Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Emil

21 inlägg 10704 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stormen Emil

boksson  
#153173 Ja nu har det börja blåsa, igen, med snöblandat regn och dålig sikt. Jag såg precis på dansk tv att de beräknar oväder med orkanstyrka i byarna ute på Nordsjön, men här över land blir det mindre. SMHI har utfärdat en klass 2 varning.

www.smhi.se
www.dmi.dk
www.yr.no



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Emil

masterchief  
#153175 Första gången den här hösten/vintern Eon sätter oss på allert innan en storm :???:

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Midgård  
#153181 Sjörapporten för mellersta Östersjön varnar för vindar 20-24 m/s till natten. Usch, usch.

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Naders  
#153188 Det är bara att hålla i sig i gumman och hoppas på det bästa :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Emil

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153230 Det känns inte som att man bryr sig om blåsten längre, det är ju vanligare att det blåser än att solen skiner numera :sad: Likaså verkade det som att Gudrun och Per tog det mesta som var känsligt, efter det har bara något dussintal träd blåst ner. Eftersom alla skjul och presenningar över brädhögar är väl stormsäkrade numer så behöver man inte oroa sig :grin:

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

inkazar  
#153235
Naders skrev:Det är bara att hålla i sig i gumman och hoppas på det bästa :wink:


Finns nog en risk för babyboom i aug/sep iår känner ja på mig! ;)

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Valmet830.3  
#153257 Hur ser det ut ute i landet efter Emils besök?

Sitter själv och väntar på om det blir någon huggning till Eon/One idag, lär ju inte hända mycket förrän vinden börjar avta.

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153261 Värre än Dagmar i småland.

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

aywa  
#153265 Vaknade imorse innan jobbet vid 4 av en motorsåg som jobbade ute på vägen. Ett träd den min mark hade blåst ner över vägen och blockerarade den. Efter 15 min övervägande från fönstret i sovrummet om huruvida jag skulle ut o hjälpa till eller ej så var vägverket fördiga med björken:)

Undrar dock vilka skyldigheter jag som markägare har vid sådana här tillfällen. Blir jag ersättningsskyldig för Vägverkets insats eller är det sånt som dom får "räkna" med?

Inte varje dag staten fixar ner veden åt mig iaf:)

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Midgård  
#153266 Här tutar Emil på rejält just nu, och har gjort i stort sett hela natten. Skulle varit ute i skogen på fortsatt inventering efter tidigare stormar, men får avvakta tills det ger med sig lite. Just nu blåser det så hårt att man tvekar att ge sig ut på mindre vägar.

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Belzambix  
#153269 SMHI varnade för 20 sekundmeter i byarna för Sjuhärad. Det blåste lite i gårkväll och natt men nu har det mojnat. 1 adventstormen blåste ner ca 100 m3sk (på 350 ha) tror inte denna stom blåser ner så mycket.

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Jimmy_Nilsson  
#153286 Har inte varit ute och kolla om det blivit nya vindfällen från Emil. Några enstaka nya kan det säkert blivit då det är så blött i skogarna som det bara kan bli. Upplevde iaf Emil som betydligt lindrigare än adventsstormen här i Halland

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

repp  
#153297 Hej!
Var precis ute och gjorde en snabbinventerin i skogen (från bilen, det blåser forfarande förmycket för att vistas i skogen) och det se ut som att det har blåst ner minst lika mycket som vid Dagmar. :cry:

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

trollskogen  
#153302
Jimmy_Nilsson skrev:Har inte varit ute och kolla om det blivit nya vindfällen från Emil. Några enstaka nya kan det säkert blivit då det är så blött i skogarna som det bara kan bli. Upplevde iaf Emil som betydligt lindrigare än adventsstormen här i Halland

Instämmer helt. Blev ändå inte mycke sovit inatt. Men John Blund var lite mer generös än vid advent, för den stormen tog ännu mer i huset, för att inte tala om vicka enorma vågor de var på havet.
Fasar för morgondagens tur ut i det gröna...

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Midgård  
#153310 Var ute i skogen under eftermiddagen. Det blåser inte lika mycket i skogen som på öppna bebyggda trakter. Verkar inte som det gått omkull så mycket ytterligare i denna storm, men det som var utsatt ligger kanske redan ned. Det blåser fortfarande rätt hårt men inte som föregående natt och idag förmiddag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).