Skördare

Ny slutavverkningsskördare

73 inlägg 30612 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

johaniskogen  
#158495
kalhygge skrev:
johaniskogen skrev:valmet verkar bli piskade från många, håll, det lyser väldigt skarpt när det står en 901tx med 1500timmar hos johndeere till salu.....


Nä, den står inte alls hos JD. Det vet jag med stor säkerhet..

Å den passar ju såklart inte så värst till SAV, men nog går den fint i gallring..



den stog hos JD som inbytt, fanns på blocket, och har samtalat om den med säljaren! så jo den fanns där..

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158547
johaniskogen skrev:
kalhygge skrev:
johaniskogen skrev:valmet verkar bli piskade från många, håll, det lyser väldigt skarpt när det står en 901tx med 1500timmar hos johndeere till salu.....


Nä, den står inte alls hos JD. Det vet jag med stor säkerhet..

Å den passar ju såklart inte så värst till SAV, men nog går den fint i gallring..



den stog hos JD som inbytt, fanns på blocket, och har samtalat om den med säljaren! så jo den fanns där..


Lite OT men..

Den fanns inte alls där just då, den e nämligen hemma hos mej nu, i väntan på LOGMAXkonvertering.. :)

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Fredrik Reuter  
#158563 Hej,
Jag delade denna tråd så kvalitetssäkringen får en egen tråd, du hittar den här:

viewtopic.php?f=10&t=12821

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159422 Så, nu har man varit ute och tittat på den första tänkbara maskinen, En Valmet 931 med 365-aggregatet. Har begärt ut en demo och det verkar som att det ska gå att lösa.

Provåkningen gav helt klart mersmak, oerhört stabil maskin, här har inte min 1470 någon chans. :(
Upplevde den som väldigt tyst i hytten, inte de ljud som finns i t ex 901 och 911 som man suttit i någon gång tidigare, då med den gamla hytten. Och hytten är den byggd för att ta med hela familjen, är ju bara ett matbord som saknas, sjukt mycket plats bakanför förarstolen, ett klart plus mot JDs hytt.

Nu väntar man på en demo och ett pris. :)

Ni som kör 931 och 365 (även med andra aggregat). Hur upplever ni dem? Driftsäkra? Servicevänliga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Anton7477  
#162277 Jag kör med ett 360 komatsu istället. Det bara rullar jättebra aggregat mina erfarenheter av fyrhjulsdrivna valmet aggregat är dock inte alls lika god. Men kan tänka mig att 931 med 360 är en grym kombo.

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Smålandshuggarn  
#164623 Hej, som ny medlem här på forat tänkte ja nu bli av me svennen o skriva mitt första inlägg :grin: Jag har kört Valmet 931 m 365 i 1,5 år i en medelstam på ca0,6 i snitt. Stabiliteten i maskin är inget o klaga på, förutom då man står i brant motlut o har aggregatet snett bakom sig eftersom man får hela kranens vikt på en sida men det ska mycket till innan man välter.

Framkomligheten är sämre iom pendelaxeln så de känns lite motigt att skotarn grenslar större hinder än skördarn. Styrkan i lyft o dragkraft i kran är helt okej samt fin geometri men kransvängen upplever ja som lite klen i många lägen. Som andra har påpekat i den här tråden är basmaskinen helt okej men aggragatet är åt helvete. Har bla bytt 9 hjulmotorer (spruckit i infästningar o ramlat i backen) men efter ett år så har det byggts om med nya hyllor o valsar me grövre gods så det problemet kanske är ur världen. Sen har vi äntligen fått gjutna kvistknivar eftersom dom andra 2 paren har rätat ut sig så de är ju positivt iaf. Tycker överlag att aggregatet är lustigt konstruerat me mycket tvärjärn, plåtar, hudraulrör o slangar hit o dit så ja skulle inte säga att de är direkt servicevänligt. Men skulle aldrig byta bort det mot ett 360 som går ännu sämre!

Men de som gör mig mest förbannad är att de inte håller i träden ordentligt! 😡 Tar man ett träd över 2 kubik får man lägga ner storänden mot en stubbe lr banden för att avlasta o de tar en jäkla tid. Det beror på att matarhjulen hamnar inte under stammen som de ska utan ligger på sidorna o vid start matning så glider dom upp på stammen o trycker stammen ur aggregatet. Men har du inte grövre träd än 30cm i BHD så går de bra men jämför man me ett H480 så har 365 inte i närheten av det klippet.

Har kört en 1470e/H480c några timmar så kan inte säga så mkt om den men hade en 1270e/H480c på demo en vecka i höstas o den va inte svår o tycka om så de skulle jag satsa på iaf.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190850 Sådär. Nu är valet klart och tyvärr ingen återvändo då maskin redan leverad. "Tyvärr" ska jag väl inte säga, det ser mycket lovande ut.

Vad det blev? Det har jag ju redan skrivit i en annan tråd. :) En 1270E it4 med H480C med de mindre motorerna och Q-låda. (Hade Q-låda innan, här gör vi "knappt" inga högstubbar utan soppar av dem så nära mossan som möjligt, ibland under, speciellt i tall)

Har inte hunnit köra så mycket ännu, men det är grymt bra drag i den, matar minst dubbelt så fort som den gamla 1470D EcoIII med H480 och stora motorerna. Velade länge mellan de stora och de små, men den som fegar vinner ju inget och hittills ser det mycket lovande ut. Ska väl tillägga att matarhjulen är väl dubbelt så bra, de andra var väl inslitna, men det är mer bett i de nya än det var i de gamla när de var nya. Sedan är de anpassade för flerträd som också finns monterat, men inte riktigt provkört ännu. (Märkligt att de klena träden lyser med sin frånvaro bara för att man kan ta flera åt gången, så var det ju inte innan precis).

Dieselförbrukningen är förtidigt att säga ännu, men den ser ut att vara likvärdig som tidigare, men måste köra något vecka till för att se vart det landar på, men den upplevs inte törstig på något vis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Mäki  
#190866 Grattis till nyförvärvet :smile: Varför föredrar du dom mindre motorerna?

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

birk  
#190871 Så maskinen på hurdagene, og den gikk veldig harmonisk og fint. Matet veldig bra!

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Smålandshuggarn  
#190928 En får lov o gratulera :ymparty: Kommer nog o hälsar på så snart som möjligt, måste ju se skönheten :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190950 Tackar!

Jag inbillar mig att jag får högre matningshastighet samt lägre bränsleförbrukning.
Det är bara vid tät grovkvistig gran jag upplever att den möjligtvis kan vara lite svagare, annars kvistar den grymt mycket snabbare än gamla maskinen, i början satte jag många träd ner i backen innan det hunnit falla pga. att jag inte hinner med i matningen så det är stor skillnad. :)

Du är välkommen. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

birk  
#195019 Sludent: nå, hvordan går 1270e? Du har vel kjørt den en stund nå? Hvordan er den i forhold til 1470?

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

novis??  
#195121 dom är nog belagda med munkavle eller :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).