Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhäst med ATV-vagn?

8 inlägg 9212 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Järnhäst med ATV-vagn?

Scarabeman  
#152597 Har gått och grubblat på en idé som jag haft ett tag. Hur skulle det fungera att ha en ATV-vagn med hydraulkran och drivning kopplad till en Järnhäst?. Har sökt på internet men endast hittat ett par youtubeklipp med ett sånt ekipage.
http://www.youtube.com/watch?v=bLqMzrMAfOs
http://www.youtube.com/watch?v=NqMlpuySdh0&feature=related
Är så att jag har en äldre Järnhäst med 5,5hkr motorn och en traktor med enklare timmervagn. Men det skulle ju vara roligt att ha en kran också att kunna lasta med.
Känns som man kan få mest nytta med en ATV-vagn som jag isf skulle kunna kunna hänga både bakom traktorn och eventuellt Järnhästen eller t.om. bakom jeepen :grin: .
Det kan ju bli aktuellt att köpa en ATV i framtiden också vad vet man.
Många förespråkar väl att köpa en riktig vagn till traktorn istället men det är inte så ofta man har körning där man kommer fram med traktorn. Oftast är det att hämta torrgranar, vindfällor inne i bestånd eller bäverfällda träd på en myr. Sån körning har ju varit perfekt med Järnhästen. Sen kan man ju ha lite mer användningsområden med en ATV-vagn, rensa diken, flak m.m.
5,5hkr är ju lite klent för en större vagn än nuvarande, men har man drivning på kärran också ska väl det hjälpa till och sen hänger man hydraulpaketet på grinden för att få lite mer tyngd på hästen.
Behöver er som bollplank, tror ni det kan vara möjligt, ni som har erfarenhet av ATV-vagnar också?



   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med ATV-vagn?

skog+ terri  
#152602 ja finns ju film me oxen me kranman vagn så de är bara att ring runt o ta pris så få vi se va du få så pris

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med ATV-vagn?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152619 Kollade på filmen från finland med järnhäst+huggarvagn. Den visar ju iof vagnen utan last på plan mark men den ser otroligt smidig ut. Järnhästen svänger ju på sin egen axel. Om du väljer en vagn med egen drivning borde det fungera. Tycker dock det ser tufft ut att stå å köra men järnhästen är väl ett fordon för korta transporter.

Avatar Fallback

Re: Järnhäst med ATV-vagn?

Scarabeman  
#153793 Min Järnhäst är ju som sagt av äldre modell så det går inte ens att stå och köra på den.
sen använder man ju den inte till så mycket längre körningar. Har kört ut ca 30kbm i höst men då kört fram till skogsbilvägen och sedan lastat över till traktorvagn och kört med den till landsvägen. Har väl lastat ca 3 Järnhäst-last på traktorvagnen men sen blir det ju högt att lasta för hand, därför som man blir lite sugen på en kran med all lastning och lossning.
Men det är ju väldigt högt pris på Atv-vagnarna, känns ju som du kan få en väldigt bra begagnad traktorvagn med kran till samma pris som en atv-vagn.
Men det verkar ju inte vara någon som provat hur det funkar med en atv-vagn och järnhäst alltså.

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med ATV-vagn?

Ercen  
#366886
Scarabeman skrev:Har gått och grubblat på en idé som jag haft ett tag. Hur skulle det fungera att ha en ATV-vagn med hydraulkran och drivning kopplad till en Järnhäst?. Har sökt på internet men endast hittat ett par youtubeklipp med ett sånt ekipage.
http://www.youtube.com/watch?v=bLqMzrMAfOs
http://www.youtube.com/watch?v=NqMlpuySdh0&feature=related
Är så att jag har en äldre Järnhäst med 5,5hkr motorn och en traktor med enklare timmervagn. Men det skulle ju vara roligt att ha en kran också att kunna lasta med.
Känns som man kan få mest nytta med en ATV-vagn som jag isf skulle kunna kunna hänga både bakom traktorn och eventuellt Järnhästen eller t.om. bakom jeepen :grin: .
Det kan ju bli aktuellt att köpa en ATV i framtiden också vad vet man.
Många förespråkar väl att köpa en riktig vagn till traktorn istället men det är inte så ofta man har körning där man kommer fram med traktorn. Oftast är det att hämta torrgranar, vindfällor inne i bestånd eller bäverfällda träd på en myr. Sån körning har ju varit perfekt med Järnhästen. Sen kan man ju ha lite mer användningsområden med en ATV-vagn, rensa diken, flak m.m.
5,5hkr är ju lite klent för en större vagn än nuvarande, men har man drivning på kärran också ska väl det hjälpa till och sen hänger man hydraulpaketet på grinden för att få lite mer tyngd på hästen.
Behöver er som bollplank, tror ni det kan vara möjligt, ni som har erfarenhet av ATV-vagnar också?


Jag är inne på samma spår, en ATV är lite för stort för mig. Plus att det är skönt att kunna köra bara med hästen. Kom du fram till något beslut eller har du fått några andra tips/erfarenheter på vägen?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Järnhäst med ATV-vagn?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366940 Jag skulle nog köpt en mindre vagn med kran till traktorn utan drivning för 1/3 av vad en atvvagn med drift kostar. En ramp på vagnen till järnhästen o sen åka så nära man kan utan att ställa till det. Hämta ut med järnhästen o enkelt lasta över till traktorvagnen med kranen.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: Järnhäst med ATV-vagn?

Ercen  
#366944
Magnus M skrev:Jag skulle nog köpt en mindre vagn med kran till traktorn utan drivning för 1/3 av vad en atvvagn med drift kostar. En ramp på vagnen till järnhästen o sen åka så nära man kan utan att ställa till det. Hämta ut med järnhästen o enkelt lasta över till traktorvagnen med kranen.

Magnus M



Tyvärr så funkar inte det för mig. Kör för det mesta på villatomter och järnhästen gör förhållandevis lite skada på gräsmattorna. Jag har en 5hp som jag har lastat manuellt men skulle vilja skona ryggen lite med en atvvagn till tänker jag.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med ATV-vagn?

JohnnyTh  
#380738 Jeg ar en Agria Drbant med Kranman atv vogn. Men desverre bare wire kran. Skulle gjerne harr hydraulisk kran for det fungerer utmerket med atv vogn på Agria.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).