Skördare

tiercat h09??

6 inlägg 4149 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tiercat h09??

johan  
#1550 Hej!
är det någon som har erfarnheter av tigercat/hemek H09 ?
är det en bra maskin ,hur är den i sidolut, hur är kapaciten, jag kör rottne i dag men står inför ett bytte ...

mvh Johan



   TS
Avatar Fallback
Neeo  
#1656 H09 är en helt ok maskin,men problemen är transmissonen ,och suporten från Tigercat är obefintlig när det gäller service och reservdelar.
Boggilådorna är hemsk ! transmissonen tuggar.och maskinen känns
inte mordern. annars är den ett beprövat koncept som är driftsäker och
funkar hyffsat.

Användarvisningsbild
masterchief  
#12062 Kör du övervägande förstagallring så köp Rottne, mycket smidigare i stråken, H09an är dock bättre i grövre skog.

Avatar Fallback

Re: tiercat h09??

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16905
johan skrev:Hej!
är det någon som har erfarnheter av tigercat/hemek H09 ?
är det en bra maskin ,hur är den i sidolut, hur är kapaciten, jag kör rottne i dag men står inför ett bytte ...

mvh Johan



Ska du köpa en H09 Köp den nyare med den 6 cyl motorn, den går så mkt jämnare, vi är inne på vår nr 2 å det är en -04 å den tidigare var en -99
Som sagt så är det trångt mellan boggielådorna fram men vi upplever det inte som ett problem, man lär sej,
Sen undrar man hur gammal rottne kör du?
Har en bekant som knappt ville sätta sej i sin 2002a efter att ha testat H09an, jag har dock ej prövat ngn rottne så ja kan bara säga vad ja vet om H09... sen är det som ngn skrev lite kast me hjälp från hede, har dock inte behövt ha så nkt att göra me dom då det inte går sönder mkt alls... aggregatet är en annan historia, logmax 3000... men hos logmax får man desto mer hjälp så :lol:
Lycka till me bytet va det än blir till...

Användarvisningsbild
masterchief  
#16911 Min 2004a förare har kört en H09 innan han började hos mig.
Som du antyder är det bättre hyttkomfort H09an, men famkomligheten är mycket bättre hos Rottne. Iallafall i de stengryt vi brukar hålla på i.
Där är den för låg och boggielåderna nöts sönder väldigt fort.
Sedan har H09an nackdelen att se större ut än vad den är, inget större problem mer än att en och annan markägare för hicka när man ska köra stråk. I verkligheten är en 2004/H8a bredare med 600hjul :lol:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16953
masterchief skrev:Min 2004a förare har kört en H09 innan han började hos mig.
Som du antyder är det bättre hyttkomfort H09an, men famkomligheten är mycket bättre hos Rottne. Iallafall i de stengryt vi brukar hålla på i.
Där är den för låg och boggielåderna nöts sönder väldigt fort.
Sedan har H09an nackdelen att se större ut än vad den är, inget större problem mer än att en och annan markägare för hicka när man ska köra stråk. I verkligheten är en 2004/H8a bredare med 600hjul :lol:



Sak tilllägga att det har eller är på väg nya boggie lådor till H09an.. det kommer som jag fattat att bli som på Nokka profil... en hydraul motor per hjul å själva lådan skuren ur en tjock plåt vilket kommer att göra dom mindre känsliga/högre....
Utan att veta riktigt så tror ja att H09 bär bättre på blött även fast man har smala hjul (400 vi har 500 hjul) sen har man ju möjlighet till band på en 8WD vilket jag tycker är ett +...
Nackdelen på H09 va gäller boggien förutom höjden är att hjulen sitter rätt så bra isär på längden pga att motorn sitter i mellan hjulen... det gör att det kan riva upp lite extra där det är blött när man svänger tvärt...

Sen har vi ju boggie lyft.. med kjedjorna på dom innre hjulparen så flyttar man lättare efter väg/ mindre körskador på bilväg bla


Ja ska säga att ja tycker inte att H09 är värdens bästa maskin bara för att vi har en, men vi trivs me den å ja vill bara föra fram fördelarna me den till de som kanske inte visste att den ens fanns...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar