Föryngring

Plantering av ek

9 inlägg 25255 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantering av ek

Valmet 820  
#152202 Blev ett litet hygge efter Gudrun precis bakom huset, men endast halva har växt igen med björk. Så jag ska sätta ek på den andra halvan hade jag tänkt. Har cirka 15 ek plantor som jag själv har dragit upp nu för att sätta ut till våren. Men min fråga är, vilket avstånd skulle ni plantera eken på ? Hade tänkt mig 5 meter mellan ekarna sen björk mellan ekarna. Så det blir ett förband på 2.5 m mellan varje planta. Så björket blir amträd till eken, så när björken stör eken så blir det ved av björken. Stamkvistar även alla ekar jag har så det kommer bli fint att titta på en dag i framtiden och förhoppningsvis kommer nån få en slant i plånboken om det inte hamnar i vedboden förstås.
Undrar även om det finns ett alternativ till björk, ska inte köpa några plantor då jag bara har cirka 50x50 m att planta igen. Lärk är ju ett alternativ, men inget man driver upp i växthuset precis. Som det ser ut nu så får jag gå och gräva upp jämnlika björkplantor och sätta där jag ska ha dem.

Tacksam för synpunkter och annat :grin:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av ek

Chainsaw Charlie  
#152245 Ek i 100-årsåldern som har skötts optimalt har en krondiameter på 14-16 meter. Jag skulle sätta ekarna med 7-8 meters mellanrum. Då kan du gallra bort vartannat träd om ca 70 år och slutavverka resten om 120-150 år beroende på skötsel och bonitet.

Björk fungerar men kräver nästan årligen tillsyn i början så att den endast skuggar ekarna från sidan och inte uppifrån. Du måste alltså vara beredd på att dit och röja mer och tidigare än du kanske tror. Om du dessutom stamkvistar hela tiden kan du röja ännu hårdare då du inte är lika beroende av trängsel för kvalitetsdaning.

Gran är ett alternativ som fungerar bra ihop med ek men det kanske inte är så roligt att ha den intill huset.

Om du vill skydda ekarna mot viltet kan du göra burar av viltstängsel och sätta runt varje planta, såvida inte hela området är stängslat.

Avatar Fallback

Re: Plantering av ek

Belzambix  
#152276 Det finns många olika metoder när man planterar ek. Själv så sätter jag alltid 3-4 ekplantor en en klunga med ett avstånd på ca 1 meter, sen sätter jag klungorna 5-7 meter i från varandra. När de har kommit upp några meter och viltskaderisken är över tar jag bort de sämsta exemplaren.

Mellan klungorna med ek vill jag ha upp självföryngrad björk (vilket inte brukar vara något problem). Någon typ av viltstängsel är ett måste.
Prata med din lokala ädellövsexpert på Skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Plantering av ek

Valmet 820  
#152278 Tack för svaren :smile:
Jag hade tänkt mig att plocka bort varannan ek när de kommit upp och kronorna behöver mer plats. Det är ju ändå ganska många år innan ekar på 5 meters avstånd når varandra. Har sågat upp en del ektimmer till mig själv, där är en i grannbyn som har ett litet sågverk. Annars behöver man alltid lite ekstolpar att hägna eller stänga betesmarken med. Men det är kanske en dum idé att sätta dem så nära? Har bara haft självföryngrad ek än sålänge så är ny på att plantera. Björken hade jag tänkt mig att ta bort när den inte längre behövs av eken, helst när den är ca 5 cm i brösthöjd. Blir bra pinnar till kaminen på vintrarna.
Som viltskydd har jag redan ordnat fyra små ekstolpar med nät runt varje ekplanta.
Men om det inte låter rimligt så gör jag som ni säger, sätter med längre mellanrum och röjer bort björken när den skuggar för mycket :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av ek

Belzambix  
#152279 Om du har vägarna förbi Länghem (3 mil från Borås) så kan du kolla på lite olika demoytor med ek (och de flesta andra trädslag).

Avatar Fallback

Re: Plantering av ek

Valmet 820  
#152329
Belzambix skrev:Om du har vägarna förbi Länghem (3 mil från Borås) så kan du kolla på lite olika demoytor med ek (och de flesta andra trädslag).

Borås är ett par mil härifrån :lol: men man kan ju ha det i åtanken :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av ek

Chainsaw Charlie  
#152374
Valmet 820 skrev:Men om det inte låter rimligt så gör jag som ni säger, sätter med längre mellanrum och röjer bort björken när den skuggar för mycket :smile:


Det beror på vad du har för måldiameter och omloppstid på träden. 7-8 meters avstånd är beräknat för en diameter på huvudstammarna på 70-80 cm i brösthöjd och att det ska kunna bli en fanérstock i mellanträden. Om målet är att såga stolpar av mellanträden och få något lägre måldiameter på huvudstammarna så är 5 metersförband inte fel heller.

Men att sia 120 år in i framtiden är inte lätt så gör efter eget huvud så blir det nog bra i slutändan i alla fall :)

Avatar Fallback

Re: Plantering av ek

Valmet 820  
#152388
Chainsaw Charlie skrev:
Valmet 820 skrev:Men om det inte låter rimligt så gör jag som ni säger, sätter med längre mellanrum och röjer bort björken när den skuggar för mycket :smile:


Det beror på vad du har för måldiameter och omloppstid på träden. 7-8 meters avstånd är beräknat för en diameter på huvudstammarna på 70-80 cm i brösthöjd och att det ska kunna bli en fanérstock i mellanträden. Om målet är att såga stolpar av mellanträden och få något lägre måldiameter på huvudstammarna så är 5 metersförband inte fel heller.

Men att sia 120 år in i framtiden är inte lätt så gör efter eget huvud så blir det nog bra i slutändan i alla fall :)

Tror jag sätter dem på längre avstånd som du säger. Har gått och kikat runt och stegat hur brett mellan de stora ekarna jag har och märkte att det var upp mot 10 meter mellan varje ek men dock också för att släppa ner ljus på marken så föryngringen kan komma upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av ek

fax  
#651730 Det var ett tag sedan denna tråden var aktiv. Hur har det gått med ekplanteringen? Vilka problem har dykt upp?
Har förra året låtit plantera en knapp ha efter konstens alla regler med 80% stöd från Skogsstyrelsen. Bättre det än att betesmarken fick växa igen - och så måste man ju ha något på nöjeskontot - något annat konto lär inte jubla de närmaste fyrtio åren. Håller nu på att rensa gräs och ogräs.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).