Skogsmiljö och Trädlära

granbarkborre hur göra?

8 inlägg 4710 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

granbarkborre hur göra?

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10807 När det gäller att hugga ner träd som har blivit angripna så finns det många olika sät att gör det på.. jag kör sködare.. på vissa poster ska vi bara använda oss av"sök o plock metoden" själv tro jag inte så mycket på den men jag gör ju som jag blir tillsagd.. på andra ställen ska vi hugga rent 10m utanför det som är angripet inkl dom träden som är angripna.. denna metod tro jag mer på.. där vi är nu och kör där är det lite mer extremt där blir det ett hygge från 0,3-2ha där det är angipet..själv tro jag ju att den sissta metoden är den efektivaste men funkar ju inte längden då det tar betydligt längre tid att göra hygge så fort det är angripet o det blir ju mycket virke.. där vi är nu så står det ca 400fub/ha.. hur ska man göra för att bli kvitt baggarna?
att lägga ut fällor har ju inte så stor effekt men det hjälper ju..



   TS
Avatar Fallback
Valmet830.3  
#11287 Tror inte riktigt på sök/plock, många upptäcker ju inte skadorna förrän dom hittar ett riktigt dåligt träd och då har borrarna flyttat vidare till nästa..

Har ingen bra lösning, men mer utbildning till skogsägarna är nog ett första steg en stor del av dom måste bli bättre på att identifiera angripna träd i ett tidigare skede.
Och kanske inspektioner av något slag i områden som är hårt drabbade, som det ser ut idag med skogsägere som är bosatta långt från markerna är det inte säkert att skadorna upptäcks förrän efter mycket lång tid.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15200 Hur gör jag för att kunna spara 300m3 gran/rötved som ska användas till flis om två år. Hade planer på att lägga täckt stöda vid bilväg, men hur går det med barkborrarna? Kan man spruta virket, hur gör ni som eldar med flis torkar ni i stöda?

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15275 Om du täcker med pressenning så är det inget problem med någon granbarkborre. Ett alternativ är att lägga ett lager med lövvirke över granen så får det också vara ifred för borren.

Mitt flisvirke lägger jag i en trave som får torka över sommaren. Det är mestadels klena toppar och har inte angripits av borren hittills. Kan bero på att det är klent och att det, i och med det, torkar ganska snabbt.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15333 Det här är grövre virke med grov bark. Intressant det där med lövved ovanpå. Att svepa in virket i en press försämrar väl torkningen, har korstravat nu. Takar man bara med press känner väl kusarna lukten i alla fall och kryper in från sidorna. Det där med granbarkborrar har inte varit aktuellt här där vi har klarat oss från stormen. Läsningen av sådana artiklar har blivit överhoppade, därmed också kunskaperna. Det här med sprutmedel är det någon som vet vad det är för preparat som används. Har någon på forumet använt det. Är väl lämpligt att sköta sig så man inte ställer till det för andra och mig själv,med tanke på att det är lite mer än 5m3

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15438 Det lär räcka om man bara täcker översidan med pressenning. I princip kan man täcka med papper om man inte vill ha regntätt.

Är lite osäker, men finns granbarkborren så långt norrut som gästrikland? Du kanske kan höra med Skogsstyrelsen om problemet över huvud taget finns hos dig.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15444 Jo nog finns granbarkborre, inte i den omfattning som söderut. Det vore försmädligt att uppföröka den och ännu värre vara orsak till det mot bättre vetande. Kan man tänka sig att om man sprutade virket innan täckning, för att vara på säkra sidan. Sedan finns ju den här lagen om hur mycket virke som får finnas i skogen/ väg över sommaren, Och det är väl för att förhindra uppförökning av kusar.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15695 Skogsstyrelsen hade inte invändningar om det takades. Sprutmedel som användes var samma som inom jordbruket tex Decis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).