Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Warn vinsch, driftproblem

20 inlägg 26917 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Warn vinsch, driftproblem

Qkeeper  
#160009 Har en warn 3.0 till vajerkranen och efter en stunds körande med vinschen så går det plötsligt inte att köra ut den med varken fjärren eller knappen på styret MEN den går alltid att köra in.

Har ganska nyligen bytt relä vilket inte gjorde detta något bättre, så är det vinschen som gjort sitt i kranen? Den har ju trots allt fått dragit en och annan stock under dessa 3,5år den suttit där eller finns det några andra delar det kan hänga på? Tycker själv det låter som nåt överbeslastningsskydd men vet ej om dessa vinschar har något sådant? Kan ju även nämna att den hoppar igång igen nån timme senare eller dagen efter när man fått ge upp dagen innan..



   TS
Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160043 Blir det varmt kring motorn? Rent spontant låter det som maskinen inte vill leka länge pga överhettning eller annat. Tillåter då bara att dra in ( vilket är smart, så man inte står med linan ute). Kolla med Warn?

Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Qkeeper  
#160053 Nej inge direkt varmt inge mer varm än när den fungerar och ha dragit några få stock. Ja måste ju säga att de är smart att den går att köra in ändå ! Ja man kanske skulle kolla med dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

axwell  
#160064 Antar att även Warn har kolborstar som slits ner med tiden. Fast det har du kanske kollat, brukar vara enkelt att se, sitter i ena gaveln.

När kolen blir för korta kan de kantra, alt. metallanslutningarn repar kollektorn.
Använd inte vinschen förrän du undersökt detta!

Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Qkeeper  
#160085 Okej nej har inte kollat det men det får undersökas direkt jag kommer hem. Tror du dessa går att byta eller är det att satsa på annan vinsch?

   TS
Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

axwell  
#160093 Det är inte svårt att byta kol, bara man hittar nya som motsvarar de ursprungliga.
Kostar heller ingen förmögenhet, till Clasvinschen går det på 45 kr/par.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164717435

Mät anliggningsytan på de du har, med lite tur samma som någon har hemma.

Slipa in de nya genom att lägga en remsa smärgelduk mellan kollektorn och kolet med slipytan mot kolet, drag smärgelremsan fram/tillbaka tills kolet har fått samma rundning som kollektorn.
Låter besvärligt men tar 30 sekunder/kol.

Ibland är de färdigslipade.

Warn-ÅF bör ha sån förbrukn, mtrl. på hyllan.

Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Qkeeper  
#160104 Får ta och kika på det där när jag kommer hem, vore ju skönt att slippa byta vinsch nör en ny 3.0 kostar en bit över 5000?

Vore ju fint om felet vore så pass enkelt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Warn vinsch, driftproblem

totte  
#160105 Låter väl mindre troligt att det är kolen, då borde den jäklas oavsett vilket håll du kör vinschen. Du skrev att den alltid går att köra in, vilket ju tyder på att det inte är nåt fel på motorn i sig. Men kolla kolen i alla fall så det kan uteslutas. Skulle snarare tro på nåt glapp i nån anslutning.

Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

axwell  
#160133
totte skrev:Låter väl mindre troligt att det är kolen, då borde den jäklas oavsett vilket håll du kör vinschen

Det skulle jag inte ta för givet, återstår att se.

Nej någon garanti för att det är kolen finns inte. När vinschen har använts relativt flitigt i 3-1/2 år så är det ändå hög tid att titta på dem.

Med ett mätinstrument på plats bör det inte vara omöjligt att konstatera vad som fallerar.

Om jag förstått det rätt så har TS bytt kontaktorenheten, utan resultat.

Tror mest på utslitna kol, i andra hand någon kopplingspunkt som är gemensam för radio resp. knappstyrning från styret, dvs manöverkretsen.

Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Qkeeper  
#160139 Nja glapp är det inte för det har jag kollat och även bytt en kabelsko som verkade vara glapp men den gjorde ingen skillnad.

Japp kontaktor/relä är bytt nyligen så det är inte problemet.

Men finns väl å andra sidan inga delar i vinschen som skulle kunna säga till att den inte ska gå utåt? Borde inte det vara i kontaktorn som detta sker i så fall? Kanske är det kontaktorn som inte tål att köras långa stunder trots att det är warn original och nästan helt ny? överbelastningsskydd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Qkeeper  
#160140 Skall också tillägga att den även betedde sig så här vid användning av den vid plogning senast och då går den ju absolut inte tungt, visserligen många lyft men med mellanrum på 15 sek till 3-4 minuter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

axwell  
#160144 Låter alltmer som nå´t runt kolen, kan också vara en en kolhållare som inte sitter fast, ändrar läge.
Går den fortfarande lika bra "in" som när den var ny ?

Med avstängd motor, kan du höra om kontaktorn låter likadant vid "in" som "ut" ?

Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Qkeeper  
#160155 Ja den går lika bra in som när den va ny och även ut de gånger det fungerar...

Japp det låter likadant och fungerar just nu som det ska men dra ett ex antal stock så slutar den igen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

skogsturken81  
#160161 Låter som samma skit jag har. skräpet är inte gjort för att dra ut stockar ur skogen får jag som besked när jag klagar hos åf. då kan man ju undra varför vajern är 25m.
jävla leksaker är det men ack så kul. Blir en hydralisk griplastarvagn till hjulingen istället.

Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Qkeeper  
#160182 Är det en warn du har också? Nej det har jag också kommit fram till men att uppgradera till hydraulvinsch från kranman går på 30.000kr och en hydraulvagn är ännu längre utanför budgeten just nu..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).