Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 150350 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

4WD  
#156124 Tråd som fungerar som sammanställning för vilka olika typer och märken av skyddskläder vi använder för motorsågsarbete. Alltså skyddsbyxor som stoppar motorsågskedjan.


Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

Nolltax AB  
#156145 Jag slarvar. Å Ni ska inte göra som jag! Skydd är viktigt uti skog.
Dock, gå in på skogma.se å sök på brynj.
Där hittar ni underkläder som är grymt bra vid arbete i skog.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156157 Tja du 4wd att gå från partnerbyxor till Pfanner är som att byta från folkrace till formel 1 :)

Skämt å sido så är det viktiga att de skyddskläder man använder är godkända och väl efterhållna så de fungerar!

Gäller såklart hjälmen också, den ska inte vara för gammal.

Sen kan man fundera på om man vill lägga så mycket pengar som Pfanner, Hva och stihls proffsgrejor kostar.
MEN lägger man mycket tid i skogen så.....

Cheers V

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Apple farmer  
#156177 Stihl Comfort jakke og bukse, Alfa skogsstøvel (http://www.alfa.no/arbeid-og-sikkerhet/ ... t-vel-skog), Hva hjelm m/radio, diverse hansker. Jakke og bukse begynner å bli gamle og slitt så noe nytt står på ønskelista, både Pfanner og Hvas nye blir vurdert, liker ikke helt snittet på Stihls X-fit bukse.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Scoutman  
#156193 Stihls basic byxor stihls huggarhjälm & skyddsstövlar från jula 8)

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156226 Stihl klass 2 byxa, Pfanner har jag när jag klättrar men tycker man får mycket blöjröv i de och vissa sömmar har redan gett sig på ett 2 år gamla byxor.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Johan C  
#156252 HVA hjälm HVA huggarblus mod. gammal, Sthil x-fit byxa och Robusta kängor. Det ända jag känner att jag saknar är nog en något mer vattenavvisande huggarblus :???:

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

hawk  
#156261 Hva-hjälm, gladiator-byxa, nokian-stövlar. Olika sorters handskar beroende på kallt/varmt/blött - Mestadels tegera men även nå graninge. En förstärkt R-90 jacka på överkroppen.

Skyddar mot kylan med ullsockar + filtfoder i stövlarna, Ullfrottékallingar, försvarets undertröja 90, en fleecetröja ibland och i början på passen en buff under hjälmen.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Crisse  
#156267 Har en uppsättning Hva tecnical kläder med Stihl ranger gtx kängor, samt en uppsättning Pfanner gladiator med Meindel kängor. Personligen tycker jag att Pfanner är snäppet bättre.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Klazzon  
#156274 HQV hjälm, Fiordland byxa och jacka, Tretorn stövlar och Jonseredvantar. Skaplig mix men jag är nöjd! (glad lördagshuggare)
Framförallt bytet från mina gamla kläder (bushman? ärvegods) Vilken skillnad!

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Valmet830.3  
#156298 Tror väl dom flesta av oss har en salig blandning egentligen?

Jackor: HVA, Pfanner

Byxor: 2x Pfanner

På fötterna: Kängor Stihl & Meindl, Stövlar Jonsered.

Handskar: Skippa alla dyra "special" handskar dom är ocker dyra och håller inte längre än en normal arbetshandske av bra kvalisort.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

4WD  
#156313 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Valmet830.3  
#156348 Funderar starkt på att ta hem en uppsättning Oregon Fiordland och testa, Priset skiljer ju ganska markant mot alla andra.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

j-eg63  
#156378 Har ingen provat Blåkläders sågskyddsbyxa säljs på Jula ca 700 kr Köpte mina i höst mycket nöjd lätta o bra . Mina gamla Fristads var för tunga föll för ålderssträcket har även HVA Jacka med första förband Hjälm med visir o Duk + Skyddstövlar + några par hanskar i ryggsäcken Är ingen proffshuggare men sköter 50 ha

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Klazzon  
#156444
Valmet830.3 skrev:Funderar starkt på att ta hem en uppsättning Oregon Fiordland och testa, Priset skiljer ju ganska markant mot alla andra.


Utan att gå allt för lång ifrån tråden... :| Tycker absolut att du skall testa! Blir du fruktansvärt missnöjd kan jag köpa dem av dig! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).