Skördare

Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

19 inlägg 7028 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

Pendelarm  
#151545
torpöbo skrev:Men hur funkar det när man kör framåt då kompenserar väl pendelarmarna lite automatisk?


Jo det gör dom men det beror på att alla cylindrar är ihop koppade vi sexvägsventilen. Men så länge man inte tvingar i olja åt ena eller andra hållet så pressas oljan imellan de fyra cylindrarna avsig själv, alltså av markens ojämnheter. Som sakt svårt att förklar.

Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

mannen  
#151554
Pendelarm skrev:Jo det gör dom men det beror på att alla cylindrar är ihop koppade vi sexvägsventilen. Men så länge man inte tvingar i olja åt ena eller andra hållet så pressas oljan imellan de fyra cylindrarna avsig själv, alltså av markens ojämnheter. Som sakt svårt att förklar.


Någon sorts styrning av oljan måste det vara även när man kör i flytläge. Annars skulle maskinen som sagts tidigare sjunka ihop åt något håll. Sitter det ingen nivågivare eller liknande på Eco logen?

Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

Pendelarm  
#151562
mannen skrev:
Pendelarm skrev:Jo det gör dom men det beror på att alla cylindrar är ihop koppade vi sexvägsventilen. Men så länge man inte tvingar i olja åt ena eller andra hållet så pressas oljan imellan de fyra cylindrarna avsig själv, alltså av markens ojämnheter. Som sakt svårt att förklar.


Någon sorts styrning av oljan måste det vara även när man kör i flytläge. Annars skulle maskinen som sagts tidigare sjunka ihop åt något håll. Sitter det ingen nivågivare eller liknande på Eco logen?


Nej det är inte någon sorts styrning när man kör i flytläge. Nej det finns inga givare eller dylikt.

Användarvisningsbild

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151574 Var ett tag sedan jag funderade över hur det fungerade, men vad jag kommer ihåg så kan man tänka sig det som om du har en boggie. När ex. vänster fram går över en sten så höjs höger fram och vänster bak med hälften av vad vänster fram. Lite svårt att förklara med ord. I körläge är kopplingarna mellan kolvarna "slutet", ingen ny olja tillförs utan passerar endast mellan kolvarna.

/Dan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).