Skogsarbete

Våga släppa till!!!

34 inlägg 11965 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Våga släppa till!!!

nelson87  
#154541 Varför är det så himla svårt för entreprenörena att våga släppa till när man ringer och söker praktik? borde dom inte tänka lite positivt? Typ här har vi chansen att kanske hitta en bra förare, borde de inte bara va så lätt att låta han komma å prova några timmar?
Borde ju synas ganska fort om de kommer funka elr inte! Jag är hos en nu och han är helnöjd med mig! får köra hur mkt jag vill, visst att de inte är full pruduktion! men jag sitter där helt gratis å jag lovar att han tjänar en hel del på mig!
Blir bara irriterad när man hör hela tiden att de är brist på förare med! men ingen vill låta dom nya som vill lära sig ha en chans att göra de!!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

masterchief  
#154542 Jadu,,, det här är skogssveriges största problem.
Många vill nog släppa till men har inte marginaler till det...

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154549 Snart har vi polacker i maskinerna också!
Inget ont om dem, men i min skog kommer de inte.

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

nelson87  
#154551 marginaler är bare ett dåligt sätt å skylla på!! för marginaler finns om man vill!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

Vedproducent  
#154552 Kan väl vara så att många är rädda om sina grejor och inte vill släppa in en 16-17 åring som kört maskin några timmar i skolan. Ja det är inte riktigt så enkelt som du tror att det inte kostar något för att du sitter gratis. Maskinen i sig kostar kanske runt 8-1000 kr timmen och producerar den väldigt lite då så blir det naturligtvis dyrt även om ingen lön alls betalas. Men jag är helt införstådd med problemet. Hur ska man lära sig om man aldrig får chansen?

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

nelson87  
#154554 jag är 24 år! kört maskin i 8 veckor i skolan!! igår när jag körde så räknade jag ut efter mina 5 timmar körda att jag låg på 8 m3 i timmen i snitt då! vad skulle jag behöva köra för att kunna hålla maskinen att gå runt om jag inte tog ut lön, som jag inte gör nu när jag praktiserar? å rädda om grejorna va väl än ännu mer idiotisk anledning!!! vem om någon skulle inte va rädd om en maskin som man får köra om man fick prova den som nybörjare??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

Vedproducent  
#154555
nelson87 skrev:jag är 24 år! kört maskin i 8 veckor i skolan!! igår när jag körde så räknade jag ut efter mina 5 timmar körda att jag låg på 8 m3 i timmen i snitt då! vad skulle jag behöva köra för att kunna hålla maskinen att gå runt om jag inte tog ut lön, som jag inte gör nu när jag praktiserar? å rädda om grejorna va väl än ännu mer idiotisk anledning!!! vem om någon skulle inte va rädd om en maskin som man får köra om man fick prova den som nybörjare??

Åldern var ett exempel från mig och inget påhopp på dig på något sätt. Jo om lönen är 20-25 % av timpengen så måste du ju ligga på minst 75-80 % i produktion. Först därefter så blir det något över till lön. Men ta nu inte detta som någon exakthet för det beror ju på vad det är för maskin och vad lönen annars är. Se det också som ett exempel.

Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

masterchief  
#154556 Jag tror det ekonomiska har stor del,,,maskinerna rullar så mycket som de kan idag, och få in en extraförare stör rytmen för de andra i arbetslaget.
Att tänka på att ren tomgångskörning med en skördare kostar 250kr i timmen med värdeminsking o diesel.

Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

Vedproducent  
#154557 Rädd om grejorna menar jag inte nödvändigtvis att man kör vårdslöst. Inte minst viktigt är det att sköta underhållet med smörjning mm. Sen höra eventuella missljud, glappande leder, upptäcka små sprickor i tid, byta hydraulslangear som man ser börjar bli dåliga. Ja det finns massor av detta som ingen lär sig på några veckor. Men som jag sa får man inte chansen hur ska man lära sig då? Du verkar ju ha rätt inställning i alla fall så lycka till!

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

nelson87  
#154558
masterchief skrev:Jag tror det ekonomiska har stor del,,,maskinerna rullar så mycket som de kan idag, och få in en extraförare stör rytmen för de andra i arbetslaget.
Att tänka på att ren tomgångskörning med en skördare kostar 250kr i timmen med värdeminsking o diesel.


