Uppvärmning

Uppgradera värmeanläggningen.

21 inlägg 11962 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Uppgradera värmeanläggningen.

Skogshuggarn  
#1468 Tänkte höra om någon ev har lite tips runt acc tankar?.
Har i dag ingen acc och eldar i en äldre Albin Effect vedpannan som även har oljeldning om man så önskar.
VV beredaren är fristående och är naturligtvis ihopdockad med pannan.
Bostadsytan är 200 kvm.

Problemet är följande.

Pannan är för stor för systemet så det blir naturligtvis att "småelda".(nej jag "pyreldar" aldrig).
Vintertid får man elda 2-3 ggr per dag och sommartid måste jag köra hela systemet runt pannan med oljeeldning för att få varmvatten.
Hade tänkt få till något så att jag bara behöver elda max 1 ggn per dag samt att få lite billigare och rationellar tappvarmvattenkostnad sommartid.
Funderade ett tag på att docka in en vanlig elberedare på typ 50 L rakt på varmvattenledningen för sommardrift, men även det känns ju lite "avigt".
Jag står ju där med 2 beredare helt plötsligt istället för 1.

Hur har ni med renodlade vedpanneanläggningar löst detta med varmvattenfrågan sommartid?
Eldar ni, eller kör ni med el?

Vad rekommenderar ni för acctank/tankar samt volym/märke mm?.
Någon som vet om det finns acctankar med kombinerad beredare och plattvärmeväxlare inbyggt?.
Det känns ju onekligen minst lika avigt att behöva köra BÅDE, panna och acc för lite varmvatten sommartid.

Nej!, det vete f-n vad som är bäst eftersom jag ska behålla pannan, så kom gärna med förslag.



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1469 Jadu, det finns ju olika skolor... :D

Men ta en titt på www.energifirman.com, de har lite annorlunda syn på acktack och elpatron.

Avatar Fallback
Hansson  
#1470 Jag eldar sommar tid men ska nog fixa några sol paneler för att slippa det.

Det brukar räcka ungefär 5 dagar på sommaren.

Jag skulle nog satsat på en ack tank om jag vore dig. Då slipper du elda så ofta på vintern.Sen några sol paneler kanske eller en liten el varmvatten beredare i serie med tappvarmvatten ledningen efter ack tanken.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1492 Tack för svar grabbar.

Ja, jag har iof en sprajtans ny 50 L elberedare liggandes, men????

Vad kan ett kit med solpaneler för varmvattenförsörjningen kosta?.
Någon som har förslag på acc storlek?, 1000 liter eller 2000 samt detta med plattvärmeväxlare?.

Har hört ett de fungerar "sådär".

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1497 Ju större acc. destu sämre effectivitet. I mitt tycke max 1000l.
Bättre med 3 tankar på 1000 än en på 3000.

Hjärnan i mitt system är acc styrningen.
Man eldar upp pannan till optimal drifts temp, sen värms tankarna.

Jag har en Värmebaronen Vedolux 40UB med två 750l tankar en med beredare. Skulle nog haft en till till mitt hus.
Jag har pannan i uthus o tankar i källaren. Tanken med beredare är förberedd för sol panel eller nåt.

Avatar Fallback
Hansson  
#1498 Baxi har en fin pvv
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25

Du kommer få kannon siktning i tanken med en sådan..

Kolla in http://sfinxsolar.e-butik.se/ Billiga vacum rör

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1499 Tack för svar!.

Med inriktning enbart på acc,,,,

Vad tror ni om 2x750 L acc i serie med inbyggd beredare i den ena för min panna?.
Pannan är på 24 Mcal/h vilket jag får till strax under 30 Kw och har väldigt "generös" eldstadsvolym för 50 cm ved.

Lämpligt eller för lite?.

