Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Dagmar

89 inlägg 40955 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153699 Såg en Helikopterfirma lyfta med 1 st idag strax före lunch , så ännu tycks det inte vara färdigfluget ? , kan ju dock vara tele /kraftnätsinspektioner ? vem vet ;)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153704 Vattenfall verkar ha anlitat helikoptrar idag och flög omkring kraftledningarna för diverse undersökningar.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

timberjack1410  
#155558 ja här i Nordanstig (hälsingland). har det ramlat en hel del skog. på varat eget hare nog ramlat ca tusen kubik. mest tall skärmar. men de lär dröja innan vi hinner köra något på vårat eget!. har körning i storm skog till juni en gång. känns väl lite sådär det.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#155577 Eländigt vilken tid det tar för varje träd när de hamnat i kors och låser varandra, halvliggande i 45 graders lutning.
Spakblock, kätting, vändhake och vinsch mer är motorsåg

Kunde varit värre, de största granarna är ändå rötskadade så skit samma.
Fast en del timmer blir det trots allt.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

valmet 901  
#166666 1000 m3 fin granskog på liten yta,allt hade lagt sig.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#167569 Här går den sista av de halvstående granarna efter Dagmar



Hade tidigare dragit ner några riktigt fullvuxna granar, en av dem satt i en björkklyka, björken small(det lät som ett skott) av 3-4 m upp där diametern var 20cm.

knäckt björk.jpg


Riskfullt att ta ner en sån här, därför jacket i stammen för att sätta slana i och själv komma utanför riskzonen.
Den ramlade precis så plötsligt som väntat, toppen satt uppspänd som i ett armborst.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#168336 Nu återstår det bara ett lass till med timmer, lastbilen får det serverat vid asfalterad väg.

Det var segt att hitta uppköpare, de jobbar dygnet runt, hinner inte bearbeta mobilsvar.
SCA svarade redan efter drygt en vecka, jodå inga problem med mindre än 1 trave.



Behövde rejält kultryck vid isiga dikespassager då jag haft för bråttom att ta av snökedjorna bak.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168354 Intressant film, jag ser inte vilken vagn du har men den tycks klara 5.20 stockar. Lyfter du dem med ett grepp?

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#168366
lfq skrev: Lyfter du dem med ett grepp?


Nej inte de grövsta, det blir till att trixa, traktorn ger bara 138 bar.
Funderar på att fixa en hydraultank och köra via PTO, en lämplig extrapump har jag redan.

På grinden hänger det en kättingslinga, i den hänger jag en medeltung stock som motvikt, annars tippar vagnen utan grundlast.

Bakre banken är uppallad för att vagnen skall kunna gå ned i diken utan att bakändorna släpar i backen, ibland räcker det inte med att tillfälligt sänka draget.

Uppallningen gör man med motorsåg på några minuter av en stump massaved, holkar ur så att den låses av stakarna.

Det är en mörevagn 320, samma som äldre XYZ, den estniska.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168369 Du menar att kranen skulle orka med om du höjde trycket. Smart det där med en kätting och stock som motvikt. Jag ska pröva det - det är alltid på gränsen att det tippar om man börjar med en groving.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#168416
lfq skrev:Du menar att kranen skulle orka med om du höjde trycket.


Ja absolut, rekommenderat maxtryck för ATV-vagnar brukar vara mellan 160 och 170 bar.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#175270 Efterbörden av de obekväma träden måste ut nu. En av granarna som syns i klippet bollade en liten Volvo ec55 med när han passerade och passade på att bryta ned rotvältan i beståndsdelar. Den bandgrävaren syns i annan tråd där den lastar en förlängd ATV-vagn.

Så här besvärligt kan det bli om man har för veka grejer, för den som inte orkar se hela klippet; det löste sig!


Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175280 Gratulerar till jobbet. :smile: Den stocken måste ha vägt en bra bit över 300 kg. Jag observerade också att du har en stock som motvikt som du tidigare beskrivit. En annan sak som slog mig är varför du inte lyfter stocken till bak i vagnen först. Jag gör så eftersom jag inbillar mig att jag får större hävstångseffekt i och med att en bit av stocken hänger ut där bak.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#175299
lfq skrev:En annan sak som slog mig är varför du inte lyfter stocken till bak i vagnen först. Jag gör så eftersom jag inbillar mig att jag får större hävstångseffekt i och med att en bit av stocken hänger ut där bak.


Ville inte förlänga pinan, gripen är så liten så att den inte orkar hålla kvar stocken, svängen för klen trots att jag försökte dra upp den direkt bakom främre banken.
Obehagligt att inte veta när man skall tappa greppet och slå sönder något olämpligt.

Tung, ja säkert för en ATV-vagn, ,25*,25*3,14*3,7= drygt 0,7 m3, vikten av det har vi så olika uppfattningar om så...........

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).