Avverkning (slutavverkning)

Stormen Dagmar har härjat i min skog

17 inlägg 8031 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stormen Dagmar har härjat i min skog

M_M  
#157057 På min lilla plätt har "Dagmar" fällt kanske 50 träd. Detta är för mycket för mig att ta reda på, så jag har kollat runt lite efter hjälp.
Har fått ett erbjudande av en granne på 150kr/ m3fub + moms. Då tar han alltså och städar upp hos mig och köper det han vill ha.

Min fråga är då; låter det rimligt i era öron?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157092 Menar du att han köper virket där det ligger för 150 kr/m3fub + moms och sedan tar rätt på det med egna maskiner?

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

M_M  
#157100 Precis så har jag förstått det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157106 Om det är medelålders blandskog (barr/löv) så är ersättniingen acceptabel men om det är grov äldre timmerskog så borde ersättningen vara minst 250 kr/m3fub.

Hur har du tänkt mäta upp volymen? 50 träd kan vara allt mellan 5-25 m3fub.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

M_M  
#157109 Det är barr. Antagligen mest tall p.g.a röta i granarna. Ålder kanske runt 50 år.
Mätningen blir jag tyvärr tvungen att överlåta till köparen då jag inte duger till det själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

loppan  
#157117 Inget att fundera på vid så små volymer som det blir.
I pengar räknat så blir det så lien skillnad på vad du får i handen,
virket måste ju bort.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

M_M  
#157120 Tänker ungefär så jag med. Har inte så många alternativ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157122 Mät upp längd och diameter på några genomsnittliga träd, om det går. Så kan du uppskatta volymen sen lite mer exakt.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

brum brum  
#157179 hittade en intressant sida som heter KUNSKAP DIREKT där går det att klicka sig fram till färdiga tabeller som räknar ut vedinnehållet i varje enskilt träd,, mkt samlad kunskap på ett ställe.
är tyvärr dålig på data så jag klarar ej av att länka till den härifrån, prova med goggle eller liknande om det verkar intressant.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

Boarpan  
#157192 Har du ngt val arbeta upp det själv går väll bramen bära ris? Sedan skall du hitta köpare kanske ett dåligt pris men det är ETT pris.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157195
M_M skrev:Då tar han alltså och städar upp hos mig och köper det han vill ha.


Ni borde komma överens innan om att han ska köpa allt.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

åberg  
#157206
brum brum skrev:hittade en intressant sida som heter KUNSKAP DIREKT där går det att klicka sig fram till färdiga tabeller som räknar ut vedinnehållet i varje enskilt träd,, mkt samlad kunskap på ett ställe.
är tyvärr dålig på data så jag klarar ej av att länka till den härifrån, prova med goggle eller liknande om det verkar intressant.

Kollade en snabbis, hittade inte nån tabell men väl ett formulär där man kan fylla i längd och brösthöjdsdiameter och få ut volym.
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Alla-Verktyg/Volymberakning/

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

M_M  
#157492 Har kommit överens om att han köper allt virke, även det med ev. röta i för 150kr/m3fub+moms. Känns ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

axwell  
#157509
M_M skrev:Har kommit överens om att han köper allt virke, även det med ev. röta i för 150kr/m3fub+moms. Känns ok.


Måste kännas gott och väl OK, en bra affär för dig.

Tror att jag skulle hinna bearbeta 10 träd från rotstående mot ett enda stormfällt.
Får hoppas att köparen har lämplig utrustning för stormfälld skog.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar har härjat i min skog

M_M  
#157514 Jo, han vet nog vad han ger sig in på, har jobbat i/med skog i större delen av sitt liv. Han har visst en gammal skotare, VolvoBM vill jag minnas... :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).