Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 101534 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15798 En liten fundering ang. säkra hörnet fällning.
Tycker denna metod verkar vara bra i många avseenden, men hur styr man trädets riktning när det börjar gå ner?
Om man inte gör fällhugget helt 100 och trädet börjar gå snett kan man ju styra det rätt med sågen i traditionell fällning.
Hur gör man med säkra hörnet?
Känns som man måste vara attans snabb med mindre bra resultat som följd.
Har inte provat säkra hörnet än, men lär nog bli när andan faller på.
Skulle bara vilja veta hur man styr trädet.
Känns som att 1 försök är några för lite...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15801 Vet inte riktigt vad "sökra hörnet" innebär, låter som instick?

Lutar träden o det känns lite lurigt kan man spara det yttersta vid instick o ha det som avtryckare. Skär i lugn o ro tills du bara har det lilla kvar o ta det sist så kan du sticka ifrån snabbare med..

Vtiia träd släpper grenar när de faller, då kan det vara skönt o vara en bit ifrån...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15802 Hela iden med Säkra hörnet är väl att när trädet börjar röra på sig ska du redan va en bit bort! Att joxa med fällhugget mitt i fallet är väl inte direkt i paritet med filosofin bakom Säkra hörnet.

Magnus M

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15806 Dessa argument är jag med på, men om trädet inte går riktigt dit man tänkt?
Är man ute i skogen och några meter hit eller dit inte gör nåt så är ju detta jättebra.
Om man däremot behöver ha trädet inom ett visst mindre område så kan det väl vara bra att kunna vara med och styra?
9 gånger av 10 går ju trädet dit man vill, men den 10:e...?
Eller ska man vara så proffsig att man alltid har gjort fällhugget så bra att när man tar bort hörnet så träffar man inom nån meter?
Så säker känner inte jag mig, kanske är där det brister? :roll:

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15808 Det gäller att man gjort ett riktigt riktskär så att trädet faller dit det skall. Grejen med säkra hörnet är att det skall vara säkert, minimera risken för skador.

Uppkörningen för motorsågskörkortet del B ingår det att fälla att träd på en pinne som man satt ut 15 m från roten. Den skall vara inom 1,5 m från pinnen för att vara säker på att klara kortet om jag minns rätt. man får har små fel i några moment och ändå bli godkänd. Den marginalen ligger på 2 m från pinnen i det momentet.


Titta på bildserien här när det tränas inför motorsågskörkortet (därav så högt fällskär):
http://www.vgregion.se/vgrtemplates/Page____45218.aspx

//.D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15811
Magnus M skrev:Hela iden med Säkra hörnet är väl att när trädet börjar röra på sig ska du redan va en bit bort! Att joxa med fällhugget mitt i fallet är väl inte direkt i paritet med filosofin bakom Säkra hörnet.

Magnus M

Fällhugget?

Första gången jag läste om detta trode jag det var hel knäppt.
Jag testade ett par ggr å såg att det var stora fördelar i vissa tillfälle.
Riktigt bra är det med större lite luriga träd.
Man kan hålla det om det lutar tills man är färdig, o får jämt fint gångjärn.
är det lite klurigt o man vill dra det nåt håll eller räta upp, kan man lungt o fint göra det man ska o sedan trycka an o fly fältet!

http://www.mytreelessons.com/Flash/Chai ... dialup.swf

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15812 Har för mig att man visar det i UR's film.

Kolla tråden om motorsågskökort:
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?p=7948#7948

//.D

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15816 Hmm. Nu blir jag osäker på vad alla menar :?: Jag tolkade MickeBMs första inlägg som att han sågar i brytmånen när trädet har börjat trilla för att justera riktningen på fallet. Det är inget jag har provat o tänker inte göra det heller. Har man missat riktskäret så är det försent i det läget tycker nog jag. Om trädet är på väg in i ett annat träd så skulle nog inte jag våga såga i brytmånen, om brytmånen skulle gå av o trädet kana bakåt på stubben sitter man illa till ståendes böjd med sågen i skäret.

Grejen med Säkra hörnet är ju att du är på väg bort från stubben när trädet börjar gå. Med det vanliga sättet kan ju trädet börja röra på sig innan du har sågat fram till rätt brytmån, speciellt om det redan lutar lite.

Magnus M

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15817 Sundhult skrev:
"Det gäller att man gjort ett riktigt riktskär så att trädet faller dit det skall. Grejen med säkra hörnet är att det skall vara säkert, minimera risken för skador.

Uppkörningen för motorsågskörkortet del B ingår det att fälla att träd på en pinne som man satt ut 15 m från roten. Den skall vara inom 1,5 m från pinnen för att vara säker på att klara kortet om jag minns rätt. man får har små fel i några moment och ändå bli godkänd. Den marginalen ligger på 2 m från pinnen i det momentet.


