Motorsåg och handhållet

Svärdjämförelse

49 inlägg 20374 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärdjämförelse

johan eriksson  
#155722 Efter som jag brukar svara Iggesund när folk frågar vad de ska köpa för svärd så kanske det är dags att visa lite varför jag svarar som jag gör. I rollerna: Iggesund 16" .325 solid lilla hva fästet, Oregon Powermatch 16" 3/8 solid lilla hva, Iggesund 18" 3/8 lilla hva laminat samt Husqvarna 15" .325 laminat

Bild


Vi börja med de två solida då de är min personliga favorit

Bild


Oregon svärdet är något lite längre medan Iggesund är lite högre i bakkant som bilderna visar. Att det är lite högre i bakkant kan vara till fördel om man vill sätta på ett större drev men det kanske mer är en smaksak.

Bild


Bild


Det som jag tycker är av större betydelse är storleken på smörjhålet, ingen större vetenskaplig mätning gjord, provade med borrar i olika diameter. Iggesund har 5mm hål medan Oregon ligger mella 2-2,5mm. Ett större hål kan leverera större oljemängd samt blir inte lika lätt täppt är min erfarenhet. Mer smörja ökar som bekant livslängden på skärutrustningen.

Bild


Det jag gillar minst med Oregon är nog deras kvalitetskontroll, spåret sitter inte i mitten på svärdet, ena sida är 0,25mm smalare än den andra.

Bild


Spåren är lika djupa på båda svärden.

Om vi tittar lite på de laminerade.

Bild


Husqvarnas svärd är lite mindre på höjden än Iggesund, åter igen en smaksak, men båda är betydligt lägre än de solida

Bild


Smörjhålen i båda är ungefär lika stora, ca 4,5mm, tyvärr en liten klack mitt i hålet på Husqvarnas, den stora skillnaden på de här svärden är att Husqvarnas svärd är 1mm grundare än i Iggesungs vilket ger mindre slitagemån samt ett mindre utrymme för olja att komma fram till noshjulet.

Nästa skillnad är priset, Betalade 570:- för oregonsvärdet och 350:- för Iggesund, båda priserna ink moms för de solida. De laminerade: 15" Husqvarna kostar 390:- enl prislista och Iggesund ligger på 195:-



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

Kenthf  
#155727 Finns det svarta solida iggesund i 13" och isåfall vart kan jag beställa det?

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

johan eriksson  
#155728 Har ingen aktuell produktkatalog så jag överlåter till någon annan att svara på det. Om du kontaktar iggesund på 0650-74 05 50 så kan dom nog hjälpa dig att hitta din närmaste ÅF.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

Robertberg  
#155740 Kul med en jämförelse!
Lite vikter vore trevligt också :)

Märkligt att Oregon inte lyckats med att få spåret i mitten, man tycker att maskinerna borde gå att ställa in..
Iom att Iggesundssvärdet är något högre blir det även något kortare, men det är nog inget man märker i skogen.

Är Carltonssvärd Iggesundssvärd?

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

johan eriksson  
#155742 Ska se om jag hittar en våg som kan vara lämplig för ändamålet.
Tror att Iggesund gör en del av Carltons svärd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

skogshasse  
#155761
johan eriksson skrev:Ska se om jag hittar en våg som kan vara lämplig för ändamålet.
Tror att Iggesund gör en del av Carltons svärd.

hej johan tack för en väldigt fin seriös förklaring med bilder och text det blir iggesundsvärd i fortsättningen för min del mvh skogshasse

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155783 Förtydligande.
Det Oregon svärdet är lite längre för att det är till 3/8. Ett oregon till .325 är identiskt sånär som nån mm lägre i svärdets avslut.
Längden varieras eftersom det blir klurigt med kedjan annars. Inte alla som har grejer o kan klippa ihop själv.

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

bmbamse  
#164241 En liten trådväckning igen då! :smile:

Jag har suttit och sökt ett tag nu i den här kategorin men inte hittat något svar på min fundering... Så:

-Kan man kombinera iggesunds 1,3mm svärd med Husqvarna H30/Oregon 95VPX kedjor?

Kollar man på oregons hemsida så tycker jag det antyds att svärden för 95vpx är tunnare än "vanliga" 1,3mm svärd. Är det så? Och i så fall, är Iggesunds svärd för tjocka? :???:

Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

Phantom  
#164244 bmbamse: Det går bra att göra som du tänkt. Du har samma spårbredd, 1,3mm, på kedja och svärd.

Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

Robertberg  
#164249 Men är inte skärlänkarna tjockare på 95VPX än på S30 kedjan?

Eller, är inte ett pixel-svärden smalare än de vanliga 1,3-svärden?
Om så är fallet blir kedjans spår något smalare än svärdet..

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164270 Tror inte du hittar nån .325 kedja som ger smalare spår än svärden.
Så vitt jag vet är S30 och 95VP samma.

Drivlänken är 1,3mm hela vägen igenom på 95VP (finns bara i semichisel)
På Super 20 kedjan är det 1.3 upp till underkant på sidolänk sedan 1,5 så man använder samma nit på alla 20/21 kedjor oavsett tandtyp.

Så om man mäter över nit är 95VP något smalare. Om man lägger två linjaler om kedjan o mäter mellan så ser man snittutan det är tänkt den ska skära. Även där skär den någon tiondels mm tunnare.

Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

Phantom  
#164277 95VP(X) och H30 är likadana kedjor.

Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

Robertberg  
#164293 Klockan tre på natten kanske inte är rätt tid att skriva dessa inlägg..
Jag blandade ihop 95VP med 20LP/20BP.

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

bmbamse  
#164315 Trots den tidiga timman (obantteg, jag är tacksam för ditt engagemang men är det inte bättre att sova kl 3 på morgonen? :lol: ) och lätta förvirringen så uppfattar jag det alltså som att det ska funka! :smile:

I alla fall, tack alla ni för svaren!

/mb

Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

volvo_buster  
#164464 Tillverkar inte iggesund motorsågsvärd längre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).