Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 150355 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Valmet830.3  
#156630
Klazzon skrev:
Valmet830.3 skrev:Funderar starkt på att ta hem en uppsättning Oregon Fiordland och testa, Priset skiljer ju ganska markant mot alla andra.


Utan att gå allt för lång ifrån tråden... :| Tycker absolut att du skall testa! Blir du fruktansvärt missnöjd kan jag köpa dem av dig! :grin:



Det låter ju som ett bra betyg från din sida :)

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158078 Använder Jonsered byxor ,Fristads skogsblus och Hitachi Cofra kängor på fötterna.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158079 Glömde hjämen från Husky.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

4WD  
#158131 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Nonkan  
#158293 Ska de hjälpa dig med din egen skog så blir du rent formellt arbetsgivare och har ansvaret för att de är rätt klädda. Så det är bra att du känner ansvar eftersom du har det :)

Se till att allt är godkänt. Det som SKA finnas är skyddstövlar/kängor med sågskydd, byxor med sågskydd, hjälm med hörselskydd & visir, arbetshandskar samt personligt första förband. Mobiltelefon också självklart.

Sedan vilken nivå man ska lägga sig på när det gäller kläder/skor beror givetvis på hur mycket som körs och vad du är beredd att lägga.

Stövlar funkar bra om de bara ska hjälpa till. De enklare skyddsbyxorna funkar också, men de kan ha lite risig passform. Jag tycker Husqvarnas Classic-byxor är prisvärda, de sitter bra för ett par skyddsbyxor under 1000-lappen.

Bland de etablerade märkena kommer man undan på ca 2500:- inkl moms om man tittar på en enklare utrustning som är fullt godkänd. Ska du ha det allra bästa får du räkna med ca 10 000:-, så det finns ett brett spann med prylar att välja mellan.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

eeeemil  
#158479 har jonsereds stretch byxor, stihl ranger gtx på föttera, blåkläders skogsjacka från jula, jonsered hjälm. kan verkligen rekommendera stihls känga riktigt sköna

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Mörlund  
#158897
j-eg63 skrev:Har ingen provat Blåkläders sågskyddsbyxa säljs på Jula ca 700 kr Köpte mina i höst mycket nöjd lätta o bra . Mina gamla Fristads var för tunga föll för ålderssträcket har även HVA Jacka med första förband Hjälm med visir o Duk + Skyddstövlar + några par hanskar i ryggsäcken Är ingen proffshuggare men sköter 50 ha



Har pillat lite på dom när jag varit i buitken.
Mina Hva hänger med ett tag till men sen ska jag nog allt prova!

Är det skit får väl farsan ta dom tilll vebacken!

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Nicke Nyfiken  
#158910 HVA hjälm med radio såklart, HVA stretchbyxor, de oranga är bättre än de grå,(kan tänka mig att ha dem som kalasbyxor så sköna är de, köper aldrig mer sånadär gamla tunga skitbyxor som man snubblade runt i tidigare även om de är billiga) stihl kängor och så en jonsered jacka.
Handskar efter väder men inga speciella för de håller inte särskilt länge ändå.

Nicklas

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Valmet830.3  
#158932 [list=][/list]
eeeemil skrev:har jonsereds stretch byxor, stihl ranger gtx på föttera, blåkläders skogsjacka från jula, jonsered hjälm. kan verkligen rekommendera stihls känga riktigt sköna



Den nya Stihl kängan är helt underbar, Jämför man med HVA:s känns den föråldrad.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

4WD  
#161931 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Jeanettan  
#162022 Har precis fått och använt ett par Stihl X-Fit huggarbyxor av "gubben" grymt sköna och välsittande, oslagbar komfort och bekvämlighet.

Jacka är en gore-tex, Oregon Fiorland oxå den skön och håller vad den lovar.

Under använder jag ett underställ från Bambu.

Huggarstövlar från Husqvarna men funderar på ett par kängor.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

k.simonjohansson  
#162961 Jag klär mig alltid efter lager på lager principen. Underställ underst, o vid bra kyla så extra fleece! Utanpå alltid husqvarna det vet man att det funkar!
Viktigt med extrakläder man kan byta till om det blir blött:)

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162987 Stihl comfort byxa och jacka, sthil (peltor) hjälm, meindl huggarkängor.. funkar bra men kängorna kan bli lite tunga ibland för de är strl 50 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Konult  
#163064 Använder oftast Huggar stövlar med dubb. Kan verkligen rekomendera att dubba stövlarna. Har även läder kängor sköna på sommarn vid torrare väder.
Två par sockar på vintern ett par på sommarn
Husqvarna huggarbyxor+ skogma hänslen, huggar jacka och hjälm med snö skydd+ några andra hjälmar b l a Peltor.
T-shirt under på sommarn på vintern tillkommer komplett underställ eller långa kallsingar + arbetsskjorta....
Div olika handskar gäller att ha lämpliga och torra. Hadde ett par nokia handskar tidigare som jag gillade men hittar inte dessa längre.

Funderar på att prova/köpa björnkläder när man ska göra tex röjning eller vid körning...

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

oscar.Hultstein  
#163075 Har provat en hel del skyddskläder/skor och personligen så tycker ja stihls x-fit är dom bekvämaste huggarbyxorna, har peppar peppar inte sågat i dom än så vet ej hur bra dom är i de sytet men är som att gå i jeans.
Har stihls ofodrade huggarblus pga allt annat blir för varmt.
Hatar ju stövlar mer än nått annat så andvänder meindl "Air stream" kostar nog de 5dubbla än ett par huggarstövlar men värt va enda öre.
hjälmen är husqvarnas utan radio för ska man höra nått i dom så får man ha hörsel som en räv. tack å lov har man sångröst som skär igenom de mesta så klarar mig utan. Dock klagar kollegorna en del på oväsendet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).