Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 101543 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15933 Jag använder mig avsäkra hörnet för att då kan jag med hjälp av de kilar som jag kör in styra trädet dit jag vill ha de. Samt att jag anser det som en säker metod även med spjälknings risken.

Är du osäker använd winsh.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15942
Mange skrev:Skulle det inte funka o göra det innan trädet börja gå...

Om ni tårbitsformar innan det släpps i stället för när det går.

Anledningen att ni skär när det går är väl för att ni har inget sätt o hålla det kvar, eller?



Om jag sågar en tårtbit innan trädet börjar falla, så måste jag hålla på med kilar eller så får jag gå och hämta en såg till för att få loss den som sitter fast.

Om jag håller på att ta ned ett träd så vill jag ha ned det och söker inga metoder att hålla det kvar.

Min metod ligger kanske lite utanför det ursprungliga ämnet, men jag försöker förklara lite till.

För det första, det är en förstagallring jag håller på med. Där är huvudsyftet att jag skall ha något bra kvar när jag är färdig. Om jag fäller en björk med ett vanligt riktskär så faller trädet (i allmänhet :? ) i den riktning jag tänkt mig. Om det är lite trångt så blir resultatet för det mesta en halvt kvistad och kanske topplös gran som skulle varit kvar. Samt en björk som sitter fast! Det resulterar i extra slit för ryggen har erfarenheten lärt mig.

Detta kan jag undvika om jag får björken att börja rotera just då den går mot granen i fråga. Ofta går björken mot granen intill och börjar då rotera åt andra hållet och båda granarna har överlevt.

Men som sagt, det är en förstagallring med måttligt stora träd.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15944 Om trädet faller av sig själv, så gör den det med trigger med!
Vikten flyttas inte för att du lämnar en bit i bakkant.

Det ända som skilger är att du släpper den istället för att den sakta ska börga gå samt att du har tid på dig att göra vad du ska innan du släpper.

Har du trigger/säkra hörnet så kläms inte svärdet i bak kant.

Avatar Fallback
XPG  
#15962 Med den traditionella metoden så minskar man ju brytmånen

lite åt gången=sågar sig sakta framåt=minskar brytmån,

(går att lägga kil bakom om bakåt lut misstänks)

då liksom börjar ju trädet att försiktigt falla! Om man då märker

att det bär iväg lite fel så styr man genom att kapa

brytmån snett(tårtbit) = styra mera = kapa mera och det gäller

ju så länge trädet står ganska upprätt eller när det har 25/30 graders

lutning så går det oftast dit man vill och man hinner backa!

använder man säkra hörnet kan det ju hända

att man redan har gjort brytmån för smal och har därmed absolut

inte lika stor makt att styra, går ju faktiskt att använda säkra hörnet

och styra iallafall jo, men om man då lämmnar brytmån tillräklig

tjock så är det inte så stor nytta för när säkra hörnet kapas

så står ju trädet i allafall tills man försiktigt minskar brytmån!!!!

Och märkvel det är ju inte vikten som avgör det är ju den
brytande kraften som gör "svängningen i det hela"

Prövade lite idag iallafall :D

Misstänker att det här är vad Ernst o MickeBm också menar?????

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15975
XPG skrev:
Och märkvel det är ju inte vikten som avgör det är ju den
brytande kraften som gör "svängningen i det hela"



Nu är jag kanske dum, men vill du förkara detta lite tydligare...

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15976 Jag är helt med på både Ernst:s och XPG:s resonemang.
Det är 2 olika användningsområden av samma princip.
Det jag oftast använder mig av är det som XPG beskriver, och det min fråga utgick ifrån.

Jag känner mig inte övertygad om att säkra hörnet är tillämpbart i alla lägen.
Kan man inte påverka riktningen efter man släppt är ju metoden riskfylld i vissa fall, eller?
Om jag förståt er alla rätt så gör ni vad ni kan innan ni släpper för att sen titta på oavsett vad som händer, vilket funkar i de flesta fall.
Hur gör ni när mer precission behövs? Plockar ner trädet i delar?

