tis 17 jan 2012, 22:34#155737Jaha...
Med anledning av helgens aktiviteter hade jag tänkt att försöka mig på en recension av objektet ifråga.
Detta till trots att jag varken är någon tekniker eller proffshuggare för den delen.
Därför kan jag bara skriva vad jag själv upplevde.
Vad gäller tekniska data eller hur det EGENTLIGEN funkar hänvisar jag till Mange eller Husqvarna själva.
DSC_1379.JPG
Vid första synen av sågen så var designen något som stack ut.
Dessutom såg den lite plastig ut...
Framtiden får väl utvisa om skalet håller men det är väl utprovat sades det.
Tänkte lista några grejer som skiljer sig från föregångaren 346 och som utpekades:
# Auto-Tunern är väl den största nyheten vilket medför att skruvarna till L,H och T helt tagits bort. Förgasaren ställer in sig själv efter temperatur, luftfuktighet och smutsigt luftfilter. Går sågen inte riktigt som den ska får man köra till verkstan för att ladda upp ny mjukvara
# Cylindern har tiltats för att gyro-effekten inte ska bli för hög.
# Främre handtaget har sänkts ca 20mm och avståndet mellan främre och bakre handtaget har ökats något för ökad balans.
# Bakre handtaget har "filats" till i bakändan för att lättare få stöd vid tex instick och kap underifrån.
# Bakre handtaget har fått ett ergonomiskt riktigt grepp
# Siktlinjen har färgats svart för ökad synbarhet.
# "Purgern" har flyttats för lättare tillgänglighet.
# Oljetanklocket har flyttats fram för att inte främre handtaget skall vara i vägen vid tankning.
# Bränslenivån går att avläsa i ett "fönster".
# Muttrarna till svärdsfästet sitter kvar i kåpan trots att de är lossade så de inte skall tappas bort.
# Skruven till kedjespännaren har flyttats för lättare tillgänglighet.
# På undersidan har en extra klack gjutits för att sågen skallstå stabilt utan att välta på sidan.
# På undersidan har även "skenor" gjutits för att öka tåligheten samt skydda "skarven" mellan plasthalvorna.
# Start-, stopp- samt chokereglaget har blivit till ett.
Efter att "dödaren" har använts återgår den automatiskt till startläge igen.
Säkert mycket som har glömts.
Vikten skall ha sänkts med 0,1 kg
Bränsleförbrukningen har också sänkts.
När vi sen skulle köra den fick vi först testa att kapa trissor.
Eftersom sågen var fabriksny så gick den som en påse nötter när den först startades.
Men efter att ha kapat några trissor hade Auto-Tunern ställt in sig och sågen presterade som den skulle.
Dagen efter var det "skarpt läge" och vi fick möjlighet att fälla och kvista.
Varvvillig som den ska och styrkan fanns där vid kap.
Rent effektmässigt märkte JAG ingen större skillnad mot den 346NE som står hemma i lagårn.
Däremot kändes den smidig att arbeta med och balanserad då man kom något närmare stammen pga handtagens ändring.
Alltigenom en trevlig såg och en värdig efterträdare till 346:an.
Personligen kommer jag inte att ställa min 346NE på hyllan för att rusa till ÅF den 15:e Februari för att få hem den nya modellen.
Men när min såg skall bytas kan jag tänka mig 550:n som en lämplig efterträdare.
MED Trio-Brake och handtagsvärme som kommer med tiden utlovades det.
OM den visar sig vara tillförlitlig och hålla ihop men det kommer nog att visa sig

Så här upplevde jag alltså maskinen.
Tror nog att Mange kan dela med sig av vad han upplevde.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Den siste på Jorden som svälter ihjäl är skogsägaren
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)