Skogsnyheter

Var femte julgran tjuvhuggen

121 inlägg 47605 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109340 Enligt Iwan Palo på SLU kan så mycket som var femte julgran vara stulen/tjuvhuggen :shock: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... a%20stulen
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Scoutman  
#109373 Det sägs ju att det är "svensson-sport" att stjäla julgran & "fuska" med deklarationen. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109419 Om man kommer på någon som tjyvhuggit på ens marker, vad skall man då debitera för en gran?
Och vad skall man debitera om någon frågar innan?

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109420
Zixten skrev:Om man kommer på någon som tjyvhuggit på ens marker, vad skall man då debitera för en gran?
Och vad skall man debitera om någon frågar innan?


En julgran kostar 450kr.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109425 Altså, ser jag någon komma med en huggen gran ur min skog kostar det 800:- frågar dom om lov innan, 300:- :)

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Sedvall  
#109446 Så länge man inte hugger i ungskog spelar de ju ingen roll.

Hörde i fjol på nyheterna att folk smyger ut i skogen på nätterna och stjäl julgranar, vem fan gör de när de är mörkt!? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110057 Ont om julgranar i år på grund av snön http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stor- ... 801167.svd bör innebära mer tjuvhuggning.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Blivande snickare  
#151302 I Finland har du rätt att ta betalt för fullvuxet träd. Bra för oss som jagar tjuvar i skogen, surt för de som blir fast :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Kse  
#151305 Jag knycker då minst en gran om året, hoppas att man inte får böta retroaktivt :-s

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Blivande snickare  
#151306 Jag varnar då dig, kom inte till min skog [-x då blir de dyrt X(
hahahahaha :lol:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Kse  
#151309 Man vet aldrig 🏴‍☠️
Brukar spana in en fin gran redan under röjningsäsongen som man märker ut och hämtar när det blir skoterföre.
Men då är det ju statlig mark och inte alls lika kul att knycka, mer skatteåterbäring.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

wiktor  
#151366 nån som har en lösnig på att bli av med julgranstjuvar som skäl julgranar i en julgransodling 😈 😈

wiktor

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

snubblaren  
#151371 Vi säger att det står en fin tallskog slart slutavverkingsbar med några undertryckta "julgranar" under hur mycket skada gör man genom att sno dem? För de kommer ju ändå bara köras över i avverkningen eller huggas ner i hyggesrensningen?

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Blivande snickare  
#151373
wiktor skrev:nån som har en lösnig på att bli av med julgranstjuvar som skäl julgranar i en julgransodling 😈 😈

wiktor


Sitta på pass med hagelsprakaren dag som natt och peppra skinkorna på de som vågar sig in åp ägorna :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

ryared  
#151379
wiktor skrev:nån som har en lösnig på att bli av med julgranstjuvar som skäl julgranar i en julgransodling 😈 😈

wiktor


Man kan sprida ut avlopps vatten på granarna och så fryser det, sen när dom tar in granen så luktar det ju ut av bara helvete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).