Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

984 inlägg 450396 visningar 95 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155515 Om kniven skär av kvist och annat så är det väl bara en fördel?

Trejon

j-eg63  
#155525 Denna bör väl platsa i tråden Tryckluftsdriven vedklyv såg den på skogstuben

åberg  
Slurfi skrev:Ha! Då kommer jag med min egen tes: Kniven bör vara supervass och tunn i spetsen men
sedan bredda som en plogvinge åt båda håll.

Det klyver nog bra med en spetsigare slipfas i nosen som skär och en trubbigare slipfas längre från eggen som spräcker veden. Det svåra är att få den vassa eggen att hålla, ju mindre eggvinkel desto känsligare.

Sammanfattningsvis: Den klyver nog bra men kräver vård och omsorg.

foton  
#155561 På min klyv har jag slipat till ett hugstål från en flishugg som stiker fram ca. 5 cm. sedan är det breddat till ca. 15 cm. längst bak. Har klyvt 100 tals m3. utan att behöva slipa.

åberg  
foton skrev:På min klyv har jag slipat till ett hugstål från en flishugg som stiker fram ca. 5 cm. sedan är det breddat till ca. 15 cm. längst bak. Har klyvt 100 tals m3. utan att behöva slipa.

Det låter som en bra avvägning på eggvinkel, dvs inte lövtunn (och supervass första kubiken) utan lagom vasst så det håller. Kan man få se en bild om man ber snällt? :smile:

Huggstål från flishuggar gissar jag är rätt hårt material?

axwell  
totte skrev:Inlägg av totte » Idag, 20:18
Knivig fråga. Faxen har ju en platt 12 mm, funderar på om man skulle testa att svetsa på något i bakkanten för att dela isär bitarna bättre.

På de manuella hydraulklyvarna tjänar man rätt så mycket tid om kniven är bred (=tjock), man ser tidigare när klyvningen är OK.
Tryckplattan får gå i retur, nästa klamp, samma sak, frammatningen kan avbrytas tidigare.

Användarvisningsbild

totte  
axwell skrev:
totte skrev:Inlägg av totte » Idag, 20:18
Knivig fråga. Faxen har ju en platt 12 mm, funderar på om man skulle testa att svetsa på något i bakkanten för att dela isär bitarna bättre.

På de manuella hydraulklyvarna tjänar man rätt så mycket tid om kniven är bred (=tjock), man ser tidigare när klyvningen är OK.
Tryckplattan får gå i retur, nästa klamp, samma sak, frammatningen kan avbrytas tidigare.

Just så jag tänkte, får nog bli lite experiment här i vår.

Användarvisningsbild

molnia  
Slurfi skrev:Ha! Då kommer jag med min egen tes: Kniven bör vara supervass och tunn i spetsen men
sedan bredda som en plogvinge åt båda håll.

Jo det är lite så jag har funderat också, även om jag inte uttryckte mig så förut.Mina funderingar har gått kring designen på Gränsfors stora klyvyxa.
Hittade inte någon bra bild på den men du beskrev mina tankar bra Slurfi
Yxa.jpg

Blivande snickare  
#158068 Här är en film om amerikansk vedproduktion. Ser dock ut som om filmaren har parkinson...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ytwzfa655FU[/youtube]

Ja vad ska man säga...håhå jaja tack f¤n att man e född i Norden :lol:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158082 Bra arbetsbord på klyven, då slipper man ju böja sig och lyfta från marken.

Blivande snickare  
#158413 Alla sätt är bra utom dom dåliga och kanske lite udda. Men han fick ut veden åtminståne.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=njDzJJx3nGs[/youtube]

valtra a 72  
verkar ej helt säkert

elis  
#159694 Kan inte vara roligt att gå ut på vedbacken om man ska vara så nervös och rädd som han borde vara. Ett felsteg och...

Användarvisningsbild

Skogshuggarninorr35  
#159701 Har man ett sånt bygge är det bäst att hålla kroppens alla delar på behörigt avstånd :mrgreen:

Användarvisningsbild

totte  
#159704 Tja, låg väl på ungefär den normala säkerhetsnivån för en ordinär redneck-splitter.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).