Ska även tillägga att huset är en väisolerad tegelvilla, och vi har väl, precis som många andra, sett över energikonsumtionen.
Har bla bytt fönster "runt om", till 3 glas "Elite Superenergi" och passade i samma veva på att stoppa in en Jötul murspis som värmer otroligt bra.
Nackdelen är väl att det blir lite obalans rent värmemässigt mellan våningsplanen så den blir bara nyttjad sporadiskt. (6-8 m3 ved/år).
Däremot känns det bra att ha någon form av alternativ värmekälla med tanke på vårat klimat häruppe och att samtidigt göra sig allt mindre elberoende.

   TS
Avatar Fallback
Hansson  
#1501 2st 750 L tankar borde väl bli bra men parallellkoppla dom.

Sen tycker jag inte du ska ha beredare i tanken.Ta slingor istället.

Du bör ha en långt ner i tanken för förvärmning och en i toppen.
Har du en beredare så blir det kallras när den fylls på med kallt vatten och du får kass siktning. Det blir en omrörning i tanken.
Jag har 2st slingor i min tank och kan ha 80 grader i toppen på tanken och 40 grader.


Har du någon shunt styrning? Annars är det en bra grej att skaffa

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1509 här har vi en panna som pumpar över vattnet till tre 400 l acc tankar. på vintern är 2 av dessa kopplade till elementen medans den tredje går för dusch och kranvatten. på sommaren så kopplar vi ihop alla tankar till en serie så att vi har alla till varmvatten. på detta sätt eldar vi 1 till 1 1/2 ggr/veckan. vi har även elpatron som gör att vi kan dra ut ännu mer på eldandet om vi vill men elpriset rårman inte över

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1532
MasseyFerguson skrev: men elpriset rårman inte över


Hej "gubbar"!

Ja, jag får väl sätta mig ner och jämföra lite fabrikat och ha era synpunkter i åtanke, men kom förallandel med flera.
"Ingen är ju född lärd", som man brukar säga.

Gällande minskat elberoende så menar jag inte bara själva kostnaden i kronor och ören, utan även dra lärdom av eländet som Gudrun ställt till med.
Det kan inte ha varit så kul att sitta i ett utkylt hus-laga mat på spritkök och samtidigt ha stora delar av sitt skogsinnehav kring backen.

   TS
Avatar Fallback

Angående elpriser

Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1534 Vad tror ni om ett eget vindkraftverk? någon som provat?

Finns det små vindkraftverk som klarar ett användas i ett eget nät?
I så fall borde man ju kunna bli sin egen kraftleverantör när alla stamledningar är utslagna.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1538 nagående gudrun så har klarade vi 5 dagar utan el riktigt bra om man jämför med andra. Vi har en rejäl arsenal att tillgå om det skulle bli elavbrott. Vi har en panna med ett vatten sysytem som tillåter självcirkulaton, en vedspis( bra att koka gröt på tar 2 min!!!! att koka 5 l) och en ved spis som visserligen drar ut mer värme än den tillverkar(funderar på en kasett).

ha det bra i era stugor/ Massey Ferguson

Användarvisningsbild

Re: Angående elpriser

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1539
Andreas B skrev:Vad tror ni om ett eget vindkraftverk? någon som provat?

Finns det små vindkraftverk som klarar ett användas i ett eget nät?
I så fall borde man ju kunna bli sin egen kraftleverantör när alla stamledningar är utslagna.


Det är inte riktigt så enkelt.

Detta är baserat på 4 år gammla uppgifter, så ta det med en nypa salt o kolla själv.

På mitt jobb funderades en hel del kring just detta. De bestämde sig för att köra på o bygga ett som producerade lika mycket som företaget förbrukade. Detta är en god tanke, även rent praktiskt sett. Kruxet är bestämmelserna runt i kring detta. Du får ansluta till elnär vad som kallas för reservkraftverk, allt annat skall pruduceras till nätet, och du får betalt efter vad du pruducerar. Du kan sen köpa tillbaks ström precis som vanligt, men "din" ström kan du inte få så att säga.

De kom så långt som godkännd miljökonsekvens beskrivning och beviljat bygglov. Sen fick de rapporter ifrån de som byggt här omkring och lade saken på is.

