Verkstan

saab 900 - 96 tändningslås

14 inlägg 14999 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

saab 900 - 96 tändningslås

viktor meck  
#152151 hej har det mycket vanliga felet på min saab 900. växellåset går inte i och den går att starta med en glasspinne. på de modeller med låset mellan sätena ska man ju lägga i backen först och sen vrida till lock och då ska låskolven "hoppa" upp lite och låsa växelspaken. men låskolven hoppar inte upp och låser ej. någon som vet hur man fixar detta eller om jag ska koppla in ett universallås hur jag ska koppla kablarna. tacksam för svar :mrgreen: MVH Viktor



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: saab 900 - 96 tändningslås

totte  
#152156 Fixa, tja det enda vettiga sättet är väl att försöka få tag i ett lås via skroten eller nåt.

Hör av dig om du skall koppla in ett universallås, jag har elschema för 900, hade en sån mellan 88 - 98. Bör gå att reda ut hur det skall kopplas med det.

Användarvisningsbild

Re: saab 900 - 96 tändningslås

viktor meck  
#152160 vill gärna ha elschema om du har. har dock den nya karossen som tillverkades mellan 94 och 98. men det kanske är samma?

   TS
Avatar Fallback

Re: saab 900 - 96 tändningslås

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152179 I sidan på låskistan finns ett 2 mm hål att trycka in en spärr så låskolven frigörs.
Renovera låset, lås är hårdvaluta till SAAB.

Användarvisningsbild

Re: saab 900 - 96 tändningslås

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152181 Rattkrycka är väl ett måste i de där?

Användarvisningsbild

Re: saab 900 - 96 tändningslås

totte  
#152185
viktor meck skrev:vill gärna ha elschema om du har. har dock den nya karossen som tillverkades mellan 94 och 98. men det kanske är samma?


Nja, det skiljer nog rätt rejält då, mitt schema är för 83 innan det blev halvopel av dom, så då är det nog säkrast du försöker få tag på ett aktuellare.

Användarvisningsbild

Re: saab 900 - 96 tändningslås

viktor meck  
#152188
Famag skrev:I sidan på låskistan finns ett 2 mm hål att trycka in en spärr så låskolven frigörs.
Renovera låset, lås är hårdvaluta till SAAB.


jag får inte ut låskolven, fast jag har nyckeln i och vridit den till radioläget (ACC) :x får drämka det i 5-56 och försöka igen och få ut låskolven :mrgreen: annars så monterar jag ett annat tändningslås. så om någon har ett kopplingsschema så säg gärna till :mrgreen:


slurfi: nä, eftersom man låser växelspaken i backläget så går bilen inte att rubba :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: saab 900 - 96 tändningslås

NomagS  
#152205 Kan man knäcka ett rattlås borde väl låset till växelspaken oxå att dra sönder??

Användarvisningsbild

Re: saab 900 - 96 tändningslås

viktor meck  
#152229 ja, dom och 9000 är ju kända flyktbilar :mrgreen: men jag vill ju ändå ha ett fungerande tändningslås :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: saab 900 - 96 tändningslås

Klazzon  
#152280 Hej,

Sök eller fråga här...

http://forum.saabturboclub.com/

Mvh
M

Avatar Fallback

Re: saab 900 - 96 tändningslås

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152307 Mot passagerarsidan finns det lilla hål, där trycker man in någon smal tråd ex, svetstråd.
Då först får du ur låset ur kistan.

Användarvisningsbild

Re: saab 900 - 96 tändningslås

viktor meck  
#152319 tack :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: saab 900 - 96 tändningslås

sveakatten  
#152551 Hade samma problem på min 9.3 gjorde nog över med en hel flaska wb40 och satt och ricklade med nyckeln. Sedan dess har det fungerat. :P

Användarvisningsbild

Re: saab 900 - 96 tändningslås

viktor meck  
#184868 kan meddela att efter en jäkla massa smörjmedel så funkar den som det ska. tack för alla tips :D

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).