. Såg å dunk. Plastback fram.
Käk å dryck å lite extrakläder. En rygga.
Verktygsbälte, handyxa, kanske lite torrved, hjälm å diverse annat. Plastback bak.

Fast nu ville jag ta med mig röjsågen. Var knökar jag in den?
Går förvisso lasta på tvären, men oj så brett ekipaget blev....
Å en extra såg.... Vore ju surt om man körde fast å inte hade det....
En gallringsrulle underlättar ju stort. Månne man skulle kunna ta den på axlarna..?

En ATV med flak är värt guld.....

Band kostar pengar. Toppfarten minskar 10 procent.
Tungstyrt så servo rekommenderas.
Kul som bara den dock på öppet fält.

Timmervagn med vajer. Kan varmt rekommendera http://www.carlmans.nu/timmervagn.htm

Satsa hellre på griplastarvagn. Underlättar stort. Liiite dyrare dock....

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Nolltax AB  
#161662 Traktor. Svågern körde med en sån uti skog.

-Jaha, var ska jag ha sågen??
-Du, kan inte du ta den på ATVn?
-Å ryggan min, går ju inte å sitta i traktorstol med den på....

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Bengt.Svensson  
#161683 Jag använder både ATV och traktorer och tycker nog att båda har fördelar. Det är helt enkelt olika maskiner.
Om du ska med sågar, dunk,bälte, brytjärn, vattenflaska, mm till vindfälle eller gallring/fälla som inte har bilväg så är ATVn oslagbart smidig jämfört med traktorn. En traktorhytt är större än en ATV men konstigt nog är det väldigt ont om bagageutrymme.
En traktor har å andra sidan helt annan dragkraft och betydligt fler användningsområden, man sitter varmt och skönt dessutom! Generellt får man räkna med att traktorn kostar lite mer i drift och underhåll, även gammalt gjutjärn kräver lite omvårdnad.
Har du ingen verkstad i närheten så är det långt att bogsera en "död" traktor, en ATV tar man på vilken bilsläpkärra som helst.

En halvdags kurs i hur man kör terrängkörning med ATV är också en bra investering.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

mozart2011  
#161685 Haft traktor 4WD förut. Bytt nu till atv med Kranman T1900 vagn. Blivit idiotförklarad av många, men inget jag ångrar på nåt vis. Har även bandsats på atv:n, en Arctic Cat 550 LTD. Framkomligheten är bara helt super. Men visst en traktor kan du använda till mer tyngre arbeten så det är individuellt vad du ska ha den till och man bör anpassa sig därefter. Man plogar inga vägar åt skogsbolag med atv t.ex. Men när det gäller snöröjning gården så anser jag att skillnaden är liten, man skickar iväg snön lite längre bara tidigt på vintern för att rymma allt innan våren kommer. Men driftkostnaden blev lägre i mitt fall, diesel är inte heller billigt idag, ej reservdelar heller.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

r93  
#161700 För det första, köp vad du vill!

Min 430 kostar mer nu än den gjorde när den var ny på 70-talet, lastare guld värd, förutom i skogen.

Är det någon som vet hur länge en fyrhjuling håller? Hur ser dom ut efter 1000 timmar?

Jag köpte en kinahoj 2005 som jag använder till att köra ut plantor, när jag röjer, jagar & "skogsinspekterar". Traktorn får ta ut träden.

Ungefär samtidigt köpte min svåger en Arctic Cat, han är inne på sin tredje hoj nu sedan 2005 (2 st Arctic Cat & nu en honda).
Dessa har gått i skogen och är helt slut.

Jag köper diesel för 10:- litern, eftersom jag använder vajerkran så går traktorn på tomgång i princip hela tiden i skogen, det känns som att det inte går åt många litrar dom dagarna man är i skogen.

Jag vet inte hur mycket en hoj drar med hydralaggregat, men det borde ngn annan veta här.

Det känns som att hojarna är för starka för sin storlek & dom går för fullt hela tiden, lass på en kranman puttrar en gammal traktor hem på tomgång medans ATv:n får jobba.

Detta är vad JAG tycker alla ska göra som dom vill, & jag skriver inte detta för att klanka ner på dom som åker runt i skogarna med sina fyrhjulingar.

Hade virkespriserna varit bättre hade jag själv köpt ett ekipage, helt perfekt till klena gallringar.
Dessutom är det förbannat roligt att köra!!!

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Bengt.Svensson  
#161705
r93 skrev:Är det någon som vet hur länge en fyrhjuling håller? Hur ser dom ut efter 1000 timmar?

Vet inte, men min gamla Kawasaki (årsmodell 1991) gick på Halmstad golfbana i 10 år innan jag köpte den. Tuffar fortfarande men jag har fått byta kolvringar, hona cylindern (drog olja), renoverat startmotorn (nya kol), bytt ventiler i toppen samt bytt bakdäck på de 11 år som jag haft den. Den har ingen timräknare, men hade gått ca 2400 mil när hastighetsmätarvajern gick av för några år sedan. Med en snitthastighet på 10 km/h blir det drygt 3000h nu, om inte mer.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

r93  
#161707
Bengt.Svensson skrev:
r93 skrev:Är det någon som vet hur länge en fyrhjuling håller? Hur ser dom ut efter 1000 timmar?

Vet inte, men min gamla Kawasaki (årsmodell 1991) gick på Halmstad golfbana i 10 år innan jag köpte den. Tuffar fortfarande men jag har fått byta kolvringar, hona cylindern (drog olja), renoverat startmotorn (nya kol), bytt ventiler i toppen samt bytt bakdäck på de 11 år som jag haft den. Den har ingen timräknare, men hade gått ca 2400 mil när hastighetsmätarvajern gick av för några år sedan. Med en snitthastighet på 10 km/h blir det drygt 3000h nu, om inte mer.


Det var inte dåligt!
Nu vet jag inte hur hårt dom plågar maskinerna på en golfbana, men 3000h är imponerande!

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Si63  
#161713 jag tycker det är mycket smidigare att ta ATV:en + det är förbaskat mycket roligare. Dock så tar den inte så mycket ved åt gången när (ca 1,5 m3) så man får köra lite mer (=skitskoj)
Mvh Sinkro63

Pst.
Nämnde jag att det är mycket roligare?

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

foton  
#161804 ATV är för barnen traktor till män!

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161813
foton skrev:ATV är för barnen traktor till män!


Bor en liten pojke i varje man - därför ska man ha båda :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

mozart2011  
#161815 Som jag sagt, förutsättningarna bestämmer vad man ska ha.... :-D!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).