Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

68 inlägg 46228 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16152 Kellfri har annonserat om en ny liten skogsvagn för mindre traktorer och ATV med hydraulkran med eget hydraulaggregat. ( se sidan 6 i http://kellfri.se/pdf/veckans/2008-01-08.pdf ).

Är det ett alternativ för den som inte vill punga ut högvis med slantar för en vagn till sin ATV, och dessutom med hydraulkran?

Kellfri anses av många vara ett "sämre" märke med tveksam kvalité. är det så? Kan det vara så att vagnen är fullt tillräcklig för en fritidshuggare?

Skall bli spännande att se hur den här vagnen kan på verka marknaden för ATV-vagnar med hydraulkran. Kranman, Avesta-vagnen och XYZ borde känna lite flås i nacken. Fler alternativ lär dyka upp.

Om någon har sett, provat eller har åsikter om vagnen så vore det intressant att höra vad ni tycker.

//.D



   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16154 Ett "slagkraftigt pris" var det iaf jämfört med Avesta/Kranman, men avsaknaden av "Robsondrift" gör väl sitt till.
Dessutom verkar det vara lite "klenare prylers både här och där".
(Stöttor/hjul, osv).

Noterat är även att Kellfri börjat sälja "Europard".

117 000:- för en splitter ny 60 hkr jordbrukstraktor MED hytt,,,, 😈

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16162 såg klart litek klenare ut än våran avesta vagn men den kosta också 100 000

så för 35 000 kan den nog vara värd sitt pris om man är fritidshuggare?

Användarvisningsbild
Robin  
#16173 Tycker inte kranmans största såg nå grövre ut än denna när jag såg den på mc-mässan förra året. Som sagt, 35' är ju ett vettigt pris. 100+ för en vagn till en atv är ju vansinnigt.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16176 Det är nog snarare mera "järnskrot" i Kellfri-ramen än tex Avesta´s, vilket även vikten (550 kg) avslöjar. (2 skilda konstruktioner).
Däremot verkar man som sagt ha prutat hårt på vissa detaljer.
"Bildäck" på boggien och "sugrör" till stöttor,,,, bla.

Avatar Fallback
XPG  
#16192
Skogshuggarn skrev:Det är nog snarare mera "järnskrot" i Kellfri-ramen än tex Avesta´s, vilket även vikten (550 kg) avslöjar. (2 skilda konstruktioner).
Däremot verkar man som sagt ha prutat hårt på vissa detaljer.
"Bildäck" på boggien och "sugrör" till stöttor,,,, bla.


Håller med om det!

Men å andra sidan så med det priset så förbättrar/förstärker
man en hel del innan innan man är uppe i 100 000kr!

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16193 Självklart går det inte att jämföra med de andra märkena rakt av. Vagnen har sugrör som stöttor, och hjulen lär inte vara så bra i terräng, men ett bra pris är det väl ändå.

För att räkna hem en av de mer etablerade griplastar-ATV-vagnarna får man köra en hel del.

Jag tycker det hade varit intressant med hydraulkranen som en egen komponent som kan monteras på valfri vagn. Kan undra vilken prisbild man talar om då?

Skall bli intressant att höra recensioner från riktigare användare, om nu någon väljer att testa den här vagnen. Hursomhelst tror jag att man kan förvänta sig att se fler och billigare alternativ till de etablerade märkena tack vare den här vagnen.

//.D

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16209 Delar er uppf,,,,XPG/Sundhultarn.

För en 10-15000:- extra + lite eget arbete så går det säkert att få fin fason även på det Kellfriekipaget, och det är ändå inte ens uppe i ½ av vad tex ett Kranmanvagn kostar.
Dessutom är det bra att det kommer ut lite "lågprisalternativ" på marknaden.
100-120 000:- för ett timmervagn till ATV är inget annat än rena rama "ockerpriserna" :?

Avatar Fallback
Polaris 500  
#16223 Den ser för tung ut för att dras av en atv eftersom den har ingen hjälp drift. Kranen är bara 2,7 m man måste stå riktigt nära när man lastar på/av.

Vi har en kellfri vagn till atv. På den har en banke gått sönder. Jag tycker det inte är så jätte bra kvalite

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16224 Hej.Jag tycker som flera redan skrivit.Rimligt pris, lite tung att dra för en ATV och ser (möjligen) lite vek ut i vissa detaljer.Hur det är med hållbarheten är den stora frågan.Om någon köper detta ekipage så lägg gärna in åsikter vid användning.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16236 550 kg hmm. jag tycker det vill slira iblötan ibland
med bara vagnen och fullt lass. man vill ju ha med sig
lite ur skogen också och inte bara några pinnar. det lär
bli tungt med den kärran och lass upp till eller över stakarna.

Avatar Fallback
XPG  
#16241 Hmm var är dom tillverkade tro?
lite konstigt med totalbredd
på vagn 1,33m och totalbredd 1,0m i topp på sugrörena?

o stämmer verkligen vikten? :shock:

Får lite en kännsla av oerfarna tillverkare men som sagt
för det priset har man ju råd att ändra en hel del!!!!!!

Sållan så e ju någonting riktigt färdigt när man köper
finns ju alltid nåt man vill/kan förbättra

(en sjukdom kanske = finns inget färdigtutvecklat = konstruerar/utveklar färdigt själv )

Användarvisningsbild
Robin  
#16242 En komplett kranman vagn men hydralpaket väger nog närmare 500kg den också, skillnaden är där att man har själva motorn och hydralpaketet monterat på fyrhjulingen istället.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16247 Kranmans Rexon 300 med 3 meterskran väger ca 390 kg.

(Kran-ventilpaket-hydrauldrift och själva vagnet förstås)

Kellfrin väger alltså 160 kg mera, men som sagt,,,, det är 2 olika vagnskonstruktioner.

Avatar Fallback
swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16253 Jag följer denna tråden med stort intresse!!
Några av er har nämnt att konkurrensen förmodligen kommer att öka inom detta området. Om ni visste hur rätt ni har!!
Inom kort kommer en "ny" vagn ut på marknaden. Oxå tillverkad i Kina, hydraulsystem konstruerat i Sverige. Pris för Kran ,pumpaggregat och vagn med drift ca 75000+ moms. Kranens längd 3,5 m.
Vad tror ni om ekipaget?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).