Motorsåg och handhållet

hva 242g

10 inlägg 4245 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

hva 242g

Volundsmed  
#160972Hej. Har en liten fråga om just 242. Är det lätt att få tag på reserv delar till denna såg? Vi ha nämnligen en sådan såg här hemma som är skuren eller så är det tändspolen. Tycker det är synd att den ska ligga gär och mögla så funderar på att renovera den. Tacksamm för svar!

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hva 242g

viktor meck  
#160978ja. det går att få tag i delar. om du skruvar av ljuddämparen så ser du om den är skuren. finns billiga cylindrar på ebay.com köpte en cylinder till min 346XPG för 54 dollar med frakt från ebay. och den går som en klocka. kolla om du har gnista med. ta loss dödarkabeln från stoppknappen och jorda tändstiftet emot cylindern. då ska du ha gnista. om du kan lyfta upp sågen i startsnöret utan den går runt så har du bra komp. hade nyss en lika dan såg som hade skurit pga överhettning. det räckte med att jag tog en bit fint sandpapper och slipade bort kolvresterna från cylindern och köpte en ny kolv från ebay för ca 250 kr med frakt. nu går den :mrgreen: lycka till

Volundsmed  
#161069det ska jag kolla! :) hur lång tid kan det ta att hel renovera sågen? Funderar att på att ha den som projektarbet :)

TS

Robertberg  
#161071Tar det 100 timmar är man nog ganska långsam, om man inte räknar med tiden som man väntar på delar :)

Volundsmed  
#161084jo, man får nog räkna lite knepigt ;) eller så får jag ta två sågar! :)

TS
Användarvisningsbild

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161085242:an är ju ganska "lätt"skruvad så det är nog inga problem det finns massor med nya & beg delar med ! sen är det ju bara fram med kameran & lägga ut bilder om du undrar över något :smile:

Volundsmed  
#161099det ska jag göra! Bilder är förbannat roligt :grin: tack för svar! :) är de nåt speciellt man ska tänka på med denna såg? :)

TS

Volundsmed  
#161100det ska jag göra! Bilder är förbannat roligt :grin: tack för svar! :) är de nåt speciellt man ska tänka på med denna såg? :)

TS
Användarvisningsbild

johan eriksson  
johannes<3rottne skrev:det ska jag göra! Bilder är förbannat roligt :grin: tack för svar! :) är de nåt speciellt man ska tänka på med denna såg? :)

Ja, ge den kärlek och omvårdnad, ta väl hand om den. Det är nog en av de bättre sågarna Husqvarna har gjort om du frågar mig.

Volundsmed  
#161292jo, jag har hört att den är en riktigt bra såg!

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).