Traktorn i skogen

Volvo vs övriga märken

73 inlägg 39064 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#155020 Sitter och kikar lite smått på att byta upp mig i traktor storlek, ifrån min nuvarande Terrier. Vill ha en traktor med så hel hytt som möjligt. Inte bara framruta och tak (som jag har nu), och en lastare vore ju onekligen väldigt bra (eller möjlighet att eftermontera en. Och som slutkläm vill jag även ha möjlighet att kunna köra med griplastarkärra. Är nog lite insnöad på märket Volvo.
Men blir dock inte riktigt klok på brisbilden på begagnat. Volvo Bm 350/400/430 ligger ju ifrån 20-50 000:- ibland ännu mer. Då är det i vissa fall lastare och i ibland inte.

Är det kvaliteten eller är det bara nostalgivärdet man betalar för? För lägger man 20-50 000:- så kan ju i vissa fall få en 80 talare av andra märken.

Så till frågan. Skall man sluta kolla på volvo traktorer av dessa modeller och kika på övriga märken för att få mer "traktor" för pengarna? Eller är Volvo traktorerna helt enkelt värda dessa pengar så dom är så himla bra?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155024 Jag gillar de blå bättre och de är hyfsat billiga i inköp och billiga reservdelar, plus
att det finns fler av dem så beg reservdelar kommer att finnas länge än.
Kollar man på så gamla maskiner som Volvo, de tog väl slut 1985 eller nåt sånt
så upptäcker man att förarkomforten är flera snäpp bättre på tex en Ford 4600
med WorldWide hytten än en motsvarande BM500 eller BM430.
Kvalitet och driftsäkerhet är nog mer beroende på tur och handhavande
mellan Ford och BM än nån faktisk skillnad.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Midgård  
#155029 Hade själv under en tid (början på 90-talet) parallellt med BM Volvo Buster 400 också en Ford 4000 som i princip kunde nyttjas för samma arbeten som Bustern. Buster årsmodell -66 och Forden -69. Forden lite tyngre och starkare motor. Bägge traktorerna utrustade med Ålö 2000 frontlastare. Upplevde Bustern som en mer genomtänkt traktor, t ex separata reglage för frontlastare och bakre hydraulik. Bustern mycket smidigare och även lättstyrd med lastare jämfört med Forden (ingen av traktorerna hade styrservo). Bägge traktorerna hade då (på 90-talet) gått c:a 6500 timmar. Forden så glapp i ratten att landsvägskörning skulle undvikas. Bustern har jag forfarande kvar 2012 och fortfarande inte det minsta glapp i ratten. Vad jag ibland saknade hos Bustern var den extra kraften hos Fordens motor. Sålde Forden i slutet på 90-talet. Bustern har jag fortfarande kvar och allting fungerar fortfarande felfritt på den (är lite förvånad själv). Den har aldrig varit öppnad vare sig i motor, transmission, framvagn eller hydraulik. Vad jag just nu behöver göra är att byta bromsbelägg med plattor (har aldrig gjorts tidigare).

Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155030 Efterfrågan sätter priset Tydligen är Volvo-BM eftertraktade bra traktorer och många håller hårt i sina så gör även jag fast jag fått bud.
Men en har jag sålt till en som åkte 240 mil t o r för att hämta min BM-Volvo 350...men den kunde lika gärna åkt till utlandet då fler hörde av sig från b l a Finland :D :D :D

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#155043 Hur står det till med John Deere då? Där finns det en uppsjö med modeller. Verkar stå allmänt lägre i pris än Volvo, varför?

Låg bl a en 2130 från 76, med mycket rejäl lastare till salu för 30 000:- Samma pris som en buster utan lastare står i.
Ligger det kanske något i allt det kallas John Dyr pg a dyra reservdelar och mycket krångel?

Och hur är det med med lastare igentligen. Vet redan nu att jag kommer lyfta en del ensilage balar som väger närmare 400kg till 3 meters höjd. Är detta något de flesta lastare klarar av? eller behöver det kanske vara lite rejälare saker för att klara sådana lyft?

