Verkstan

Gengas

52 inlägg 20825 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gengas

Tosca  
#155329
OAS-forests skrev:Ja, iochförsig så låter det som en spännande ide, att kombinera el och gengas. Men då tror jag att man måste komma bort från bjökkubb. Kanske om det går att nyttja standard pellets. Om det sedan tar 30-60 minuter tills man kan köra på gengasen så är det ju troligt att man är framme innan man kan börja köra på gengasen. Gengasaggregatet kanske primärt skall användas till att ladda batteriet och värma kupen.

Pellets borde ju kola precis lika bra, och en fjärrkontroll att starta värmningen en stund innan man ska åka borde ju inte vara omöjligt.
Jag brukar trycka på fjärren ungefär en halvtimme innan jag ska åka, då får dieselvärmaren tina bilen - har aldrig skrapat rutorna under de fem år jag ägt bilen.
Pelletsbrännare för att värma hela hus är ju automatiska, man behöver bara aska ur ibland och fylla på nytt bränsle (vissa askar ur själva med).

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Gengas

foton  
#155370 För ett par år sedan var det en firma i Värmland som visade en liten bil som drevs med Stirlingmotor, den fick värmen från en liten peletspanna. Dom hadde stora planer för alla storlekar av bilar.

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155372
skogare skrev:hur mycket ved drog den per mil

Ved för 20 öre/mil

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155375
foton skrev:För ett par år sedan var det en firma i Värmland som visade en liten bil som drevs med Stirlingmotor, den fick värmen från en liten peletspanna. Dom hadde stora planer för alla storlekar av bilar.

Det är nog en bra lösning, dock dyrare än gengas gissar jag?
Problemet är att olja är ett så bra bränsle så kostnaden måste hållas extremt låg
för att ha en verklig chans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gengas

volvo bm  
#155377 Priset/mil verkar ju helt överkomligt med en gengasare annars.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Gengas

Tosca  
#155379
Slurfi skrev:
skogare skrev:hur mycket ved drog den per mil

Ved för 20 öre/mil

skogare är nog ute efter volymförbrukningen per mil.

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155381
Bild

Tydligen går det att bygga snyggt åxå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gengas

Kse  
#155408 Funderade just om det bara är gammla rostiga volvos som går att köra på gengas :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155412
Kse skrev:Funderade just om det bara är gammla rostiga volvos som går att köra på gengas :lol:

Jo man kan lätt få för sig det, vi hämmas ju svårt av årsmodell 1975 plågan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gengas

skogare  
#155746 jag har inte tidningen kvar men jag har för mig att det stog hur mycket pannan rymde o hur länge det räckte,OCH DET VAR INTE VED FÖR 20 ÖRE

Avatar Fallback

Re: Gengas

Nolltax AB  
Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155758
skogare skrev:jag har inte tidningen kvar men jag har för mig att det stog hur mycket pannan rymde o hur länge det räckte,OCH DET VAR INTE VED FÖR 20 ÖRE

Klicka på bilderna så blir de större så kan du läsa direkt här på datorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gengas

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155778 Tycker att Pojkarna byggt fina bilar att det sen står Volvo på dom kan betyda att det är lämpliga bilar att pröva med. Lars var nog 16 år när han startade med sin bil. Har ni problem med någon gammal Ferguson Grålle så kan han ge råd. Han är vår yngsta Grålle Doktor
Det tar ca 8 min att starta aggregatet?

Användarvisningsbild

Re: Gengas

JLivingstonSG  
#782210 Hej.

Någon som vet om man kan göra gengas till flytande bränsle på något enkelt sätt?
https://www.flashback.org/t1640727

Hade ju varit gött att ha en stationär gengas panna som producerat flytande bränsle att tanka fordonen med.
Finns en del som lyckats men lite komplicerat tydligen.

Tänk om man kunde bubbla den igenom en vätska som kan ta upp den så att energivärdet stiger
och då binder gengasen i vätskan som man sedan kan tanka fordon med.

Lite för mycket glögg kanske :)

MagI
-------------------

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Vante  
#782223 På tuben fanns en från ön utanför Australiens talisman som använde metalliska bilkattalysator och koparoxid krack vid 750 grader från metanol och tärpentin siporator.
Men gäller få bort glycerol från tärpentin möjligt lövträd ger låg halt mot barr trä.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).