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15978
MickeBM skrev:Om jag förståt er alla rätt så gör ni vad ni kan innan ni släpper för att sen titta på oavsett vad som händer, vilket funkar i de flesta fall.
Hur gör ni när mer precission behövs? Plockar ner trädet i delar?


Vad sägs om vinsch?

Givetvis fungerar inte säkra hörnet i alla lägen, men att det skulle vara mer osäkert än den metod ni beskrivit kan jag nog inte hålla med om.

En intressant fråga är vilka dimensioner som avses på träden som fälls.

Jag förstår vad ni vill åstadkomma, och är med på att det fungerar även om jag anser den mer osäker för personskydd än säkra hörnet.

Har ni som mot sätter er säkra hörnet praktiserat det mer att fälla något enstaka träd för att testa?

//.D

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15981 Och om du spännt får hårt, för löst, har fel brytmån, missbedömt vind osv? Ingen vinsch i världen hjälper dig då.

Säger inte att det generellt är osäkrare, utan att det i vissa fall kan vara det.

Stort som smått.

Jag förtydligar ännu en gång... Jag motsätter mig INTE säkra hörnet. Se mina tidigare inlägg...
Använder det frekvent, men ser i vissa fall den som en sämre metod och använder mig då av den traditionella.
Därav min fråga, har jag missat nåt? Går samma saker att uppnå med säkra hörnet?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15985
MickeBM skrev:Därav min fråga, har jag missat nåt? Går samma saker att uppnå med säkra hörnet?


Det borde gå lika bra!

Det som skiljer blir att du släpper istället för att det går själv.

Precition/snabbhet kommer med erfarenhet o övning, precis som i alla tekniker!

Att bedöma träd till 100% är inte enkelt o i många fall omöjligt.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15995 Alltså jag fattar inte hur ni resonerar riktigt. Känns som jag blitt knäpp :?
Alla ni andra som är utbildade på skogsskola el. liknande får gärna säga det isåfall!
Enligt den gamla metoden för fällning gör man ett riktskär o sen fällskär, när man kommit en bit sättes en kil eller brytjärn om det anses behövas, om det lutar åt det hållet man riktat har man extra koll då trädet oftast börjar gå innan optimal brytmån nåtts. Ramlar det inte av sig självt så hjälper man det med järnet o lutar det åt rätt håll så backar man undan så fort brytmånen är rätt.

Det som hänt nu är att man ansett detta för riskfyllt. Alltså att trädet börjar falla innan man sågat klart. Därför förespråkas nu Säkra hörnet.
Då kan man såga till rätt brytmån utan att trädet riskerar att börja falla. Man har tid att kontrollera brytmån, sätta kil eller järn o.s.v.
Fällningen triggas sen med ett lätt sågande i bakkant o du är iomed detta
på väg bort från trädet i ett tidigare skede av fällningen.

Vill man justera riktning med sågning i brytmånen efter att trädet börjat gå är det ju bara att glömma Säkra hörnet för då är ju hela iden med metoden redan åsidosatt.

Magnus M

Avatar Fallback
XPG  
#15997
Mange skrev:
MickeBM skrev:Därav min fråga, har jag missat nåt? Går samma saker att uppnå med säkra hörnet?


Det borde gå lika bra!

Det som skiljer blir att du släpper istället för att det går själv.

Att bedöma träd till 100% är inte enkelt o i många fall omöjligt.


Men det är ju precis det man strävar till! Att trädet skall gå långsamt

så att man har möjlighet att styra(precisera) det sista om man

har felbedömt!

Och det går ju att (gör jag ofta iallafall) lägga kil/brytjärn bak!

Avatar Fallback
XPG  
#15999
Mange skrev:
XPG skrev:
Och märkvel det är ju inte vikten som avgör det är ju den
brytande kraften som gör "svängningen i det hela"



Nu är jag kanske dum, men vill du förkara detta lite tydligare...


