Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ödbjörn och andra småskotare...

347 inlägg 183343 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

calle336  
#148578
Skogsboxer350 skrev:Skärmdump? :smile:

Ja glömde ? kommer inte åt blocket härifrån så vill gärna se skärmdumpar på annonserna.

Ja de e ju helt sjuka priser på de där. De är ju från 70 talet trotsallt.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148591 Det är gammalt,men kör man en hel dag på en dunk så kanske det jämnar ut sig.

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

totte  
#148667 Dump!

snorre3.jpg


Pris: 300 000:- (sänkt från 356 250:-) Pris exkl. moms: 240 000:-

Skotare BM430 RK66 Snorre

Årsmodell: 1976
Antal hjul: 6
Drifttimmar: 3117h
Registreringsnummer: JCN432
Säljarens helhetsbedömning:
Allmänt betyg (1-5): 4
Däckens kondition:
Höger framaxel: 70%, 90%, 90%
Vänster framaxel: 70%, 90%, 90%
Uppställningsplats: Staffans

*Fin maskin
*Däck fram: 600*30
*Däck vagn: 400*15,5
*Kran med utskjut
*Vinch
*Kedjor

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

calle336  
#148689 Den där har de väl haft till salu i minst ett halvår ?

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154915 Har litt erfaring nu etter 7 år med en 462,som køptes billigt å så inte ful ut,men er nog snart oppi disse summer på renovering her men då er alt utenom vexel lådan i ny skikk,endel greier er svårt at hitta med engång slik som tetningsringer ol,men jag har hittat alt utenom ny el motor til varmeflekten samt gummi muff rund kranspakene bak/ratt/vexel låda.Det er mye jobb så får man det ferdig gjort tilsamma pris som delerna koster så er det inte fel.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

M,ohlsson  
#157722 Hej! Känner att jag är väldigt sen in på den här tråden men riktigt intressant. Vi har en Ödbjörn -76. Riktigt smidig maskin. Manuell låda men det är en solenoid som gör att man kan låsa kopplingen nere så man slipper lägga ur växeln när man rullar fram och plockar på. Den blir ganska klen när man ska ut på väg men i skogen är effekten fullt tillräcklig. Vi har bytt kran på våran till en mowi på 5,5m. Planer finns i framtiden att byta ut ventilpaketet till 2-spak.
Vi har även en skördare, Valmet 901, men om vi kör riktigt snäva stickvägar med den så kan man inte köra med Ödbjörnen då vagnen skär, och då är skotaren 40cm smalare... För övrigt en riktigt lättkörd och lättmekad maskin :smile:

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

M,ohlsson  
Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157787 Är det bara jag som får upp mina egna bilder :?:

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

totte  
#157826 Blev så för alla, troligen gjort en länk från "Mina bilder", det funkar inte för det gör en generell sökning för aktuell användares bilder. För att göra en länk som funkar för andra, gå in på profilsidan och ta länken från "Visa användarens bilder".

Här är en korrekt länk:

skogsbilder/search.php?user_id=5213

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Sune_  
#158306 En gammal klassiker man inte ser ute på annons varje dag, nokka joker

http://www.blocket.se/dalarna/Gallrings ... m?ca=7&w=3

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Sune_  
#159857 Ytterligar en annons, ni som tycker 300 pistoler för en ödbjörn är dyrt bör nog sätta er ned.

http://www.blocket.se/gavleborg/Skotare ... m?ca=7&w=3

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Bax  
#159867 Men snälla fixa en dump. Snart är ju de där Blocket-länkarna värdelösa.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159869
M,ohlsson skrev:Hej! Känner att jag är väldigt sen in på den här tråden men riktigt intressant. Vi har en Ödbjörn -76. Riktigt smidig maskin. Manuell låda men det är en solenoid som gör att man kan låsa kopplingen nere så man slipper lägga ur växeln när man rullar fram och plockar på. Den blir ganska klen när man ska ut på väg men i skogen är effekten fullt tillräcklig. Vi har bytt kran på våran till en mowi på 5,5m. Planer finns i framtiden att byta ut ventilpaketet till 2-spak.
Vi har även en skördare, Valmet 901, men om vi kör riktigt snäva stickvägar med den så kan man inte köra med Ödbjörnen då vagnen skär, och då är skotaren 40cm smalare... För övrigt en riktigt lättkörd och lättmekad maskin :smile:



Hörde från en kund till mig att problemet med vägkörningen delvis är att rundpumpningtrycket blir så högt när man kommer upp mot 1800 varv så att effekten ej räcker till. Borde gå att lösa om man prioriterade bort lite flöde till styrningen och dumpade resten till tank när man rullar på väg.

En lite tanke bara :-)

Magnus Wallin

Malwa

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

M,ohlsson  
#162526 Helt sant. Mycket effekt går åt att bra "flytta olja". Vi klurar lite på en lösning med antingen en liten pump, driven via remskiva, som tar styrningen och sätta en magnet koppling på den stora pumpen som sitter i nosen och låta den ta resterande funktioner som kran och noslyft. Ev. går det nog med någonslags dubbel pump som jag vet sitter på vissa grävare :smile:

Mvh M

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177326 200 000:- +moms

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar