Motorsåg och handhållet

Startar inte när den är varm!!

54 inlägg 38371 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startar inte när den är varm!!

Tall  
#159723 Har en jonsered som inte startar igen när den är varm.Kör en tank och stänger av.Sen vill den inte mer. Vad kan felet va månntro?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159727 Ofta är det bränsle relaterat eller tändnings relaterat.
"Startgas läge" finns i någon form på de flesta sågar, kan vara värt o prova.
Är den rätt justerad ska den starta varm som kall.

Blir den blöt/surar sig direkt på första draget, kan det vara tändning, tändstift eller nåt.
Blir den inte det direkt på första draget är det ofta bränsle relaterat.

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Tall  
#159728 Gick ut och starta nu efter 1 timme och den starta på första draget.Jäkla såg!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159734 Då väntade du för länge..

Vilken såg är det?

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Tall  
#159739 En gammel 2045

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

totte  
#159797 Börja med att byta tändstift. Om det inte hjälper så har du eliminerat det problemet.

Risken är att den helt enkelt börjar bli sliten i kolvringen, så kompen är dålig.

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

wiktor  
#159804 fick samma problem på en 2152 i dag när det var 24 grader kallt :| . Då fär man dra ca30ryck för att få i gångden när den är riktigt varm 😡 .när den har stått en kvar statar den hur lätt som helst. jag har öppnat vinterpluggen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189368
Tall skrev:Har en jonsered som inte startar igen när den är varm.Kör en tank och stänger av.Sen vill den inte mer. Vad kan felet va månntro?

Hakar på den här tråden med liknande fråga: Husqvarna 254XPG. Startar lätt, går bra, svarar på gas & har inget problem med tomgång. Efter intensiv körning låt säga en tank (typ kapa grova granstockar till vedklabbar, dvs mer eller mindre full gas en hel tank) så är den (i stort sett) omöjlig att få igång igen.
Efter att sågen fått vila och blivit kall igen så startar den på ett drag. Tändstiftet är nytt.

Det kan ju vara så enkelt att en såg från mitten av åttiotalet har gjort sitt, men det kan ju finnas tänkbara fel som går att åtgärda? Förslag någon?

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

totte  
#189376 Om den gjort sitt borde det märkas att den tappar ork också. Kan vara tändningen, inte ovanligt att tändmodulerna jäklas när dom blir varma. Borde inte vara luftläcka eller nåt sånt, det brukar märkas på gången.

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Boarpan  
#189378 Ett vanligt fel är att man helt enkelt kör för länge. Sågen säger till 2 min innan soppan är slut. Ignorerar man det får man helt enkelt dra som satan för att få gnista.

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189387
Boarpan skrev:Ett vanligt fel är att man helt enkelt kör för länge. Sågen säger till 2 min innan soppan är slut. Ignorerar man det får man helt enkelt dra som satan för att få gnista.

Du menar nog "tänder till" snarare än att den får gnista, eller?

Om den inte gnistrar blir stift blött. Om inte så tänder den på lite bränsle man ger den i filtret.

Är det både gnista och bränsle men inget brum är den troligen rätt lätt o dra runt...

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Boarpan  
#189388 Ja som vanligt har du rätt mange, tänder till menar jag.

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189391 Det spelar inte så stor roll hur man uttrycker sig egentligen, men det är viktigt man förstår.
Särskilt när det gäller internet diagnostik.

Klurigt är det utan att vara på internet.

Att det blir så som du beskriver är inte rätt.
Den ska kunna gå tom o sen starta utan allt för många drag om allt är rätt...
10 drag borde räcka oavsett.....

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

totte  
#189396 Så, det är knappast det utan nåt som är fel nånstans. Tändningen är misstänkt, om det var knas med bränsleförsörjningen borde den inte gå normalt annars. Men ett test att göra: När du just stängt av den, den är varm och vägra starta, häll en halv tesked soppa på luftfiltret och dra. Tänder den då till och kanske går några varv så är det likväl nåt med bränslet, för då är det bevisat att det finns gnista nog.

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Midgård  
#189410 Jag har en Dolmar Sachs som beter sig precis som beskrivs ovan. Omöjlig att starta när den är varm, men annars går den ypperligt med bra ork. Ska testa tottes tips med soppa i luftfiltret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).