Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236725 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

M_M  
#159124 Kul tråd med mysiga bilder! :)

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Mäki  
#159134
Nordstrem skrev:
Blivande snickare skrev:Ruttnar int björken över sommarn?



Björk ruttnar mycket fort ja . Men en sommar går det :wink:

Man kan även raspa av nävern lite med motorsågen så torkar det snabbare och lättare .

Sedan lägga i res .

Ska även göra så kallad syrfällning . Man sågar då ned björken innan löven slagit ut och så får den ligga så och löva och då drar löven ut mycket vatten ur trädet . Fins lite olika ideer om när trädet ska fällas . Många säger innan löven slår ut anndra då knopparna fått musöron och en annan då löven är stora . Själv tror jag på innan löven slår ut eller då de just börjat slå ut . Har gjort så och det gick utmärkt :wink:

Veden blir inte av ovanstående metoder helt torr men torrare iallafall och då lättare att fara med .

Bra ide men lyfter du upp veden lite från backen då över sommaren? Annars så vill den dra i sig mark fukt på hösten så den är lika våt nästa vinter.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Kse  
#159141
Nordstrem skrev:Har tittat lite På Uvskogen s blogg nu och även lite i din Totte :wink:
Trevligt att se !!

Uvskogen är som mig Dalmas ser jag . :mrgreen:

Här är en bild till på min veddragare . Lastad med björk jag gallrar in i skogen här bakom mitt ekipage . Skiftet är gallrat längre in sparat ute vid vägen för på den tiden jag körde med bil och släpvagn . Har lite att ta reda på här och det är fin motion det här känner jag :smile: Ska göra ordning lass här i vår inför nästa vinter så det får ligga och torka lite under sommaren . Nu sågar jag och lastar direkt och björken är så himla tung 😈

Bild

Vilken fin Fighter du har hittat, var rädd om den och vårda den väl.
Började min egen skoterkarriär med en sådan som jag fick "köpa" av farsan.
En riktig framvagn på den så hade Ockelbo haft en riktig storsäljare.
Hydraulisk broms var det inte många som hade på den tiden och avsaknaden av kedjehus var ju iaf nyskapande. Ledad slideslös boggi och 45 bredd på matta, ja det var grejer det.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#159163 Hej
Jag brukar syrfälla när löven är som musöron, sedan börjar jag kvista upp när löven är helt bruna
Syrfällning fungerar inte om det är tät skog eller att man fäller björken där det är högt gräs.
Jag skulle tro att efter ca 4-5 veckor så har fukthalten mer än halverats och slipper fara runt i skogen och transportera ut "vatten"

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

flisshejk  
#159170 Förklar varför syrafällning inte fungerar om det är tät skog eller gräs där man fäller skogen!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159183 Syrfällning är mkt bra men om man ändå ska köra allt genom klyven så kanske man inte
har så stor nytta av det, det torkar ju bra ändå.
Nackdelen är förstås att man måste till skogen två ggr och det blir bökigare att kvista
och höga när det ligger träd överallt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#159202
flisshejk skrev:Förklar varför syrafällning inte fungerar om det är tät skog eller gräs där man fäller skogen!!!!!!!


Min erfarenhet är att då skuggar det för mycket och det tar väldigt långtid innan syrfällningen ger avsedd effekt.

Betr Slurfi:
Min erfarenhet är att om man planerar fällning så blir det inte något nämnvärt merarbete, dessutom så sparar man sig vid hantering, transport och kapning då man slipper hantera en massa "vatten"

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

j-eg63  
#159206 Har provat syrafällning men kom fram till att det blir en porösare ved än vad man får vid normal huggning torkning o sämre värmevärde Kan väl vara att förrutnelseprocessen startar ganska direkt med björken :surp:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159207 Mkt intressant. Finns det forskning på det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Röjson  
#159211 Jag hade en Rajd 2x38L tidigare. Den var förjävligt stark och faktiskt rätt smidig. Drog hem en kompis Okelbo 600 + hans vedlass när den skurit. Tyvärr gick lådan på den och det blev inte att repa den (dyra delar + gammal skoter). Nu drar jag med en Lynx 5900.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#159222
j-eg63 skrev:Har provat syrafällning men kom fram till att det blir en porösare ved än vad man får vid normal huggning torkning o sämre värmevärde Kan väl vara att förrutnelseprocessen startar ganska direkt med björken :surp:


Har använt tekniken på lämpliga bestånd i mer än 15 år har inte upplevt något som helst negativt, som inte allt för erfaren kanske man luras med att vedklabben är mycket lättare än den som inte är syrfälld men skillnaden är ju bara fukten.
Men finns det forskning så vore det intressant att se vad som framkommit där.
Syrfällning är ju bara tillämpbar under vegetationsperioden och jag skulle inte låta virket ligga i skogen tills det blir körbart med skoter som är rubriken här

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Blivande snickare  
#159229 Nu slintter vi nog in på ett sidospår men varför heter det syra fällning?

Kan vara bra att veta att man kan lagra björken på detta sätt också :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159232
ulfgustav skrev:
j-eg63 skrev:Har provat syrafällning men kom fram till att det blir en porösare ved än vad man får vid normal huggning torkning o sämre värmevärde Kan väl vara att förrutnelseprocessen startar ganska direkt med björken :surp:


Har använt tekniken på lämpliga bestånd i mer än 15 år har inte upplevt något som helst negativt, som inte allt för erfaren kanske man luras med att vedklabben är mycket lättare än den som inte är syrfälld men skillnaden är ju bara fukten.
Men finns det forskning så vore det intressant att se vad som framkommit där.
Syrfällning är ju bara tillämpbar under vegetationsperioden och jag skulle inte låta virket ligga i skogen tills det blir körbart med skoter som är rubriken här

Varför inte? Så har vi gjort många år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totte  
#159265
Blivande snickare skrev:Nu slintter vi nog in på ett sidospår men varför heter det syra fällning?

Kan vara bra att veta att man kan lagra björken på detta sätt också :smile:


"Syrfällning" heter det normalt, inte "syra..." men det finns dialektala skillnader troligen.

Syr = sur = blöt, har alltså inte med syra att göra. Man fäller virket när det är som blötast under savningsperioden med avsikt att det sen skall torka genom att löven drar ut vatten.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Blivande snickare  
#159269 Tackar totte man får alltid lika visa svar när du är med i diskusionen! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).