Ups lite fel skrivet också skulle vara (är inte bara vikten som avgör)

Men menade i allafall att om du t.ex har vind från höger sida och

trädet då så klart vill till vänster så sågar man mera(smalare) brytmån till

vänster då bryts ju trädet lättare till höger(eller tvingas kvar mot vinden)
= går oftast ditåt,

enkelt förklarat!

Då är det ju från fall till fall olika vinklar(form)hur fort m.m på brytmån

som man lär sig med tiden!

Men börjar jag gå in på det så fattar nog ingen! Knappast jag

själv heller! :lol:

(Det är nog lite som när någon frågar vilken spak rörelse i maskin
som är vad, nästan omöjligt att svara när man inte sitter i maskin
det går ju bara liksom av sig själv när man sätter sig i stolen)

försökte förklara = inte så bra pået
ni skulle bara veta hur länge jag formulerat :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16003 Har trädet väl börjat falla så finns det inte en chans i världen att man kan efterstyra det på annat sätt än med vinsch och starka kablar. Fördelen med att vinscha ner träd är att du får det där du vill ha det.
En 20 tons traktor vinsch med markankare har räddat mig ett flertal ggr, på det sättet drar jag ju ner trädet. utan att skada närliggande toppar.

Jag använder då säkra hörnet, kapar upp tills brytmånen är lagom, kör in en kil sågar av hörnet.
Detta är vid träd över 40 cm.

Träd under 40 kör jag av med kil och säkra hörnet, mest för säkerhetens skull de brukar ju ändå gå dit jag vill ha det, och är det dessutom tjock, alltså ej gallrat, så att trädet fastnar i närliggande, så vinschar jag ut trädet då drar jag ju ner trädet genom att lyfta fotenändan.

Jag förespråkar säkra hörnet mest pga att jag kan använda kil och att jag inte riskerar att sätta sågen.
Senast redigerad av gossebear fre 11 jan 2008, 11:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#16005
gossebear skrev:Jag förespråkar säkra hörnet mest pga att jag kan använda kil och att jag inte riskerar att sätta sågen.


Det går ju att använda kil utan att använda säkra hörnet, men jag gillar att använda det jag med , men det finns en hel del olika sätt att såga ner ett träd på, så det är bra att ha ett brett utbud med tekniker att väjla på så man kan tippa i kull sina pinnar på ett säkert sätt :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16009
XPG skrev:
Ups lite fel skrivet också skulle vara (är inte bara vikten som avgör)

Men menade i allafall att om du t.ex har vind från höger sida och

trädet då så klart vill till vänster så sågar man mera(smalare) brytmån till

vänster då bryts ju trädet lättare till höger(eller tvingas kvar mot vinden)
= går oftast ditåt,

enkelt förklarat!

Då är det ju från fall till fall olika vinklar(form)hur fort m.m på brytmån

som man lär sig med tiden!


Jag köper helt enkelt inte argumentet att det skulle i vind funka o styra trädet under fall rätt på detta sätt.
Har du en brytmån anpassat från börgan så funkar det, men göra ett gångjärn svagare genom att skära i det så det blir mindre för att det ska vara bättre tror jag inte på. Att Forma/skära ett gångjärn som tänkt till vindstilla o sen ta av det???
Borde betyda att du har bra lutning o för grovt att börga med o det skulle funka.
Om det ska bli starkare måste det läggas till/sparas mer.
Ett tungt träd som knäcker gångjärnet åker iväg utan all kontroll.

De träd jag fäller är oftast grova o står oftast lite klurigt till av någon anledning.
Eftersom jag inte är expert o yrkes verksam är det ännu viktigare för mig att inget händer.
Lovade en kille att en 1000kg+ sten som låg där kronan skulle falla var utom all fara eftersom det var "klena grenar", max 25cm som kom ens nära. Hade jag fel?
Jodå när när jag kollade var 1/3 av stenen spräckt av.
Hur det gått till fattar jag inte. Inget i närheten var grovt nog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).