Klart de har stor del! Men i arbetslaget finns väll i regel ägaren i företaget! borde inte han kunna se det lite som en lättnad å få chansen till att hinna göra lite annat? tex administrativa saker!

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

nelson87  
#154560 [/quote]
Åldern var ett exempel från mig och inget påhopp på dig på något sätt. Jo om lönen är 20-25 % av timpengen så måste du ju ligga på minst 75-80 % i produktion. Först därefter så blir det något över till lön. Men ta nu inte detta som någon exakthet för det beror ju på vad det är för maskin och vad lönen annars är. Se det också som ett exempel.[/quote]

Näe förstod de! Men många man ringer till är så himla strikta på att de inte går! dom ser inga möjligheter, kan dom inte ta reda på lite fakta innan dom säger nej! prata om hur mkt man kört, vad man kan! Eventuellt ringa skolan å kolla vad dom tycker om eleven osv!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

Jamax  
#154561 Usch ja!!

Detta blir inte roligt i framtiden. Det blir inga polacker i min skog heller.
Tur man har en granne som har maskiner och förhoppningsvis kan köra några år till.

Många håller på fastän det går knackigt ekonomiskt, men dom gör det för att dom trots allt älskar sitt yrke, skulle jag tro. Men om nån ska ta över så bör lönsamheten öka. Barnen har ju ingen lust att ta över när dom ser att pappa (eller kanske mamma oxå för den delen) jobbar häcken av sig men inte tjänar några pengar.

Här måste bolagen ta sitt ansvar och se till att betala vad det är värt, inte bjuda under varandra och se ner på maskinägarna. Då kommer även statusen att öka bland ungdomar som vill börja köra skogsmaskin. Som de är nu går många elever från skogsskolan till de gula maskinerna för där betalas det bättre.

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154580
Vedproducent skrev:Åldern var ett exempel från mig och inget påhopp på dig på något sätt. Jo om lönen är 20-25 % av timpengen så måste du ju ligga på minst 75-80 % i produktion. Först därefter så blir det något över till lön. Men ta nu inte detta som någon exakthet för det beror ju på vad det är för maskin och vad lönen annars är. Se det också som ett exempel.


Det existerar trots allt en viss nyrekrytering i branschen och det är säkert inte många som efter skogsgymnasium eller dito plus 8 veckors praktik i KY-utbildning klarar att ligga på 75-80% produktion. Är nyrekryteringen lika med de som klarar min 75% produktion? Vad händer med de som ligger under 75% produktion, dvs merparten. Är det samma som en bortkastad utbildning och förlust för skogssverige ?

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

NomagS  
#154611 Om man kollar på vad mastercheif sa så kan jag inte annat än att hålla med. trots att jag går i skolan så har jag bara mött entreprenörer som är positiva till att ha praktikanter men har fått neka då det antingen inte finns tillräckligt med virke för en extra chaufför eller så går maskinen så många timmar om dagen att det inte finns möjlighet att en till förare kommer intill. man måste juh förstå att en maskin kostar endel att både ha i drift men ännu värre stillastående. min skola har dock börjat med att betala 5000kr i veckan om man får köra maskin vilket är lite iaf för besväret ;) som sagt så kan man inte ta arbete för anställda.


75% i produktion kan juh inte vara möjligt att hålla direkt efter utbildning? man får juh räkna med att en ny förare som är duktig går +-0 första året kanske andra med tills man kommit in riktigt i allt. det med servicen är en vanesak man kan inte lära sig allt i skolan och ni entreprenörer kan inte räkna med att man kan allt bara för man gått i skolan. för er som kört ett antal år är det uppenbart hur ett missljud i lager o så låter men en nybörjare har lite svårare för det. men en ny förare kan också vara mer uppmärksam över hur maskinen låter iaf jag.

Jag har inte valt yrket för att bara tjäna pengar utan skogen är juh lätt den bästa arbetsplatsen!

Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

Skogshuggarninorr35  
#154621 Du kan ju räkna på att när du gått ur skolan kostar du en entreprenör ca 500000 kr innan du fått vanan inne och håller en bra produktionstakt.
Så det är inte bara och bara att anställa och lära upp någon tyvärr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).