Traktorn i skogen

Fjärrstyrning av lunningsvinsch

19 inlägg 15540 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

totte  
#156669 Jag skulle fixa till länkarmen från torkarmotorn till spaken. En slits in i stället för ett hål till den nedre tappen och nån fjäder som håller den på plats eller så. Och så en lina som man kan rycka till i så den släpper och spaken faller.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

j-eg63  
#156715 Javisst Totte skulle det gå att få till .Eller en led på länkarmen som man kunde lösa ut med lina för att snabbt kunna stanna trumman Det blir en Nödstoppslina bra tänkt :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

totte  
#156720 Jo en led funkar ju lika bra, bara det är nåt mekaniskt som kan släppa driften så är det ju bara att göra den enklaste modellen att tillverka. Tvivlar inte på att du kan fundera ut nåt lämpligt.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

Gäddviken  
#156736 Nä , låter ruggigt farligt. Jag skulle aldrig köra med ngt som inte har "dödmans grepp". Skruva bort skiten innan det händer en olycka .
En skogskompis , då menar jag inte ett barn eller en vän som sköter spaken utan en rulle på ryggen funkar skitbra o skulle nog gå att CE-märka.
Eller fundera ut ett lindrag till torkarmotorn som släpper blixtsnabbt när du släpper knappen,för ca 30 år sedan hade Norfor? ngt liknande med kugghjul och en solenoid som sammanband kraften mellan torkarmotor o lintrumman , motorn stannade på ett gränsläge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).