Inomgårdsmaskiner

Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

16 inlägg 11842 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

Jocke78  
#143738 Hej,färsking på forumet med problem :oops:
Det ligger till så här att jag har blivit med snöslunga :grin:
men den drev inte så nu ligger den i garaget i delar,kilremmen var av plus att en sten
hade kilat sig fast i "impellerhjulet",därav så var nog remmen av för den var avbränd!
så där ligger mitt problem nu,vilken storlek kan det vara på kilremmen?mäter jag den så är den 41" men kan det vara så att den töjt sig/eller saknas en bit på den?
Maskinen är en Gilson 10hk mod nr:55316 jag har sökt och sökt utan att finna ett svar,och här på dettta forum verkar det finnas personer med kunskap :grin:

Mvh Jocke



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

JD 2006  
#143762 Har haft en Gilson för ett tag sedan och till den fick jag tag på remmar hos en "vanlig" handlare som säljer snöslungor och sånt.

När du har nummer och allt på slungan så kan det nog inte vara några problem. Tror jag :smile:

Avatar Fallback

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

JOLOF  
#143763 Grattis till Gilson!

Jodå, här på forumet finns mycket kunskap.

Delar och underlag finns tex här:
http://www.gilsonsnowblowers.com/snowfeatures.html

Även Garage 24 kan skaffa remmar.
Köp de bästa!!!! Annars går de av under värsta snöstormen.

Hälsar
Janne L

Användarvisningsbild

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

totte  
#143782 Välmommen hit opch till Gilson-ägargänget!

Men, det är nästan omöjligt att lita på de siffror man hittar jag har två Gilson och på ingen av dom stämmer de mått jag hittat på nätet. Den gamla remmen är troligen inte töjd, dom töljer sig knappast alls. Notera nu att tummåttet på en kilrem kan vara lite lurigt, det finns tre olika mått, inner-, ytter- och nominell längd.

Så kolla dina mått mot någon tabell, t ex http://www.rubberco.se/resources/2/Transmission.pdf, eller så var noga med att tala om vad du har mätt för något på remmen.

Är det en 80-talare, har för mig att det inte var förrän då som dom hade 10 hk? Har du kanske nån bild på den?

Avatar Fallback

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

Jocke78  
#143811 NU har jag lyckats se vad det var för rem det var en 41" så nu har jag gjort en beställning
från England på dessa saker:
1 x AX38 Major Brand AX-Section Cogged V-Belt
Option's £6.47 £6.47
1 x A39 Major Brand A-Section V-Belt
Option's £4.27 £4.27
1 x Major Brand LM11949/LM11910 Imperial Taper Roller Bearing Cup and Cone Set 0.7500x1.7810x0.6100 inch
Option's £9.20 £9.20
1 x SA204-12 Imperial Bearing Insert with Locking Collar 3/4 inch Bore
Option's £6.43 £6.43

Totalt 506kr
vilket bara ena kullagret skulle kosta hos min återförsäljare 🏴‍☠️

Tack för era svar och synpunkter. :-bd

Totte: bilder kan komma vid senare tillfälle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

totte  
#143841 Bra kurs på grejorna! Man tjänar en del på att köpa från icke märkeshandlare i Sverige, man tjänar tydligen än mer på att köpa från the Queen's land of glory.

Avatar Fallback

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

Jocke78  
#143847 man kan alltid hitta bra grejjor till hyffsat i sverige men betydligt bättre priser utomlands!
så länge man handlar innanför EU så blir det varken tull eller andra avgifter som dom tar ut när man handlar från OVER THERE(USA) t ex.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

Robert T  
#144019
Jocke78 skrev:NU har jag lyckats se vad det var för rem det var en 41" så nu har jag gjort en beställning
från England på dessa saker:
1 x AX38 Major Brand AX-Section Cogged V-Belt
Option's £6.47 £6.47
1 x A39 Major Brand A-Section V-Belt
Option's £4.27 £4.27
1 x Major Brand LM11949/LM11910 Imperial Taper Roller Bearing Cup and Cone Set 0.7500x1.7810x0.6100 inch
Option's £9.20 £9.20
1 x SA204-12 Imperial Bearing Insert with Locking Collar 3/4 inch Bore
Option's £6.43 £6.43

Totalt 506kr
vilket bara ena kullagret skulle kosta hos min återförsäljare 🏴‍☠️

Tack för era svar och synpunkter. :-bd

Totte: bilder kan komma vid senare tillfälle.


Från vilket företag handlade du?

Jag ser också fram emot bilderna. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

totte  
#144027 Gilson-nördarna flockas i spänd förväntan :lol:

Avatar Fallback

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

Jocke78  
#144122 Sidan jag handlar ifrån är: http://simplybearings.co.uk :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

totte  
#144126 Ser ju väldigt bra ut, tog en snabbkoll, skall has i åtanke vid framtida behov. Tack för länken!

Avatar Fallback

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

Jocke78  
#149260 Nu har jag hamnat i rävsaxen,ska montera tillbaka gasreglaget men får inte detta till att funka,reglerar jag på reglaget så rör sig inte spjället på förgasaren,vilket det måste göra väl?någon som har nån koll? TOTTE?
Jag blir inte klok, har jag tappat bort nån del trots? nån som har en bild eller liknade på förgasaren och gasreglaget? det är en Tecumshe 10hk.

Jag fick mina delar från England Goodyear remmar o Japan lager så det var fina saker för dom pengarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

totte  
#149312 När du drar gasen så spänner du en fjäder. När motorn sen går igång så strävar regulatorn att stänga spjället, drar hårdare ju högre varv du har. Ju hårdare du spänner fjädern, ju mindre orkar den dra tillbaka och ju mer gas. Det är i princip, tyvärr har jag aldrig joxat med en tecumseh, bara B&S, så jag kan inga detaljer om den, så jag kan inte ens svara på om det skall vara så eller om du tappat bort nåt. Men kolla i alla fall om det finns en fjäder som spänns av reglaget och om det finns nån förbindelse sen till spjället.

Användarvisningsbild

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

viktor meck  
#149811 här är en film. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GDe-VH4X5EA[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Blivit med en Gilson 10HK snöslunga

rodag  
#161552 Går det att hitta en SNÄCKVÄXEL till GIBSON 55242,säkert 30 år gammal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).