Skördare

Grotanpassning med skördare

69 inlägg 24274 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grotanpassning med skördare

Thunborg  
#151789 Ett litet klipp från dagen ....




   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Tosca  
#151799 Några små grotdetaljer bara:

Fäll och upparbeta parallellt med vägen, inget virke i solfjäderform.
Håll ifrån vägen med riset, 0,5 - 1 m från hjulspår till första kvisten.
Stegmata minimalt, jämndrag till max 0,5 m är önskvärt - riset blir annars mer svårskotat och högen självtorkar sämre och återfuktas igen.
Alla toppar jämndragna och parallella, ökar skotningsvolymen och minskar omtagstiden vid skotning.
Lägg aldrig virke på rishögen, den blir ihoptryckt och drar upp mer markfukt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Skotartjejen  
#151802 Jag tror säkert Thunborg behöver lära sig mer om grothantering ;).

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Tosca  
#151819 Han lyckades ju nästan få bort alla rotben innan han var över högen iaf, efter många skördare hittar man kompletta rotben med något kg jord på mitt i högen.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

skogsjan695xl  
#151826 Jag hävdar att enkelslag är det bästa när det gäller grotanpassning. blir lite mer körande med skördaren men skotaren slipper sträcka ut kranen långt för att nå dom bortre högarna.
Exempel
Börjar efter en kant lägger allt på höger sida om maskinen (eller vänster beroende på vilken kant man börjar på) sen när man kommer till bak kant vänder man och kör längs med massaveden som man huggit från föregående väg. på så sätt kommer skotaren få timmer på ena sidan om sig och massaved på andra sidan.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151921
Tosca skrev:Några små grotdetaljer bara:

Fäll och upparbeta parallellt med vägen, inget virke i solfjäderform.
Håll ifrån vägen med riset, 0,5 - 1 m från hjulspår till första kvisten.
Stegmata minimalt, jämndrag till max 0,5 m är önskvärt - riset blir annars mer svårskotat och högen självtorkar sämre och återfuktas igen.
Alla toppar jämndragna och parallella, ökar skotningsvolymen och minskar omtagstiden vid skotning.
Lägg aldrig virke på rishögen, den blir ihoptryckt och drar upp mer markfukt.


Här har vi !!! en "pärmbärare" :)) .. för vem fan lägger virke på riset ??
"några grotdetaljer bara" :mrgreen:

Avatar Fallback

Grotanpassning skördare

Tosca  
#151970 @spindeln
Vart fick du pärmen ifrån?
Tunborg lägger ju bara talltimret på yttre kanten av rishögen, finns de som travar upp det mer i riset med tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

masterchief  
#151972 men vad fasen,,,sitta o klaga på upplägget medans agregatet missar kapfönstren o får backa nästan hela tiden 8)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152026
masterchief skrev:men vad fasen,,,sitta o klaga på upplägget medans agregatet missar kapfönstren o får backa nästan hela tiden 8)


japp! "thunborg" kan inte göra nåt rätt, fy hundan !

Vi lär kanske ge denne man en kurs av någe slag i nyårsgåva ? eller vad tror du "masterchief" :wink:

kanske vi kan hitta några lämpliga pärmar att läsa på i ? =)) =))

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Knegarn  
#152028 en liten grotdetalj bara vad får skördarföraren av grotskotaren för det extra anpassadet? nä säger jag! hugg så det går snabbast framtill dess att man får en vettig ersättning för groten!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Tosca  
#152029 Det största kruxet är ju att det som vanligt alltid är markägaren som drabbas, dåligt samlade högar gör att det blir mera ris kvar på hygget och dåligt torkat ris sänker bränslevärdet på flisen.
Nedskitat ris blir kvar på hygget eller medför ökade stålkostnader för flistuggen - och jag tror de flesta flisare tar extra betalt om de får byta stålen ofta.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Mäki  
#152047 Angående grotet så har Sverige kommit längre än Finland pga av att dom tar betalt per volym som kunden säljer och inte som här där det är ett fast pris per ha.

Nej säger jag, vägra sälja grot. Tills det finns någon som betalar för det.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Tosca  
#152053 Då borde ju köparen i Finland vara ännu månare om att maximera uttaget där det är möjligt.
Har ni samma betalning oavsett hur mycket ris hygget ger? En gles talldominerad post kan ju ge ned till 1/4 av volymen på en tät granpost.
Om en markägare har en hemskotad grothög, hur får han betalt för den då?
Vissa markägare här i Sverige låter avverkande bolag anpassa men groten säljer de till ett annat bolag till högstbjudande. Är inte det heller möjligt i Finland?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Mäki  
#152062 Markägaren har samma betalt oavsett hur mycket som kommer dom som samlar in riset (som oftast balas här men det finns också dom som samlar lös ris) får betalt efter hur mycket som kommer.

Ris samlas oftast in på gran dominerade skogar sällan på tall skift.
En hemma skotad hop kanske du inte blir av med det finns lite värme verk här omkring som tar det.
Om han får det sålt så blir det betalt efter m3 av något slag.

Tror inte det är möjligt men oavsett så får du nästan inget betalt bara lite "kaffe pengar" tror det handlar om cirka 100€ per ha om det inte nyligen har ändrat.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Tosca  
#152114 Jag har ingen egen erfarenhet av buntare/balare, men från det jag har läst och hört om dem så är de betydligt känsligare för hur bra anpassningen görs.
För att få god ekonomi på buntningen så måste ordningen i grothögen var mycket bra, annars äts förtjänsten upp av ökad krantid.
Kan det vara detta som sänker markägarens betalning?

@Knegarn: Upplever du att grotanpassningen leder till minskad produktion för skördning och skotning?

Jag har en bekant här som tidigare kört H20 och nu har 941 och han hävdar att det går fortare att köra grotanpassat. Även virkesskotningen ska gå lite fortare pga minskat antal uppställ med skotaren och ökat antal fulla gripar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).