Socialt (mer om oss)

Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

18 inlägg 8423 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

masyngel  
#153502 Hej alla.

Jag har foljt och lart mig mkt av detta forum ett tag, mkt bra saker att lasa har!

Sjalv har jag efter ett brokigt forflutet... (hart arbetande svensson) hamnat ngt langre soderut an vad jag kunde forestalla mig.

Nar min sambo och hennes syster kopte 6ha mark har pa denna o dar jag bor sedan 8 ar... fick man ju lite att gora.

Marken ligger pa ca 500 moh och var totalt overgiven sedan nagra ar (har vaxer allt sa att det knakar!!!) vi kunde knappt ta oss runt pa marken... detta lostes dock av en fruktansvard brand efter bara 4 manader. :surp: :surp: :surp: . Nagot av det hemskaste jag sett. Vi hade tre hastar dar som inte kom ut. Pa nagot satt overlevde de, brannskadade och chockade. Om hon tillater kanske jag visar ngt foto av denna mardrom.

Sa jag har sedan feb 2008 fallt brand skog (framst ung ek och korkek) samt rojt busk.
Dessa buskar blir latt 3m pa ett ar.

Jag hade verkligen ingen erfarenhet av detta arbete nar jag borjade, men har i manga ar jobbat som tex verktygsmakare, hjalpmedelsutvecklare osv. Hade med mig mkt erfarenhet av att arbeta med div. maskiner.

(Att min farfar sedan borjade arbeta i skogen ca 1915, vill jag tro har skapat ngn DNA brygga... eh eh.)

Har fatt ngr jobb som tradvardare, tradgardsmastare... aven da mitt egentliga arbete ar ngt helt annat. Men har behover man alla pengar man kan tjana...

Vill bara avsluta med att onska alla ett bra ar och bifoga nagon bild fran min arbetsplats i dag.
Utsikten mot havet, samt ung ek som vuxit efter branden.
Mina maskiner och lite ved.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

Fredrik Reuter  
#153506 Hej,
Vad roligt, välkommen!

Vart någonstans är det ni håller till?

Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

Blivande snickare  
#153507 Nej men Fredrik, skogsbrand kan du väl endå inte mena att är roligt! :lol:

Trevligt att ha en liten gård, oslagbar plats at växa upp på!

Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

masyngel  
#153509 Hej Capo Fredrik!

Far man vara lite hemlig i borjan utan att verka hogfardig?

Jag kan saga att mkt langre ner i europa kan man inte komma, samt att den forre statschefen tycker om unga flickor!

he he he..

Svart att gissa?

Tack till blivande snickare, nu kan jag nog antligen vaxa upp!
(Vi bygger hus, och ska ha djur... men hoppas nog mest pa brorsbarnens framtid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153512 Längst ner i Europa ligger väl Holland?

Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153513 Sicilien?

Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

axwell  
#153518 Israel ligger ju ibland i Europa, döda havet ligger lågt -400 meter i f.h. havsytan.
Komprende?

Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

masyngel  
#153521 ....Haha.

Mangan vann.
Men Holland ligger val ganska nara...tror jag sa Slurfi... vann oxa litegrann...

Israel ligger i bibelbaltet, bredvid Utah, tror jag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

masyngel  
#153523 Till axwell.
Har sager man... u capisti?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153524 "mas.." Någon koppling till Dalarna?

Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

masyngel  
#153530 Ratt tankt Uvskogen.

Mitt ursprung sedan 400 ar ligger i ostra Dalarna. Jag ar fodd i Sthlm, men tillbringade somrarna med mina farforaldrar. Nar farsan salde, kunde varken jag eller brorsan kopa... det var bara en spillra av en gammal gard.

Men mas ar man i hjartat!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

Blivande snickare  
#153532 Vad har eken för värde i siclien ?

Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

masyngel  
#153535 Ekens varde...

Jag vet annu inte detta. Historiskt sett sa har hela medelhavsomradets flottor tagit ek harifran...
Denna o skulle vara paradiset pa jorden om skogen fanns kvar.

For mig ar det viktigare att skydda var skog, samt hitta ett satt att ta ut ngt virke for att arbeta med... mobler, konstverk osv.

Jag tror tyvarr att det mesta har gar som ved...

Det finns fantastiska ekskogar har, maste informera mig mer om laget.

Men tro mig, har jobbar man i bergen... det ar fan svart att sta stadigt manga ganger, det lutar for mkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

Blivande snickare  
#153536 Jag skulle bli väldigt glad för ett eller ett par foton från de fina ek skogara. Hur stor skog har du?

Avatar Fallback

Re: Ny medlem presenterar sin arbetsplats.

masyngel  
#153538 Jag skickar garna foton fran de fina skogarna... maste hitta dem.

Jag har ingen skog, jag har uppbrunnen skog... ser det som en uppgift att kurera vad jag har kvar... for framtiden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).