Titta på bildserien här när det tränas inför motorsågskörkortet (därav så högt fällskär):
http://www.vgregion.se/vgrtemplates/Page____45218.aspx
"

Jag kan inte säga att jag är så kompetent att jag kan bedömma lutning, grenöverhäng, vind osv för att göra ett så korrekt riktskär att trädet går rätt alla ggr.
Som jag ser det så har man inget att justera med i säkra hörnet metoden, har jag fel?

Tycker att den marginalen är ganska stor.
Jag är med på hur det funkar, men inte på hur man "försäkrar" sig om att trädet går rätt.

Mange skrev:
"Första gången jag läste om detta trode jag det var hel knäppt.
Jag testade ett par ggr å såg att det var stora fördelar i vissa tillfälle.
Riktigt bra är det med större lite luriga träd.
Man kan hålla det om det lutar tills man är färdig, o får jämt fint gångjärn.
är det lite klurigt o man vill dra det nåt håll eller räta upp, kan man lungt o fint göra det man ska o sedan trycka an o fly fältet!"


Detta håller jag med om, men om trädet inte går dit du tänkt, vad gör du då?

Magnus M skrev:
"Hmm. Nu blir jag osäker på vad alla menar Jag tolkade MickeBMs första inlägg som att han sågar i brytmånen när trädet har börjat trilla för att justera riktningen på fallet. Det är inget jag har provat o tänker inte göra det heller. Har man missat riktskäret så är det försent i det läget tycker nog jag. Om trädet är på väg in i ett annat träd så skulle nog inte jag våga såga i brytmånen, om brytmånen skulle gå av o trädet kana bakåt på stubben sitter man illa till ståendes böjd med sågen i skäret.

Grejen med Säkra hörnet är ju att du är på väg bort från stubben när trädet börjar gå. Med det vanliga sättet kan ju trädet börja röra på sig innan du har sågat fram till rätt brytmån, speciellt om det redan lutar lite."


Du tolkade mig rätt och jag tycker du har fel.
Håller man koll på toppen när man sågar kan man påverka riktningen på fallet avsevärt.
Detta långt innan trädet verkligen börjat falla.
Många ggr krävs en brytmån som inte är jämntjock för att få trädet dit man vill, hur bedömmer man det i denna metod?
Självklart använder man huvet i dessa lägen och står inte kvar och sågar om det finns uppenbara risker med det.

Visst och det är bra i 99 fall av 100.
Du kan ändå använda dig av kilar, stalp osv och styra riktningen på fallet med sågen.
Är medveten om att detta inte är lika säkert, för huggaren, som säkra hörnet. Kanske mer för omgivningen.
Ser däremot att detta är mer tillämpbart i vissa fall.
Jag kanske är lite trött i huvet idag dock... :)

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15821 Jag gick skogsskolan för över 20 år sen o skulle jag praktiserat fällning enligt din princip där så hade mitt betyg i drivning inte vart nåt att va stolt över. Det är möjligt att det är vanligt bland huggare men jag jobbade bara 2 år i skogen efter skolan o jag såg aldrig nån som gjorde så. Jag kan bara svara för mig själv men såga i träd som håller på att ramla känns för mig fel. Har jag missat med riktskäret så tar jag nog hellre den fastfällningen.

Magnus M

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15822 Eftersom du så ofta får det rätt borde det väl inte vara några problem. Dessutom trycker du på bra med en kil så att du kan få det att gå hyfsat rätt

Tanken är att man skall minimera risken för olyckshändelser, och med hela motorsågskörkortet även arbeta för att minimera förslitningar och jobba så ergonomiskt som möjligt.

Med säkra hörnet vet du när det faller och, i alla fall med hyfsad precision, riktningen. Du kan retirera och ställa dig i säkerhet på ett lugnt och kontrollerat sätt.

När ett träd redan faller skall man väl inte på och peta på det? Risken är att grenarna gör att trädet fjädrar tillbaka mot dig, rullar eller på något annat sätt gör något oväntat. Det är stora krafter man frigör när man fäller ett träd.

//.D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15823
MickeBM skrev:
Mange skrev:
"Första gången jag läste om detta trode jag det var hel knäppt.
Jag testade ett par ggr å såg att det var stora fördelar i vissa tillfälle.
Riktigt bra är det med större lite luriga träd.
Man kan hålla det om det lutar tills man är färdig, o får jämt fint gångjärn.
är det lite klurigt o man vill dra det nåt håll eller räta upp, kan man lungt o fint göra det man ska o sedan trycka an o fly fältet!"


Detta håller jag med om, men om trädet inte går dit du tänkt, vad gör du då?

Du tolkade mig rätt och jag tycker du har fel.
Håller man koll på toppen när man sågar kan man påverka riktningen på fallet avsevärt.
Detta långt innan trädet verkligen börjat falla.
Många ggr krävs en brytmån som inte är jämntjock för att få trädet dit man vill, hur bedömmer man det i denna metod?
Självklart använder man huvet i dessa lägen och står inte kvar och sågar om det finns uppenbara risker med det.

Visst och det är bra i 99 fall av 100.
Du kan ändå använda dig av kilar, stalp osv och styra riktningen på fallet med sågen.
Är medveten om att detta inte är lika säkert, för huggaren, som säkra hörnet. Kanske mer för omgivningen.
Ser däremot att detta är mer tillämpbart i vissa fall.
Jag kanske är lite trött i huvet idag dock... :)


I de fall då det är vist att använda sig av trigger/säkra hörnet vill man inte vara nära trädet när det går av en eller annan anledning.
Personligen ser jag till o få det så bra som möjligt innan trädet går i 9 fall av 10. Har man inte gjort det innan det kommer finns inget o göra....
Det går inte o ändra riktning på de träd jag fäller efter de börgat gå.
För mycket vikt som ska ändra riktning het enkelt.
Små träd går ju o medel stora kanske, men över 90 sen är det rätt så kört o busa med dem...

Du kan ha en tunn list, stål måttband eller liknande o känna med eller sticka igenom om det är svårt o se var skäret slutar för att se hur tjocka sidorna på gångjärnet är.
Barka av ger betydligt bättre sikt.

Du kan fortfarende skära i fället efter du släppt trädet, även med trigger/säkra hörnet men varför riskera? Har du inte gjort vad du ska innan det går vet jag inte vad det skulle vara för nytta o gära det under fallet..

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15847
Mange skrev:Mange skrev:[/b]
"[i]
Du kan fortfarende skära i fället efter du släppt trädet, även med trigger/säkra hörnet men varför riskera? Har du inte gjort vad du ska innan det går vet jag inte vad det skulle vara för nytta o gära det under fallet..


Jag håller just på med en förstagallring och då kan det finnas tillfällen då det är en fördel att skära i fällskäret efter att trädet börjat falla.

I min gallring finns en del björk som håller upp mot 15-20 cm i brösthöjd. De kan vara lite knixiga att få ned men om jag drar ett snabbt skär med skjutande kedja i fällskäret just som trädet börjar falla, så får jag trädet att rulla ned men det sitter fortfarande fast i en liten del av riktskäret.

Många gånger en effektiv metod, men effektiva metoder har sina risker och är inget att rekomendera nybörjare! Man måste vara medveten om vad man håller på med!

Själv har jag hållit på i över 30år, så jag tycker mig kunna bedömma hur det beter sig. Men jag ser alltid till att jag har en fri flyktväg där jag inte snubblar i en massa ris.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15848 Du menar att du sågar av gångjärnet i ena sidan så det håller bara en sida o lite på mitteln? (Så gångjärnet får tårtbits form...)

Kan du inte göra det med avtryckare?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15850
Ernst skrev:
Mange skrev:Mange skrev:[/b]
"[i]
Du kan fortfarende skära i fället efter du släppt trädet, även med trigger/säkra hörnet men varför riskera? Har du inte gjort vad du ska innan det går vet jag inte vad det skulle vara för nytta o gära det under fallet..


Jag håller just på med en förstagallring och då kan det finnas tillfällen då det är en fördel att skära i fällskäret efter att trädet börjat falla.

I min gallring finns en del björk som håller upp mot 15-20 cm i brösthöjd. De kan vara lite knixiga att få ned men om jag drar ett snabbt skär med skjutande kedja i fällskäret just som trädet börjar falla, så får jag trädet att rulla ned men det sitter fortfarande fast i en liten del av riktskäret.

Många gånger en effektiv metod, men effektiva metoder har sina risker och är inget att rekomendera nybörjare! Man måste vara medveten om vad man håller på med!

Själv har jag hållit på i över 30år, så jag tycker mig kunna bedömma hur det beter sig. Men jag ser alltid till att jag har en fri flyktväg där jag inte snubblar i en massa ris.


Att "skära i fällskäret" gissar jag betyder att kapa i brytmånen just när trädet börjar falla för att få rotation. Det finns en säkrare metod att fixa detta som kallas "skruvfällning", se t.ex. http://www.svo.se/episerver4/templates/ ... x?id=22702
Här planerar man rotationen och kortar av brytmånen _innan_ man gör fällskäret, en mycket säkrare metod än att i all hast kapa i brytmånen när trädet redan börjat falla. Man skall aldrig fortsätta såga när trädet börjat falla :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).