Många frågor, men jag känner att jag behöver lite hjälp på vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155063 400kg 3meter, det ska alla frontlastare klara.
Börjar man gå över tonnet så kanske de klenaste bör undvikas.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#198154 Har ännu inte fått köpt någon traktor. Men skall nu åka och kolla på en Valmet 305 2wd med trima lastare nästa vecka. Vad skall jag kolla extra noga på? Är nämligen lite rädd att jag kommer bli så förtjust att jag inte riktigt kommer att se alla fel. Blir det ett eventuellt köp så har jag ju bytt upp mig till en 30 år nyare traktor:) skulle det funka skapligt med huggarvagn på denna traktor? Eller är den urusel för detta utan fyrhjulsdriften?

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Volundsmed  
#198160 det ligger ute en 305 med 4wd och lastare http://www.blocket.se/kronoberg/Valmet_ ... ?ca=21&w=2

sen beror de ju på var i landet du utgår ifrån.... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198171
Bild


http://www.blocket.se/alvsborg/Traktor_ ... ca=1_8&w=3

Betydligt mera traktor än de där 305 mopederna.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198205 Slurfi är det denna hytt man har läst om som ska vara ett rackel som det är svårt att hålla tätt från yttre väta.Läste om detta på något forum att det finns en hytt som inte var något vidare,gillar själv de andra Fordhyttarna bra.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#198221 Problemet är att min budget egentligen ligger på max 60 ink moms. Kan väl iofs dra av momsen, men den måste ju ändå betalas detta året. Så denna valmeten jag skall kolla på spräcker redan budgeten rejält. Vilket inte är bra. Dock verkar det bara bli svårare och svårare att hitta en fräsch traktor med riktig hytt med värme och en lastare på, som är mitt krav. Så denna traktor finns hyfsat nära och är förhållandevis ny samt har lastare. Finns givetvis möjlighet att hitta något billigare, men då finns traktorn i Jokkmokk så man inte kan åka och kolla, eller så är det något annat fel. Traktorn finns på en firma så det skulle kunna bli ett smidigt köp där transporten löser sig lätt, samt att man kan finansiera den spräckta budgeten på ett enkelt sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198225 Jokkmokk är ju nära, det vore ju värre om den var i Skåne?
Det framgår inte var du bor i din inforuta till höger.

Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198226
bengt.a skrev:Slurfi är det denna hytt man har läst om som ska vara ett rackel som det är svårt att hålla tätt från yttre väta.Läste om detta på något forum att det finns en hytt som inte var något vidare,gillar själv de andra Fordhyttarna bra.

Fords World Wide-hytt är mkt bra, jag har tyvärr ingen erfarenhet av just den hytten i annonsen.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#198243 Det jag menade var att när man väl ser en traktor som skulle vara ett bra köp så finns den ju inte allt för sällan långt bort. Blir ju lite svårare att åka och titta då tyvärr. Och också lite mer komplicerat att lösa själva affären med transporter och allt. Säger inte på något sätt att det är omöjligt, bara lite mer osmidigt. Grannen min köpte en osedd traktor ifrån en mindre firma, när dem väl kom så var den inte riktigt så fin som han tänkte ( själv tyckte jag den såg riktigt bra ut för dom pengarna), menar bara att det finns vissa fördelar att handla i närheten om det är möjligt. Men om vi återgår till frågan. Är valmeten en dålig traktor? Alla traktorer har ju sina problem, så det känns som att dom flesta favoriserar just det märket som dom själva kör.

Förresten, bor utanför Trollhättan vilket gör att det är väldigt långt till Jokkmokk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198244 Hultebergarn,om du inte är för långt från Norge så leta på finn.no finns fynd där ibland,men ska du ha lastare så blir det inte billigt i Norge heller,
En tanke är att leta fram billiga lastarfästen till en tänkbar traktor sen leta fram billig traktor och en lös lastare,då har man en traktor som inte är utsliten i framändan.
Tycker själv Valmet är en bra traktor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).