Det finns flera ekonomiska föreningar här som har just vindkraft, ett par elfirmor o nån skola. Dessa går ihop, men de tjänar inte ihop den förbukade strömmen så vitt jag vet.

Jag var och tittade på ett vatten kraftverk för inte så länge sen, det ägdes av ett litet lokalt kraftbolag och levererade ström till gissningsvis 3000 hushåll. Dessa levererade överflödig ström till Sydkraft och köpte av samma vid behov. De hade även eget nät vilket gör dem konkurrans kraftiga. Totalt sett med nät o el pris var de rejält mycket billigare än Sydkraft.

Detta är en parantes, och jag tycker nog att den som är intresserad bör kolla lite djupare...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1540 Ang ved pannor o acctankar så anser jag nog Acc styrning vara den viktigaste komponenten. Pannan arbetar alltid i optimal temp, och det eldas när det ska sen slutar man.

Jag trodde alla dagens beredare var av spiral typ med primär slinga, men det verkar inte vara så.

Ved längd o eldstads volym påverkar antalet besök i pannrummet, stor volym få besök.
Min gamla panna från -62 var byggd för 55cm vedlängd, men det gick inte i mer än 5-6 klabbar....

Lite natt lektyr :lol:
:arrow:
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... =9&aid=545

Avatar Fallback
Skogis  
#1994 Jag fick en ide som jag tänkte prova men det blev inte av. Jag hade en 3 kubiks oljetank som var tom och skulle slängas ut. Täljsten används till vedkaminer så varför inte även till acctank? Min ide var att lägga vanlig gråsten i den till 50%. Jag frågade en enegirådgivare men han trodde inte på den iden.

Citat
”Den lagrade energimängden är massan som man lagrar i, i kg,
mediets (vatten eller sten) och värmelagringskapacitet i antingen
J/kgK eller kWh/kgK. Sten har större densitet än vatten men har
lägre lagringskapacitet i kWh/kg. Just kapiceteten i kWh/kg
(materialkonstant) kan variera för olika stenmaterial. Gråsten och
andra stenmaterial är svåra att hitta uppgifter om.Tulikivi och flera
andra fabrikat nyttjar täljstenens stora värmelagringskapacitet i
sina kaminer.
Skillnaden mellan vatten och sten är att vatten lagrar ca 5 ggr mer
energi per kg än t ex granit, gnejs. Densiteten för granit och gnejs
är 2,7 ggr större än för vatten. Därmed har vatten en större
lagrande kapacitet per given volym än en mängd sten som ersätter
samma vattenvolym.
Skillnaden är ca en faktor två. Skillnaderna mellan olika stensorter
är nog inte så stor att stenmaterial med de bästa
förutsättningarna ändå inte är bättre än vatten.
Med andra ord det är ingen idé att byta vatten mot sten.
Om du ändå vill gå vidare måste du ta reda på gråstens exakta
densitet och värmekapacitet. I så fall tar du kontakt med någon geolog, t ex på SGU.
(Vatten har densiteten 1000 kg/m3 och värmekapacitet 4186 J/kgK)”

Tanke exempel: Acctanken är 90 grader jag förbrukar vatten så det nya som kommer har 50 grader. Stenen borde ha kvar lite av sin värme fast vattnet runt den är bytt ut mot nytt. Nu beror det här på många parametrar så all gånger kanske det inte är bra men svårt att veta om man inte provat.

Jag kanske är helt ute och cyklar men ni andra kanske har någon åsikt? I dag har jag en Albin special 12-18 Kw och 2 acc tankar på 500L Beredaren är inbyggd i pannan. Pannan är för liten för huset för på vintern är den ett evigt rännande för att lägga på. Nästa panna ska ha minst 25 Kw och då lutar det åt Baxi eller motsvarande med stor vatten volym i pannan. Som komplement till vedeldning så tror jag på vacumsolfångare från vår till höst. Vintertid då? Jaa.. man får nog springa ett tag till och lägga på ved.. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar