Motorsåg och handhållet

Inkörning ny såg?

22 inlägg 12653 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inkörning ny såg?

henkperz  
#153295 Tjena, beställde en hva 359 igår :lol: Beställde även ett 16" svärd istället för 15" orginal. Ska man köra in sågen när den är ny för att låta lager, kolvringar osv slita till sig lite innan man börjar köra fullt ut? Isåfall hur länge ska man göra de?


Mvh/ Timmerhuggarn



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Inkörning ny såg?

totte  
#153296 Rusa den inte obelastad på fullgas de första tre fyra tankarna och undvik att "blåköra" annars sågar du på som vanligt.

Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

Valmet 941  
#153389 har för mig att de står i Husqvarnas instruktions papper att man ska köra köra in sågen 10timmar innan man börjar mata fullt på gasen men jag kan ha fel är ett tag sen man bläddrade i instruktions pappret som jag fick med till mina sågar :) hoppas att du blir nöjd med sågen :) ska va bra drag i 359an har jag hört men jag har aldrig fått tillfälle att prova nån sådan såg :)

Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

henkperz  
#153989 Tack för svaren! Ang svärd, ska man köpa husqvarna eller oregon?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inkörning ny såg?

johan eriksson  
#154014 Iggesund

Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

Storken  
#154024 När jag plockar ut en ny såg brukar jag göra så att jag ger den lite mer bränsle på högvarvet.
Om den ligger på tex 13000 varv så brukar jag skruva ner den till 12500, och sen får den vara kvar där...

Användarvisningsbild

Re: Inkörning ny såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154054 OK...
Du har koll på antal varv, men hur går den?
Har du den ställd där den presterar bäst/går som bäst eller bara efter varv?

Användarvisningsbild

Re: Inkörning ny såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154055 Skit i vilket varvtal den är i o ställ den så den levererar och presterar bra!
Då går motorn rätt.
Att ställa efter varvtal är missvisande i många fall o kan bli så att du passerar gränsen o den presterar sämre.

Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

henkperz  
#155075 Sha, 359 slut var slut i lager. Men till min förvåning fick jag en 357xpg till samma kampanjpris dvs 4995 med 16" svärd! :surp: Mkt nöjd nu så imorgon ska jag ut i stormskogen och köra in den :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

4WD  
#155077 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

pasvik  
#155078 Bruker bytte sager 2 hvert år(346 og 357) Sagene leveres med gasserinst som gir fet blanding(ca 1varv ). Jeg bruker og starte sagene og la de gå på tomgang i ca 15 min og så bruker jed dem uten noen form for begrensninger. Når jeg har kjørt ca 3 tanker finjusterer jeg gasseren slik at jeg får mer turtall. Jeg har ikke blagdes med mine sager.

Användarvisningsbild

Re: Inkörning ny såg?

johan eriksson  
#155088
4WD skrev:
johan eriksson skrev:Iggesund

Är dom så jäkla bra egentligen?

Ja, om du går på dom massiva.

Användarvisningsbild

Re: Inkörning ny såg?

Kse  
#155161 Jag brukar kliva på direkt och sätta dom i vanlig produktion och av dom 7-8 nya sågar jag köpt i mitt liv så har det (peppar peppar) faktiskt aldrig varit några motorproblem.
Funderat lite på det där med inkörning vad det är som ska hända i sågen egentligen, man brukar ju säga att saker och ting ska nötas in ordentligt men jag vet inte. Skulle det nu vara en grad på tex ett vevlager så är skada/nyttan gjord på förtsa varvet. Självklart står man inte och tokvarvar men det gör jag inte med gammla sågar heller.
När vi snackar tyngre motorer så läste jag för nått år sen om nån xpert (tror det var i Timbejacks eller valmet tidning) som menade att man tvärtemot skulle se till att ha hård belastning på motorn under den första tiden, Men det finns så klart olika skolor.

Användarvisningsbild

Re: Inkörning ny såg?

Kse  
#155162 Jag brukar kliva på direkt och sätta dom i vanlig produktion och av dom 7-8 nya sågar jag köpt i mitt liv så har det (peppar peppar) faktiskt aldrig varit några motorproblem.
Funderat lite på det där med inkörning vad det är som ska hända i sågen egentligen, man brukar ju säga att saker och ting ska nötas in ordentligt men jag vet inte. Skulle det nu vara en grad på tex ett vevlager så är skada/nyttan gjord på förtsa varvet. Självklart står man inte och tokvarvar men det gör jag inte med gammla sågar heller.
När vi snackar tyngre motorer så läste jag för nått år sen om nån xpert (tror det var i Timbejacks eller valmet tidning) som menade att man tvärtemot skulle se till att ha hård belastning på motorn under den första tiden, Men det finns så klart olika skolor.

Användarvisningsbild

Re: Inkörning ny såg?

totte  
#155184 Nja det är det där med att innan det har slitit in sig så är det lite högre friktion och därmed går allt lite tyngre och alstrar lite extra värme, men det är ändå rätt marginellt. Så det är väl lite av hängsle och livremstänkande över att köra in. Men det skadar väl aldrig att vara lite "lätt på handen" första tankarna eller så. Att nåt händer i motorn under första tiden är ju rätt klart, många småmotorer ger inte fullt förrän dom körts ett tag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).